Airbus již delší dobu těžil z problémů svého amerického konkurenta. Převzal dokonce od Boeingu i znační podíl na trhu. Během pandemia zaznamenala cena akcie Airbus prudký pád. Posledních pár měsíců ale cena opět roste.
V článku si přiblížíme, čím se tato letecká společnost zabývá a jakým výzvám aktuálně čelí. Samozřejmě neopomeneme ani fundamentální a technickou analýzu akcie Airbus.
Airbus čelí problémům v Kataru
Momentálně dost rezonuje konflikt mezi společností Airbus a katarskými národním leteckým dopravcem Qatar Airways. Katarské aerolinky odebírají letadla Airbus v nemalém množství, avšak v poslední době se objevily komplikace, které dle Qatar Airways dokonce mají za příčinu, že Airbusu hrozí ztráta pozice na tamním trhu.
Zvláštní na tom ovšem je, že ani jedna strana nevyjasnila, v čem je jádro celého problému. Katarské aerolinky tvrdí, že mají s francouzským producentem letadel „problémy“ a požadují, aby je protistrana vyřešila.
Novináři spekulovali nad tím, že důvodem neshod může být špatný lak u nově dodaných letadel A350. Nicméně tohle vysoce postavený člen exekutivy katarských aerolinek hned negoval. Problém se prý netýká ani dříve kritizovaných strojů A380 superjumbo jets.
Katar je navíc i významným akcionářem ve skupině AIG, která vlastní britské aerolinie. Pokud si tedy Airbus Katar znepřátelí, mohl by si uškodit i na trzích v západních zemích.
Airbus uzavírá továrnu ve Španělsku
Airbus započal proces uzavření jedné ze svých továren, která se nacházela na území Španělska. Nejednalo se však o nic neplánovaného, neboť dle dostupných zdrojů se tak stalo na základě restrukturalizačního plánu firmy.
Impulsem pro uvedený plán byla pandemie Covid 19, která velmi těžce zasáhla letecký průmysl. O plánovaném uzavření továrny se mluví jako o jednom z největších za posledních 50 let. Airbus však nemá příliš na vybranou. Poptávka po letadlech výrazně poklesla a bude trvat roky, než se trh vrátí do normálu.
Aktuální dodávky nových letounů Airbus
O navýšení dodávek nových strojů společnost Airbus informovala již na konci prvního čtvrtletí tohoto roku. Dle nejnovějších zpráv Airbus dodal svým odběratelům za květen 2021 na 50 nových letounů. Od ledna 2021 se pak celkem jedná 220 letadel, což je 38% meziroční nárůst.
Airbus hlásí také nové objednávky od Lufthansy. Naproti tomu ale některé dříve naplánované objednávky byly stornovány. Kvůli tomu je Airbus, co se týče domluvených zakázek, v záporných číslech (čistý přírůstek je -31 letadel).
Situace se v hrubých číslech oproti minulému roku sice zlepšila, ale jinak je znát, že se odvětví úplně nevzpamatovalo z poslední rány. Když v dubnu došlo k vyhlášení hospodářských výsledků, ukázalo se, že je Airbus druhý kvartál profitabilní. S opětovnou rentabilitou byznysu přišla i silná slova od vedení firmy.
Airbus oznámil plán na postupné zvyšování produkce. Airbus chce dosáhnout produkce stroje typu A320 v roce 2025 v počtu 75 letadel za měsíc. Na základě posledních dat činí aktuální měsíční produkce 45 strojů, takže se jedná o dost ambiciózní plán. Jiný typ stroje A220 se vyrábí v počtu 5 letounů za měsíc. Ovšem již v roce 2025 by se mělo jednat až o 14 letadel.
Proti uvedenému plánu zazněly i kritické hlasy, že příliš rychlý růst výroby může způsobit další ekonomické problémy. Ovšem trh vzal však uvedenou zprávu pozitivně a šlo o jasný signál, že se segment zotavuje.
Airbus také nedávno získal americký armádní kontrakt v hodnotě necelých 120 milionů USD. Ze zprávy vyplývá, že společnost by měla poskytnout podporu v logistice ve státě Texas.
Čím se zabývá společnost Airbus?
Airbus má původ ve Francii a její sídlo se nachází v Toulouse. K založení došlo v roce 1970 ve spolupráci s německými a britskými investory.
V roce 2000 pak došlo k vytvoření Airbus SE, což je holding, který se zabývá leteckou, vesmírnou a vojenskou technikou. Dle nejnovějších dat Airbus zaměstnává více jak 70 tisíc zaměstnanců, nejvíce ve Francii. Pak ještě v Německu, VB a Španělsku.
Airbus okamžitě využil příležitosti a začal agresivně přebírat původní obchodní partnery americké konkurence. To se nelíbilo předešlému americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi, který chtěl domácímu výrobci za každou cenu pomoci armádními zakázkami.
Chcete mít přehled o dění na světových burzách?
Vše, co potřebujete vědět do dalšího týdne, se dozvíte v LYNX Týdenním přehledu. Obdržíte jej každou neděli v 10:30.
Fundamentální analýza akcie Airbus (AIR)
Nyní se dostáváme k hospodářským údajům. Jak bylo řečeno, Airbus je zase po kratší době ziskový (poslední dva kvartály). Není to zatím žádná sláva, ale nedá se očekávat, že zotavení přijde okamžitě. Nicméně se dá předpokládat, že pokud se nic významně nezmění, Airbus zůstane stabilně ziskový i následující období.
Účetní období Q1 2021
Začneme tedy standardně ekonomickými daty za první kvartál. Firma dosáhla celkového obratu 10,5 miliard EUR, což mezikvartálně znamená pokles o přibližně 47 %. Závěr roku 2020 byl tedy mnohem lepší, protože Q4 2020 zaznamenalo oproti Q3 2020 nárůst o 76 %. Operační výnosy jsou též horší, dokonce o necelých 79 %. V absolutní hodnotě jsou na 349 milionech EUR, za Q4 2020 činily 1,64 miliard EUR.
EBITDA ukazuje 946 milionů EUR, takže mezikvartálně zhoršení o 61 %. Q4 2020 naopak zaznamenalo zlepšení o 99 %. Zisk dělá 362 milionů EUR, v relativních číslech pokles o 76,7 %. Naopak poslední kvartál minulého roku si mezikvartálně připsal + 302 %. Volné cash flow je 1,02 miliard EUR. Mezikvartálně si ale pohoršilo o 79 %. Zatímco Q4 2020 byl posun vpřed o 755 %. Když přejdeme k důležitým ekonomickým ukazatelům, EPS je na 0,46 bodech (zhoršení o 76,7 %). Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je -0,26 %.
Účetní období FY 2020
Nyní se dostáváme k hospodářským výsledkům za celý rok 2020. Celkové tržby meziročně klesly o 29,18 % na 49,91 miliard EUR. Operační výnosy jsou 664 milionů EUR, což je o 35 % nižší číslo než v roce 2019. EBITDA klesla o 11,5 % na 3,5 miliard EUR. Airbus byl v roce 2020 stejně jako v roce 2019 ztrátový, ale došlo ke zlepšení o 16,81 %. Ztráta za FY 2019 dosahovala 1,36 miliard EUR, za FY 2020 1,13 miliard EUR. Volné cash flow je očekávatelně v záporných číslech, -7,18 miliard EUR. Meziroční zhoršení o 542 %. Zatímco rok 2020 zaznamenal markantní zlepšení o 624 %.
EPS ukazuje -1,45 bodů, takže máme meziroční zlepšení o 17,46 %. Ukazatel P/E nepočítáme, protože je společnost ztrátová. Ukazatel ROE (rentabilita vlastního kapitálu) je též v záporných čislech (-1 %).
Technická analýza akcie Airbus
Pro technickou analýzu si zvolíme týdenní graf. Prvně můžeme sledovat slušný uptrend, který byl na podzim roku 2019 přerušen hlubším poklesem o 30 %. Nicméně se jedná o vcelku normální korektivní pohyb, kdy na S/R levelu kolem 82 EUR došlo k odrazu.
Zanedlouho se nadále pokračovalo v expanzi až do konce ledna 2020. Tady můžete registrovat, že akcie Airbus zareagovaly na začínající pandemii mnohem dříve, než zbytek akciového trhu.
Akcie Airbus začaly s poklesem asi o deset dní dříve. To holt bylo dáno tím, že investoři považovali výrobce letadel a aerolinky za velmi rizikové. Pandemie na ně měla rychlý dopad. Další price action bylo vyloženě panické, neboť cena doslova padala volným pádem.
Během pouhých pár týdnů bylo zcela umazáno zhodnocení za předešlých pár let. Bohužel finanční trhy jsou v tomhle úplně stejné jako lidský organismus. Dlouho si budujete svoji sílu, ale pak stačí onemocnět a posune vás to po fyzické stránce znatelně zpátky. Pak zase trvá dlouhý čas, než se vrátíte tam, kde jste byli předtím. Popsaná poučka je obecně známá a měl by si ji každý zapamatovat.
Co se týče řečeného volného pádu, akcie Airbus tehdy ztratily více jak 65 % ze své all time high hodnoty. Pokles se zastavil až kolem S/R pásma 48 EUR. Následná reakce byla agresivní a dovedla kurz na S/R pásmo kolem 82 EUR.
Tyto automatické odrazy ale nikdy dlouho nevydrží. Cena se pak brzy vrátila k S/R pásmu 60 EUR, kde se trh nacházel po mnoho týdnů. Z objemů bych si i dovolil tvrdit, že se zde dost akumulovalo. V listopadu 2020 přišel impulsní odraz nahoru, díky čemuž začala důvěryhodná expanze, která trvá doteď.
Trh zřetelně využívá předešlé proražené úrovně jako odrazový můstek, což je po technické stránce příznivé. Naposledy se popsaným způsobem využil S/R level 96 EUR.
Impulsní odraz dovedl cenu až do těsné blízkosti S/R levelu 110 EUR, na který nakupující pořád útočí. Cena se na uvedeném levelu zbrzdila, ale šance na definitivní průraz tu určitě je. Obzvlášť po takovém pěkném impulsním růstu ceny.
Jinak k all time high úrovni je potřeba ještě něco přes 25 % zhodnocení. Trh je tudíž docela blízko. Při pohledu na indikátor RSI ale zjistíme, že dlouhodobá setrvačnost trhu začíná slábnout. Zároveň víme, že akcie Airbus měly sklony ko korekcím, když bylo týdenní RSI v blízkosti hraničním 70 bodů.
Závěrem
Z fundamentálního hlediska je zřejmé, že akcie Airbus má poslední dva roky problémy. Pokud ovšem budeme vycházet z toho, že se letecká doprava bude postupem času vracet do normálních kolejí, zlepší se i hospodářské výsledky Airbus.
Všeobecně vzato se ekonomický útlum společnosti považuje za krátkodobý. Mimoto hraje do karet i fakt, že jediný konkurent Boeing ještě zcela nevyřešil problémy se svými stroji. Navíc jejich kredibilita dost utrpěla.
Po technické stránce dostala cena akcie Airbus minulý rok pořádný výprask. Nicméně je znát postupná snaha o úplné sražení ztrát. Je nakročeno na průraz blízké rezistence. Přesto je však dobré počítat v dohledné době s korekcí.
Obchodování akcií prostřednictvím LYNX
Obchodujte za příznivé poplatky s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou akcie, ETF, futures, opce, CFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Prostřednictvím LYNX získáte přístup k profesionálním obchodním platformám.
Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.