Akcie Boeing letos klesly až o 28 %. Firmě hrozí trestní stíhání

Autor: Jaroslav Jarolím

V tomto článku:

Boeing
ISIN: US0970231058
|
Symbol: BA --- %

---
USD
---% (1D)
Týd. ---
Měs. ---
1 rok ---
Přejít na Boeing Akcie
Akcie Boeing: Logo společnosti
Akcie Boeing si za první polovinu roku připsaly ztrátu skoro 28 % a zcela se tak odepsaly zisky za rok 2023. Firmě navíc hrozí trestní stíhání a vysoké pokuty. Existuje šance, že se Boeing akcie zase stanou prvotřídním titulem jako tomu bylo v předešlé dekádě, nebo je problémů až příliš mnoho?

Poznejte aktuální novinky o společnosti, rozbor grafu a hospodářských výsledků. Pokud hledáte brokera pro obchodování akcií, klikněte zde.

Inflační report indikuje spíše dřívější pokles úrokových sazeb

Pro každého akciového investora je důležité, aby se orientoval alespoň v základních makroekonomických indikátorech. Vůbec největším základem je inflace, protože jde o jeden z nejvíce robustních ukazatelů. Zdravé cenové prostředí akciím přeje, kdežto nezdravé je sráží k zemi.

Dle posledního inflačního reportu za květen celková inflace (PCE) klesla z 2,7 % na 2,6 % a jádrová složka z 2,8 % na 2,6 %. Obojí vyšlo dle konsenzu, takže žádné kladné nebo negativní překvapení se nekoná. Pořád tudíž platí, že se hodnoty nacházejí výrazně nad inflačním cílem (2 %). Jestli však pokles vydrží, můžeme pokořit nejnižší hodnotu z počátku roku na 2,5 %.

Co je PCE index?

PCE (Personal Consumption Expenditures) je Fedem preferovaný cenový index, který se od CPI (Consumer Price Index) liší v metodice. Obecně je PCE mnohem širší než CPI a koš statků je častěji aktualizován. Tudíž by měl PCE index rychleji zaznamenat změnu ve spotřebitelském chování. Například záměnu dražšího produktu za levnější substitut ze strany spotřebitele.

Celková a jádrová inflace (PCE) v USA
Celková a jádrová inflace (PCE) v USA. Zdroj: tradingeconomics.com

Každopádně inflační data víceméně potvrzují očekávání derivátového trhu, což reprezentuje Fed Watch tool. Dle tohoto nástroje derivátový trh propisuje první snížení úrokových sazeb na zářijové zasedání americké centrální banky, což je za více jak 10 týdnů. Dalšími pravděpodobnými termíny jsou listopadové a prosincové zasedání.

Očekávání ohledně vývoje úrokových sazeb dle Fed Watch.
Očekávání ohledně vývoje úrokových sazeb dle Fed Watch. Zdroj: cmegroup.com

Můj osobní tip pro první uvolnění je listopad nebo prosinec. Jednak kvůli prezidentským volbám ve Spojených státech a jednak příliš nevěřím, že inflace půjde k inflačnímu cíli tak rychle, aby měla centrální banka dostatečné potvrzení. I když inflace klesne na ona 2 %, riziko v podobě animal spirits může způsobit, že inflace zase rychle vzroste.

Co se týče těch prezidentských voleb, Fed se dle mého dost možná bude chtít vyhnout situaci, kdy by ho obě strany mohly nařknout z ovlivňování voleb. Pokles úrokových sazeb je obecně vnímán veřejností kladně, což může pomoci aktuální vládní garnituře. Proto je silně zastoupen názor, že centrální bankéři počkají minimálně do listopadu.

Ať je to jak chce, s největší pravděpodobností sazby letos klesnou. Do budoucna bude ovšem klíčové, jak rychle půjdou dolů. Fed (dle jejich vyjádření a ekonomické projekce) má jednoznačně zájem uchovat normalizované měnové prostředí. To znamená udržet sazby na „zdravých“ úrovních, respektive na mnohem vyšších hodnotách, než je nula.

Chcete mít přehled o dění na světových burzách?

Vše, co potřebujete vědět do dalšího týdne, se dozvíte v LYNX Týdenním přehledu. Obdržíte jej každou neděli v 10:30.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

I na základě jakékoliv ekonomické teorie není v pořádku, když je cena peněz velmi nízká nebo dokonce záporná. Taková ekonomika je nemocná, protože nevede k ekonomizaci hospodářských procesů.

Další méně pozitivní variantou je rychlý a hluboký pokles úrokových sazeb, ale to má opodstatnění jenom v případě, že americká ekonomika padne do recese. Finanční trhy dokážou být velmi krátkozraké, ale sledují důvody pro uvolnění měnové politiky. Když jsou ty důvody „špatné“ reagují negativně, přesněji řečeno poklesem kurzů.

Výnosy na dluhopisovém trhu stoupají

Navzdory na první pohled uspokojivému pátečnímu inflačnímu reportu výnosy na dluhopisovém trhu začaly agresivně stoupat. A to primárně na delším konci výnosové křivky. Respektive dlouhodobější výnosy (úrokové míry) na trhu s americkými státními dluhopisy, přičemž krátkodobé výnosy jsou stabilní.

Když se mění pouze určitá část výnosové křivky, dá se proces určitým způsobem interpretovat. Výnosová křivka má v USA již dva roky inverzní (převrácený) tvar. A když se její tvar napřímí, procesu se přezdívá „medvědí napřímení“ (bearish steepening). Žádná objektivně uznávaná interpretace neexistuje, protože nejde zrovna o nic exaktního.

Obecně vzato je však medvědí napřimování špatné, protože investoři na dluhopisovém trhu předpokládají vyšší inflaci a inflační očekávání stoupá. Technicky to funguje tak, že investoři preferují krátkodobé splatnosti, díky čemuž dusí výnosy na krátkém konci výnosové křivky.

Jednotlivé podoby výnosové křivky.
Jednotlivé podoby výnosové křivky. Zdroj: linkedin.com (2. 7. 2024)

Jaké jsou implikace pro akcie Boeing? Vyšší úrokové sazby po delší dobu představují vyšší riziko pro byznysy, které jsou již tak dlouho pod silným tlakem.

Akcie Boeing: Firmě hrozí pokuta téměř 25 miliard dolarů

Rodiny obětí havárií Boeing 737 MAX požádaly americké úřady, aby letecké společnosti Boeing uložily pokutu až ve výši 24,8 miliardy dolarů a pokračovaly v trestním stíhání. Krok přichází poté, co generální ředitel Boeingu Dave Calhoun uznal závažnost bezpečnostních problémů společnosti a ujistil americký kongres, že společnost v této otázce činí pokroky.

Za ním v publiku seděli příbuzní obětí havárií Boeing 737 MAX 8 v letech 2018 a 2019, kteří drželi fotografie obětí.

Zločin Boeingu je největším korporátním zločinem v historii USA, maximální pokuta přesahující 24 miliard USD je proto oprávněná a zcela vhodná.

Paul Cassell, právník rodin, v dopise americkému ministerstvu spravedlnosti

Ve 32stránkovém dokumentu jsou vysvětleny výpočty v souvislosti s požadovanou částkou. Přičemž se uvádí, že Boeing by měl být pokutován maximální částkou, což je téměř 25 miliard dolarů. Z pokuty by bylo možná 14 až 22 miliard dolarů pozastaveno pod podmínkou, že Boeing věnuje tyto pozastavené prostředky na nezávislého firemního dohlížitele a související zlepšení v programech souladu a bezpečnosti.

Rodiny věří, že vláda by měla okamžitě zahájit trestní stíhání odpovědných firemních představitelů Boeingu v době obou havárií. Případ se týká havárií v letech 2018 a 2019 v Indonésii a Etiopii, které si dohromady vyžádaly 346 životů. Kauza se stupňuje v době, kdy Boeing čelí rostoucímu dohledu v souvislosti s nedávnými výrobními a bezpečnostními problémy.

Letecký gigant je opět v centru pozornosti veřejnosti od incidentu 5. ledna, kdy musel Boeing 737 MAX provozovaný společností Alaska Airlines nouzově přistát, když během letu odpadl jeden z panelů v trupu lodi.

Bude Boeing obviněn z trestného činu?

Američtí prokurátoři se setkali se společností Boeing a příbuznými obětí fatálních havárií. Blíží se termín 7. července, do kterého musí ministerstvo spravedlnosti rozhodnout, zda leteckého výrobce obviní z trestného činu.

Úředníci ministerstva spravedlnosti se setkali s právníky Boeingu, aby diskutovali o závěru vlády, že společnost porušila dohodu z roku 2021. Uvedená dohoda (DPA) chránila Boeing před trestním stíháním za dvě havárie 737 MAX v letech 2018 a 2019. Odděleně se federální prokurátoři měli setkat s příbuznými obětí, aby je informovali o průběhu vyšetřování.

Právníci Boeingu předložili svůj případ úředníkům z kanceláře náměstka generálního prokurátora, že trestní stíhání není odůvodněné a že není nutné rušit dohodu z roku 2021. Takové apelace od společností, které jsou v hledáčku ministerstva spravedlnosti, jsou typické při vyjednávání o vyřešení vládního vyšetřování.

Boeing dříve uvedl, že splnil podmínky dohody a formálně informoval prokurátory, že nesouhlasí s jejich závěrem. Američtí prokurátoři doporučili vedoucím úředníkům ministerstva spravedlnosti, aby vznesli trestní obvinění proti Boeingu, když podle nich došlo k porušení dohody.

Pravděpodobně jde o incident z 5. ledna, kdy během letu odpadl výše zmíněný panel na letadle Boeing 737 MAX. Incident prý odhalil pokračující bezpečnostní a kvalitativní problémy ve společnosti. Boeing měl být ušetřen stíhání za trestný čin spiknutí s cílem podvést americkou Federální leteckou správu (FAA), když z jejich strany dojde ke změnám v postupech, které podobným incidentům zabrání.

Ministerstvo spravedlnosti uvedlo, že letecký výrobce nezavedl, neimplementoval ani nevynucoval program dodržování předpisů a etiky, aby zabránil a detekoval porušení amerických zákonů o podvodech v celé své činnosti.

Americká prokuratura bude požadovat přiznání viny

Američtí prokurátoři v rámci nové dohody plánují požadovat od Boeingu přiznání viny ve věci obvinění souvisejícího se dvěma fatálními haváriemi letadel 737 MAX. Nicméně právníci rodin obětí potenciální dohodu označili za příliš mírnou.

Přiznání viny by však mohlo Boeingu zkomplikovat schopnost získávat vládní zakázky, protože je významným dodavatelem pro obranu. Součástí minulé dohody bylo, že pouze zaplatí 2,5 miliardy dolarů. Zajímavostí je, že platnost minulé dohody vypršela jen několik dnů po lednovém incidentu.

Boeing v roce 2021 přiznal, že dva piloti společnosti podvedli Federální leteckou správu (FAA) tím, že zatajili přidání nového systému řízení letu do letadel před jejich komerčním provozem. Tento systém byl později označen za příčinu obou havárií.

Nová dohoda o přiznání viny by vyžadovala, aby Boeing zaplatil další pokutu ve výši přibližně 247 milionů dolarů a zavázala by ho k zavedení externího dohledu.

Boeing koupí Spirit AeroSystems

Boeing oznámil, že koupí svého výrobce trupů letadel Spirit AeroSystems. Transakce se uskuteční v rámci dohody, která bude výhradně spočívat ve výměně akcií. Boeing obchod označil za krok ke zlepšení bezpečnosti a kontroly kvality.

Boeing souhlasí s tím, že za Spirit zaplatí 37,25 dolarů za akcii v akciích Boeingu. Tím Spirit AeroSystems poskytne kapitálovou hodnotu ve výši 4,7 miliardy dolarů. Včetně dluhu kupované společnosti má transakce hodnotu 8,3 miliardy dolarů. Dle akciového trhu představuje tržní kapitalizace Spirit AeroSystems přibližně 3,8 miliardy dolarů.

Boeing již v březnu letošního roku zveřejnil, že jedná o akvizici společnosti Spirit. Došlo k tomu několik týdnů poté, co se během letu společnosti Alaska Airlines z nového letadla Boeing 737 Max 9 uvolnil panel trupu. Dá se proto přirozeně předpokládat, že jde o reakci na zmíněnou událost. Tím se chce zřejmě Boeing vyvarovat podobným incidentům.

Zajímavostí je, že v roce 2005 Boeing oddělil své operace, které se později staly dnešní společností Spirit AeroSystems. Boeing tvořil přibližně 70 % příjmů společnosti Spirit v loňském roce. Kdežto zhruba čtvrtina pocházela z výroby dílů pro hlavního konkurenta Boeingu v podobě společnosti Airbus.

Generální ředitel Boeingu Dave Calhoun uvedl, že začlenění společnosti Spirit AeroSystems do koncernu plně sladí výrobní systémy a pracovní síly obou společností.

Mezi mnoha kroky, které jako společnost podnikáme, je tento jedním z nejvýznamnějších, protože demonstruje náš neochvějný závazek posílit kvalitu a zajistit, aby Boeing byl společností, jakou svět potřebuje.

Dave Calhoun ve zprávě zaměstnancům

Očekává, že dohoda bude uzavřena v polovině roku 2025. Samozřejmě transakce podléhá schválení od regulačních orgánů a akcionářů Spirit AeroSystems.

Stávající CEO Boeingu v minulém roce avizoval, že ze svého postu ke konci letošního roku odstoupí. Právě CEO společnosti Spirit, Pat Shanahan, je považován za možného nástupce.

Airbus mezitím uvedl, že dosáhl dohody se společností Spirit. Na základě dohody bude Airbus kompenzován částkou 559 milionů dolarů za akvizici jejích výrobních linek věnovaných letadlům Airbus. Ty zahrnují provoz v Belfastu v Severním Irsku, kde se vyrábějí křídla a střední část trupu letadla A220, Pylony A220 ve Wichitě a sekce trupu A350 v Severní Karolíně.

Boeing získal zakázku za 212 milionů dolarů

Boeing získal zakázku v hodnotě 212 milionů dolarů na objednávku s maximální cenou v rámci dříve udělené základní smlouvy na opravu 11 různých konfigurací letových ovládacích ploch používaných na letadlech F/A-18 E/F a EA-18G. Očekává se, že práce na projektu budou dokončeny do prosince 2028.
Naval Supply Systems Command Weapon Systems Support je zadávajícím subjektem.

Fundamentální analýza akcie Boeing

Kvartální výsledky

Boeing akcie meziročně zaznamenaly pokles výnosů o 7,5 % na 16,57 miliardy dolarů, což je druhý nejhorší výsledek za sledované kvartály. Provozní ztráta dosahuje 144 milionů dolarů. Provozní náklady dosáhly výše 2 miliardy dolarů a náklady na prodané produkty představují 14,69 miliardy dolarů.

Výnos akcie Boeing.
Výnos akcie Boeing. Zdroj: macrotrends.net (2. 7. 2024)

EBITDA je 298 milionů dolarů, což je na meziroční bázi pokles o 9,4 %. Čistá ztráta je tentokrát 343 milionů dolarů. Pokračuje tak dlouhá série negativního výsledku hospodaření společnosti Boeing. Prismatem 12měsíčního klouzavého průměru společnost Boeing nevygenerovala žádný zisk od konce roku 2019.

Zisk akcie Boeing.
Výsledek hospodaření akcie Boeing. Zdroj: macrotrends.net (2. 7. 2024)

Price to cash flow představuje přes 38 bodů. Price to sales je 1,5 bodu. Price to free cash flow a price to earnings nemá smysl uvádět, protože je byznys nerentabilní.

Hrubá marže je za poslední kvartál 11,36 %. Provozní marže je nyní lehce v záporných hodnotách, -0,87 %. Čistá marže představuje -2 %.

Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) je pouze 0,25 bodů, což je hodnota indikující křehkost. Běžné likvidita (current ratio) je 1,14 bodů, to je na spodní hranici robustní hodnoty.

V hotovosti společnost Boeing drží 6,91 miliardy dolarů. V krátkodobých investicích je zhruba 615 milionů dolarů. V cash on hand tudíž celkově drží 7,53 miliardy dolarů. Celkový kapitál je samozřejmě pořád záporný, -17 miliard dolarů. Boeing je v této situaci již od roku 2019 a nemění se příliš k lepšímu.

Technická analýza akcie Boeing

Jak bylo uvedeno hned v úvodu analýzy, akcie Boeing zcela smazaly kurzové výnosy z minulého roku. Od začátku roku si tak trh připsal ztrátu 28 % a po lokální minimum dokonce 38 %. Kurzově se titul pořád drží na průměrných cenách z předešlých několika let.

Loading ...
Název společnosti Symbol Tržní kapitalizace (v mld. USD) Zavírací cena předchozího dne Den Týd. Měs. Půl roku 1 rok 5 let
Boeing BA 107,05 169,65 2,07 % 5,53 % 23,53 % -2,93 % -34,47 % -47,04 %
Akcie Boeing: Dlouhodobý graf
Týdenní graf akcie Boeing od začátku roku 2014 do července 2024. Zdroj: LYNX+ (2. 7. 2024)

Momentálně trh podepírá support na 175 dolarech. První rezistence se nachází na úrovni 206 dolarů. Klíčová rezistence se však nachází u pásma kolem 265 dolarů, kde kurz dvakrát ve svém postupu těžce selhal. Nejbližší relevantní support se nachází na mnohem hlubší ceně, zhruba 120 dolarů.

Závěrem: Akcie Boeing jsou spíše pro spekulanty

Od konce roku 2022 se hodně spekulovalo, že letecký sektor zase ožije. Zároveň se zdály zmíněné incidenty z roku 2018 a 2019 už jako poměrně vzdálené. Pandemie taktéž skončila. Proto se dle mého daly akcie Boeing považovat za opravdu velkou příležitost. Samozřejmě by to nebylo hned, ale mohlo se stát, že postupem času by se taková investice začala vyplácet. A to úměrně tomu, jak by se byznys společnosti vzpamatovával.

Nicméně lednový incident otevřel staré rány a znatelně obnovilo nedůvěru v jejich byznys a akcie. Pořád se dá určitě spekulovat, že se z toho Boeing dostane. Celý proces ovšem potrvá mnohem déle.

Akcie Boeing byly do roku 2019 růstový titul, který investorům přinášel nemalé kurzové výnosy. V řečeném roce se však z toho dle mého názoru stala dost spekulativní investice, což platí doteď. A u spekulací je lepší si počkat na lepší ceny. Ty ale také nemusí přijít.

Přečtěte si také:

Použité zdroje:

Editorial credit: vaalaa / Shutterstock.com

CNBC: Key Fed measure shows inflation rose 2.6% in May from a year ago, as expected (01.07.2024); www.cnbc.com/2024/06/28/may-pce-inflation-report.html

CNBC: U.S. plans to seek guilty plea from Boeing over fatal 737 Max crashes (01.07.2024); www.cnbc.com/2024/06/30/us-seeks-guilty-plea-from-boeing-over-737-max-crashes.html

CNBC: U.S. prosecutors meet Boeing, crash victims as criminal-charges decision looms (01.07.2024);www.cnbc.com/2024/06/30/us-prosecutors-meet-boeing-crash-victims-as-criminal-charges-decision-looms.html

CNBC: Boeing agrees to buy fuselage maker Spirit AeroSystems in $4.7 billion deal (01.07.2024);www.cnbc.com/2024/07/01/boeing-to-buy-spirit-aerosystems.html

CNBC: 10-year Treasury yield climbs as investors look to data in week ahead (01.07.2024);www.cnbc.com/2024/07/01/us-treasury-yields-as-investors-look-to-data-in-week-ahead.html

LinkedIn: India: Yield curve dynamics and macros (01.07.2024); www.linkedin.com/pulse/india-yield-curve-dynamics-macros-advait-date-zsonf

Seekingalpha: Families of 737 Max crash victims seek $25B fine for Boeing (01.07.2024);www.seekingalpha.com/news/4117459-families-of-737-max-crash-victims-seek-25b-fine-for-boeing?

Seekingalpha: Boeing secures $211.99M U.S. Navy contract (01.07.2024);www.seekingalpha.com/news/4117198-boeing-secures-21199m-us-navy-contract?

LYNX: Online broker pro globální obchodování

Chcete snadno, rychle a profesionálně obchodovat s akciemi? Pak obchodujte s akciemi prostřednictvím LYNX. Jako renomovaný online broker vám umožníme obchodovat s akciemi přímo na domácích burzách. Více informací o online brokerovi LYNX najdete na: LYNX: Akciový broker


LYNX: Online broker pro globální obchodování

Chcete snadno, rychle a profesionálně obchodovat s akciemi? Pak obchodujte s akciemi prostřednictvím LYNX. Jako renomovaný online broker vám umožníme obchodovat s akciemi přímo na domácích burzách. Více informací o online brokerovi LYNX najdete na: LYNX: Akciový broker