Hráč na tiskovové konferenci UEFA dost arogantním způsobem odstrčil láhve s nápojem Coca-Cola. A to za doprovodu pro společnost nelichotivých slov.
Kromě mnoha důležitých zpráv si tedy rozebereme i výsledky společnosti a cenový graf akcie Coca-Cola za pomocí fundamentální a technické analýzy. Pokusíme se také zodpovědět, zda měla Ronaldova „akce“ vliv na cenový pokles, který trvá již po několik dní.
Ronaldovo gesto a vliv na cenu akcie
Začneme se zprávou, která ve veřejném prostoru rezonovala nejvíce. Jde právě o gesto Christiana Ronalda. Jak bylo řečeno, dost nevybíravým způsobem na tiskové konferenci odsunul produkt společnosti Coca-Cola, která je dlouholetým sponzorem UEFA.
Byl k tomu z jeho strany i krátký slovní komentář, ať lidi pijí hlavně vodu. Na čež došlo na trhu s akciemi Coca-Cola k cenovému pohybu, což se ihned přikládalo právě popsané události. Hned se objevovaly titulky, že Ronaldo svým gestem snížil tržní hodnotu společnosti o cca 4 miliardy USD.
Ovšem v dnešní digitální době, kdy se informace šíří velmi rychle, stačí i zdánlivá korelace a hned v tom veřejnost vidí kauzalitu. Vzhledem k tomu, že se specializuji na technickou analýzu, bylo mi hned jasné, že uvedené gesto s největší pravděpodobností nemělo na trh téměř žádný vliv a pouze došlo k nafouknutí dané události.
Což si na grafu brzy i ukážeme a vysvětlíme. Ovšem nemusíte se ani věnovat technické analýze akcií, abyste sami došli k závěru, že pokles ceny byl pro tento trh vcelku standardním pohybem.
Těsně před samotnou tiskovou konferencí klesla cena akcie Coca-Cola od otevření marketu asi o 1,6 %. Po oné události cena klesla pouze minimálně, řádově o setiny procenta. Tudíž kromě toho, že se jedná o normální denní fluktuaci ceny, k cenovému poklesu došlo ještě před samotným gestem Ronalda.
Mějte na paměti, že kurzové pohyby jsou ovlivňovány obrovským množstvím faktorů, které mají různou váhu. Když prohlásí cokoliv šéf Federální rezervní banky (FED), trhy masivně zareagují, protože se jedná o jednu z největších autorit na světě a má reálný vliv na globální ekonomiku. Ale zrovna gesto jednoho slavného fotbalisty nepatří mezi něco, co bychom mohli považovat pro trhy za směrodatné.
Coca-Cola je nucena zvednou ceny produktu
Velmi důležitou zprávou je, že společnost Coca-Cola bude nucena navyšovat ceny produktů, aby čelila rostoucím nákladům, které jsou zapříčiněny strmě rostoucími cenami na trhu s komoditami. Cena totiž poslední měsíce strmě stoupala snad na každé komoditě, což se logicky musí jednoho dne promítnout i do výsledné ceny produktu.
Federální rezervní banka sice v týden staré ekonomické projekci potvrdila, že počítá pouze s přechodnou vyšší inflací, což ovšem neznamená, že producenti nejsou nuceni i nadále zvyšovat ceny. Vše má totiž nějakou setrvačnost a markantní vzrůst cen na komoditních trzích se v reálné ekonomice projeví až zpožděně.
CEO společnosti James Quincey sice tvrdí, že jsou do určité míry zajištěni, ale v konečném důsledku se zdražování nevyhnou, protože neočekává, že ceny začnou klesat. Jinak společnost učinila podobný krok před dvěma lety, kdy byla uvalena cla na hliník. Jde o kov, který se používá při výrobě nápojových plechovek.
Společnost provedla i změny v řízení výroby. Firma učinila kroky k restrukturalizaci skrze více centralizovaný systém, který má byznys zbavit neefektivnosti, snížit náklady a vytvořit mnohem lepší marketingovou strategii. Coca-Cola dokonce zredukovala své portfolio produktových značek ze 400 na 200. Převážně se zbavila malých regionálních značek, které měly nízké prodeje. Ve stejný čas ovšem došlo k vytvoření několika nových brandů, které jsou mnohem lépe škálovatelné v závislosti na vytvořené strategii.
Tady si dovolím malou poznámku, neboť mě překvapuje, že se již tak dost centralizovaný korporát snaží ještě o větší centralizaci. Jako vystudovaný ekonom jsem fascinován, že se Coca-Cola vrací k modelům řízení podniku, které jsou v podstatě považované za přežitek. Centralizací k vyšší efektivnosti lze považovat za oxymorón. Ovšem pro podrobnější posouzení bychom museli mít přesný popis modelu před sebou, což nemáme.
Coca-Cola v hledáčku regulátorů. Firma si drží svoji pozici na trhu.
Coca-Cola se též dostala do hledáčku regulačního orgánu. Evropská komise potvrdila, že firmě poslala potřebné dokumenty, skrze které musí firma uvést důležité informace, které regulačnímu orgánu pomohou při úplném šetření. Komise neuvedla, proč vůbec zahájila výše popsané kroky. Nejspíše se ale zase jedná o další posuzování, zda Coca-Cola nezneužívá svého dominantního postavení na evropském trhu se sycenými nápoji.
V podstatě se nejedná o nic nového, protože taková šetření probíhají kolem velkých korporátů s významným tržním podílem velmi často. V nejhorším případě jsou přinuceni nějaký brand odprodat konkurenci, nebo dostanou směšnou pokutu.
Určitě je i velmi zajímavé, jak si Coca-Cola drží svou pozici nejhodnotnější značky mezi sycenými nealkoholickými nápoji. Výrazně převyšuje naprosto všechny známe značky jako je Red Bull, Pepsi a jiné. Zatím ani nic nenasvědčuje, že by Coca-Cola měla o své prvenství přijít.
Čím se Coca-Cola zabývá?
Než se vrhneme na fundamentální analýzu, ve stručnosti si uvedeme historii společnosti a čím se vlastně Coca-Cola zabývá. Produkt Coca-Cola byl uveden na trh ke konci 19. století. Coca-Colu vynalezl roku 1886 lékárník doktor John Stith Pemberton v Atlantě v USA. Název i jeho grafické zpracování navrhl Pembertonův účetní a sekretář Frank Robinson. Logo se používá dodnes. Tady můžeme vidět, že nápoj je vlastně důsledek silně rozvíjejícího chemického průmyslu z druhé poloviny 19. století.
Původní nápoj obsahoval kromě kofeinu jednak víno a také výtažek z koky. Produkt se prodával jako blahodárné tonikum, které má člověka nabudit po fyzické i mentální stránce. Lékaři tehdejší doby Coca-Colu v podstatě doporučovali jako lék. Po krátké době bylo ubráno víno, takže se z produktu stal nealkoholický nápoj, který stále obsahoval koku. Ovšem již na začátku 20. století byl kokain definitivně nahrazen vyšší dávkou kofeinu.
Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie?
Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter BreakoutTrader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií.
Fundamentální analýza akcie Coca-Cola (KO)
Hned z kraje fundamentální analýzy můžeme říci, že společnost překonala očekávání a poptávka po produktu se vrátila do doby před pandemií. Což je pro akcie Coca-Cola jistě dobrá zpráva a tudíž by se vše postupem času mělo zcela vrátit do normálních kolejí.
Co se týče dividend, společnost vyplácí kvartální dividendu ve výši 0,42 USD na akcii. Což na základě aktuální ceny za celý rok implikuje dividendový výnos 3,1 %. V relativních číslech to určitě není špatné číslo. Coca-Cola tudíž drží již deset let stejnou laťku, kdy výnosy z dividend jsou stále kolem 3 %. Investoři s tím proto mohou pořád kalkulovat.
Účetní období Q1 2021
Při pohledu na kvartální výsledky je hned poznat, že se situace rychle zlepšuje. Celkové příjmy jsou mezikvartálně lepší o cca 4,34 %, což je nárůst z 8,67 miliard USD na 9,04 miliard USD. Hodně je to znát z operačních výnosů, protože za první kvartál roku vzrostly oproti poslednímu kvartálu minulého roku o cca 43 %. Tedy z 1,96 miliard USD na 2,81 miliard USD.
EBITDA se též mezikvartálně zlepšila o 32,58 %, z 2,39 miliard USD na 3,17 miliard USD. Společnost dosáhla čistého zisku 2,25 miliard USD, takže mezikvartálně je na tom výsledek lépe o 54,19 %. Zatímco tři předešlé kvartály společnost zaznamenávala soustavný pokles.
Volné cash flow na tom již není tak dobře, neboť oproti Q4 2020 kleslo o 55,71 % na 4,42 miliard USD. To je asi dáno již zmiňovanou restrukturalizací. Důležitý ekonomický ukazatel EPS je na 0,52 (+54,18 %) bodech. Ukazatel P/E dělá 31,46 bodů, což je vysoce nad konzervativní strategií (15-19 bodů).
Účetní období FY 2020
Celkové tržby meziročně klesly o necelých 14 % na 19,53 miliard USD. Operační výnosy též poklesly o 9,34 miliard USD, což znamená meziroční zhoršení o 11,12 %. EBITDA klesla o 10,87 miliard USD. V relativních číslech se jedná o pokles o 8,4 %.
Čistý zisk klesl o 13,15 % na 7,75 miliard USD. Společnost vygenerovala volné cash flow o 8,67 miliardách USD. Meziročně si firma připsala mírně zlepšení o 2,97 %. Zatímco roky 2017 a 2018 došlo k nárustu o desítky procent.
EPS máme na 1,8 bodech, takže meziroční pokles činí 13,54 %. Ukazatel P/E ukazuje 30,6 bodů, což je zase o dost vyšší, než konzervativní rozmezí. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) dosáhla 40,48 %, což je jistě pěkné číslo, ale horší jak za rok 2019.
Technická analýza akcie Coca-Cola (KO)
Nyní se dostáváme k technické analýze, k čemuž nám pomůže týdenní cenový graf akcie Coca-Cola. Titul je v dlouhodobém uptrendu, ale nejedná se o kdovíjak růstový titul, což je všeobecně dobře známo. Od března roku 2009 činil totiž kapitálový výnos kolem 200 %, což je v kontrastu s technologickými tituly až bizarně málo. Akcie Coca-Cola jsou ale především o stabilních dividendách a kapitálový výnos je spíše pěkný bonus.
Dlouhodobý expanzivní trend je tedy velmi stabilní a vcelku zdravý. Poslední velký zásah trh dostal v březnu 2020, kdy ztráta činila téměř 40 % během několika týdnů. Pokles se zastavil až na 36,27 USD a od té doby postupně rosteme. Historické maximum se datuje k únoru 2020, kdy bylo něco málo přes 60 USD.
Právě řečené all time high se od covidového dropu ještě nepovedlo dosáhnout, ale v obecné rovině k tomu trh pomaličku spěje. Od toho low z března 2020 se akcie Coca-Cola zhodnotily o více jak 50 %.
Price action jako takové je tudíž velmi střídmé, bez nějakých agresivních fluktuací. Trh drží více jak rok trvající uptrend, který je stabilní. Nejbližší supportní levely jsou 48,5 USD, což je jeden z nejvíce zásadních. Další se nachází na cenoné hladině 52 USD, kam je i možné, že trh vyklesá.
Trh v každém případě docela čerstvě selhal nad S/R levelem 55 USD, který se zprvu podařilo překonat, ale pak nastalo selhání a propad pod uvedenou hranici. Proto je velice možné, že cena akcie Coca-Cola vyklesá ke zmíněným 52 USD a dojde k otestování. Jinak objemy jsou dost solidní, likvidity je zjevně na trhu dostatek.
Co se týče indikátoru RSI, křivka drží slušný růst a pomalu směřuje k hraničním 70 bodům. Jestli chtějí akcie Coca-Cola na nové historické maximum, musí trh uvedenou hranici překonat. Bez toho pokračování v dlouhodobém uptrendu není možné.
Jak jsem slíbil v úvodu, na denním grafu si můžeme ukázat, že cenový pohyb ze 14. června 2021 je v rozmezí zcela běžné denní fluktuace. Investoři také mohli své akcie prodávat, protože měli jistotu, že svoje dividendy dostanou. Jisté výplaty dividend jsou určitě i důvodem, proč cena posledních několik dní klesala.
Jak jsme si řekli, cena šla dolů už i před tiskovou konferencí Christiana Ronalda. Je tedy vcelku zřejmé, že titulky, které hlásily, že slavný fotbalista připravil společnost o miliardy dolarů, jsou nesmysl.
Závěrem
Z fundamentálního hlediska vypadají akcie Coca-Cola docela dobře. Ze sledovaných dat vyplývá, že začátek pandemie společnost citelně zasáhl, ale v podstatě se během jednoho roku ekonomicky vrací tam, kde byla před pandemii. Firma je tudíž stabilní a dokázala si poradit.
Především dividendoví investoři mohou být spokojení, protože i přes aktuální problémy se mohou již deset let těšit z dividendového výnosu kolem 3 %.
Z pohledu technické analýzy se nejedná o nijak výjimečný titul, naopak spíše zaostává. Ale zas na druhou stranu tu nejsou žádné markantní výkyvy. Titul tedy rozhodně není pro ty, kteří očekávají během několika let zhodnocení ve stovkách procent. Kapitálový výnos je v tomto případě vážně spíše takový bonus k dividendě.
Obchodování akcií prostřednictvím LYNX
Obchodujte za příznivé poplatky s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou akcie, ETF, futures, opce, CFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Prostřednictvím LYNX získáte přístup k profesionálním obchodním platformám.
Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.
Editorial credit: Parilov / Shutterstock.com
Investoři a obchodníci mají s investičním účtem prostřednictvím LYNX přímý přístup na národní a mezinárodní burzy v Evropě, USA a Asii. Obchodujte na 150 trzích, ve 33 zemích a v 24 měnách. Zjistěte více na Přehled produktů & burz.