Poznejte novinky o společnosti Lufthansa, rozbor grafu a hospodářských výsledků. Pokud hledáte brokera pro obchodování akcií, klikněte zde.
- Akcie Lufthansa: Akvizice se společností ITA
- Lufthansa a ITA postoupí některé trasy konkurentům
- Jaký byl pohled Benjamina Grahama na akcie leteckých společností?
- Akcie Lufthansa: Zpožděné dodávky nových letadel jsou problém
- Lufthansa zavede ekologický poplatek
- Evropská komise zahájila vyšetřování společnosti Lufthansa
- Fundamentální analýza akcie Lufthansa
- Technická analýza akcie Lufthansa
- Akcie Lufthansa: Slovo závěrem
Akcie Lufthansa: Akvizice se společností ITA
Lufthansa se snažila uklidnit investory ohledně finančního zdraví dopravní společnosti ITA. Lufthansa totiž nedávno získala schválení od EU na koupi 41 % italské letecké společnosti, která s sebou stále nese stín svého předchůdce Alitalie.
ITA Airways začala létat v roce 2021 a od té doby se snažila dostat z problémového dědictví Alitalie. Zmíněná společnost během posledních 14 let svého fungování spálila odhadem 10 miliard eur (10,8 miliardy dolarů) státních prostředků.
Proto italská vláda uznala, že kdysi symbol luxusu, stylu a maják národní identity, potřebuje silné soukromé vlastnictví. V rámci dohody si Lufthansa dá dva roky na zhodnocení finančního zdraví ITA, než se pustí do plného převzetí. Podobně jako u akvizice Swiss Airlines a Brussels Airlines.
“Potřebujeme transakci realizovat pouze tehdy, když to bude ekonomicky životaschopné. Jsme však v tomto ohledu velmi optimističtí.”
Carsten Spohr, generální ředitel Lufthansa
Německé letecké skupině trvalo více než rok, než získala schválení Evropské komise pro nákup 41% podílu v italském dopravci. Částka čítá 325 milionů eur. Přičemž se nakonec dohodlo mnoho ústupků, jejichž detaily se ještě řeší.
Carsten Spohr uvedl, že očekává další zlepšení nákladovosti ITA. vzhledem k efektivitě římského letiště Fiumicino. A že dluh přebírané společnosti není zásadním problémem. Tato dohoda dává Lufthanse silnější postavení na klíčovém trhu jižní Evropy a posiluje její snahu vyrovnat zvýšení nákladů větším měřítkem.
Očekává se, že transakce bude uzavřena ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 a Itálie se tak stane pátým domácím trhem Lufthansy. Hned po Německu a USA, pokud jde o velikost tržeb.
Spohr dodal, že krok poskytne Lufthanse lepší přístup na trasy do Afriky a Latinské Ameriky. Mimo jiné oznámil italským médiím, že Lufthansa by mohla získat až 90% podíl v ITA už příští rok.
Chcete mít přehled o dění na světových burzách?
Vše co potřebujete vědět do dalšího týdne se dozvíte v LYNX Týdenním přehledu. Obdržíte jej každou neděli v 10:30.
Obavy investorů jsou však oprávněné, protože Lufthansa čelila vlastním finančním problémům. Nedávno vydala varování kvůli vyšším než očekávaným nákladům z důvodu stávek. Během pandemie také získala finanční pomoc od německé vlády.
Lufthansa a ITA postoupí některé trasy konkurentům
Lufthansa a ITA souhlasily s postoupením italských krátkých tras jednomu nebo dvěma konkurentům. Německá letecká společnost uvedla, že jedná s Easyjetem a španělským nízkonákladovým dopravcem Volotea.
Skupina mimo jiné uzavře dohody o vzájemném odbavování (interlining) nebo výměně slotů pro dálkové trasy, aby zvýšila frekvenci letů a zlepšila spojení pro lety s jedním přestupem. Dohody o vzájemném odbavování umožňují jednotlivým leteckým společnostem zpracovávat cestující, kteří cestují na itinerářích vyžadujících více letů u různých dopravců.
Lufthansa a ITA také převedou některé sloty pro krátké trasy na letišti Linate v Miláně na konkurenty, což jim umožní zřídit udržitelnou základnu. Mluvčí Lufthansy uvedl, že letecké společnosti v létě uvolní 204 slotů týdně na letišti Linate v Miláně a v zimě 192 slotů. To znamená, že podle nové dohody budou mít ITA a Lufthansa méně slotů než dříve.
Nová dohoda by také poskytla lepší spojení pro konkurenty na klíčových hubech v Severní Americe, konkrétně ve Washingtonu, San Franciscu a Torontu.
“Balíček opatření navržený Lufthansou a MEF (italským ministerstvem hospodářství) pro tuto přeshraniční dohodu plně řeší naše obavy o konkurenci tím, že zajišťuje dostatečnou úroveň konkurenčního tlaku na všech relevantních trasách.”
Margrethe Vestager, šéfka pro antimonopolní politiku EU
Jaký byl pohled Benjamina Grahama na akcie leteckých společností?
Výše zmíněné problémy nejsou u leteckých dopravců žádná rarita. V současnosti je typické, že jsou předlužené a musí být soustavně dotované ze strany centrálních vlád, jelikož jsou z pohledu státu důležité. Často ani nejsou vůbec státem vlastněné, jako je tomu v případě společnosti Lufthansa.
Legendární investor a myšlenkový otec hodnotového investování Benjamin Graham již ve své legendární práci Inteligentní investor řešil problémy leteckých dopravců. Za jeho dob existoval silný narativ, že akcie leteckých společností mohou jít jen nahoru. Argument byl prostý, kapacita přepravovaných osob může jen stoupat.
Letectví jako takové bylo na extrémním vzestupu a očekávání byla nesmírně vysoká. Však si představte, že ještě několik desítek let nazpět se teprve začalo lítat s malými dvouplošníky a už v 60. až 70. letech se dalo létat velmi rychle přes Atlantik s luxusními službami jako v dobré restauraci.
Jak často zmiňuji, je lidskou přirozeností extrapolovat do budoucnosti. Když vidíme za předešlé desítky let extrémně rychlý vývoj vpřed, automaticky předpokládáme, že tempo růstu přetrvá. Benjamin Graham před touto iluzí varoval.
Investoři měli pravdu v tom, že objem letecké dopravy skutečně nadále poroste, což ovšem nestačilo k tomu, aby akcie leteckých společností pořád strmě rostly. Naopak, celé odvětví začalo fundamentálně stagnovat a byznys dopravců už nevzkvétal.
Jistou paralelu můžeme sledovat i z internetové bubliny v přelomu milénia. Investoři měli koncem 90. let pravdu, že se využití internetu masivně rozšíří, leč přehnaná očekávání vyústila ve vytvoření investiční bubliny, která rychle splaskla.
Akcie Lufthansa: Zpožděné dodávky nových letadel jsou problém
Dle CEO Lufthansy Carstena Spohra mají problémy s dodávkami letadel velmi negativní dopad pro jejich firmu a nebudou vyřešeny před koncem desetiletí.
Během jeho nedávného vystoupení v podnikatelském tiskovém klubu ve Stuttgartu Spohr uvedl, že nedostatek letadel by mohl Lufthansu stát zhruba 500 milionů eur (535 milionů dolarů) ročně.
Lufthansa objednala 250 nových letadel od Airbusu a Boeingu za účelem modernizace své flotily, přičemž dodávky jsou plánovány mezi lety 2024 a 2029. Leč dle jeho slov žádné z objednaných letadel nepřišlo včas. Zhruba 100 ze 750 letadel Lufthansy bylo uzemněno buď z důvodů údržby, nebo protože byla vyřazena z provozu.
Koncem června Airbus snížil svou předpověď pro letošní dodávky na zhruba 770 letadel z původních přibližně 800. Toto oznámení přišlo uprostřed rostoucí skepse mezi dodavateli ohledně výstupu letadel, protože Airbus se potýká s nedostatkem dílů.
Mezitím série incidentů u Boeingu zvýšila regulační dohled nad americkým výrobcem, což přidalo ke zpožděním v dodávkách, která vznikla během pandemie.
Lufthansa zavede ekologický poplatek
Lufthansa zavede ekologický poplatek až do výše 72 eur (77 dolarů) k ceně letenek. Lufthansa se tak připojí k alespoň jednomu evropskému rivalovi v boji o pokrytí nákladů nových pravidel EU na snižování emisí. Letecké společnosti už léta varují, že předpisy vyžadující používání dražšího udržitelného leteckého paliva by mohly zvýšit náklady.
Ceny letenek v posledních letech díky boomu cestování po pandemii již výrazně vzrostly. Což vyvolává obavy, že další zvýšení by mohlo odradit cestující od létání. Ceny se totiž zvýší mezi 1 a 72 eury (v závislosti na typu letenky) na všech letech odlétajících ze zemí Evropské unie, Velké Británie, Norska a Švýcarska. Některá zvýšení budou platná od 26. června 2024, jiná od 1. ledna 2025.
Letecká skupina spadající pod Lufthansu uvedla, že poplatek by pokryl část neustále rostoucích dodatečných nákladů v důsledku regulačních požadavků na ochranu životního prostředí. Jedná se například o udržitelné letecké palivo (SAF) vyrobené z biomateriálů, které je považováno za klíčové pro snížení znečištění způsobeného létáním.
Letecká doprava dle odhadů odpovídá za přibližně 2 % světových emisí. Je však jedním z nejtěžších sektorů k dekarbonizaci, protože palivo pro lety nelze snadno nahradit jinými druhy energie.
Evropští regulátoři zavedli hodně přísná pravidla, která vyžadují, aby dodavatelé paliv zajistili, že 2 % paliv na letištích EU budou SAF do roku 2025. Dané číslo by mělo vzrůst na 6 % v roce 2030 a 70 % v roce 2050. Něco takového přirozeně vede k rostoucím nákladům.
“Domnívám se, že je logické předpokládat, že další letecké společnosti budou následovat příklad Lufthansy, protože se snaží přenést rostoucí náklady na environmentální předpisy v EU.”
Dudley Shanley, analytik společnosti Goodbody
Air France-KLM zavedla poplatek za příspěvek SAF v lednu 2022, který tehdy přidal až 12 eur na obchodní tarify a až čtyři eura na ekonomické tarify.
“Máme zavedený příspěvek SAF, který se vztahuje na všechny lety, aby transparentně odrážel dodatečné náklady na začlenění udržitelného leteckého paliva.”
Mluvčí Air France-KLM v e-mailovém prohlášení
Britský dopravce EasyJet, který zaměřil velkou část své environmentální strategie na snižování emisí uhlíku pomocí vodíkové technologie, uvedl, že neplánuje následovat příklad Lufthansy.
“Nepoužíváme příplatky za palivo a neplánujeme to dělat.”
Mluvčí EasyJet
Wizz Air také uvedl, že se vyhne dalším příplatkům. Společnost v prohlášení vyzvala vlády, aby poskytly pobídky k tomu, aby se leteckému průmyslu povedlo dosáhnout environmentálních cílů efektivněji.
Evropská komise zahájila vyšetřování společnosti Lufthansa
Evropská komise zahájila vyšetřování státní pomoci poskytnuté Německem letecké společnosti Lufthansa během pandemie COVID-19 v roce 2020.
Pomoc ve výši 6 miliard eur (6,5 miliardy dolarů) byla schválena v rámci dočasné pomoci během covidu. Nicméně loni byla zrušena druhým nejvyšším soudem EU. Odvolání Lufthansy proti tomuto rozhodnutí stále probíhá.
Šetření komise je reakcí na rozhodnutí soudu, který prohlásil, že při procesu došlo k chybám. Cílem je nyní objasnit, zda byly finanční injekce v souladu s evropskými pravidly o státní pomoci.
Lufthansa již pomoc plně splatila, což by mohlo omezit jakýkoliv okamžitý dopad rozhodnutí soudu, i když by to mohlo mít důsledky pro budoucí státní pomoc.
Mluvčí Lufthansy zopakoval, že společnost již opatření plně splatila. Dále uvedl, že Lufthansa ve své výroční zprávě za rok 2023 předpokládala, že Komise zahájí pouze formální vyšetřování, jak to učinila v podobných případech.
Fundamentální analýza akcie Lufthansa
Obrat dopravce Lufthansa za poslední kvartál meziročně vzrostl o 5,34 % na 7,39 miliard eur. Jde tak o jeden z nejslabších výsledků za posledních několik kvartálů. Nelze to srovnávat s pandemickým obdobím, protože kvůli restrikcím byly obraty na naprostých minimech. Provozní výnos meziročně hluboce klesl, o 74 % na -1,37 miliardy eur. Ačkoliv to není první záporný výsledek, za sledovaná období je vůbec nejhorší.
Provozní náklady dosáhly výše 1,29 miliardy eur a náklady na prodané produkty představují 7,48 miliardy eur.
EBITDA je -804 milionů eur. Čistá ztráta představuje 734 milionů eur. Po delší době tudíž Lufthansa zaznamenala hlubší hospodářskou ztrátu. A to největší od pandemie. Volné cash flow činilo za poslední kvartál 196 milionů eur, v meziročním srovnání růst o 17,56 %. Prismatem klouzavého průměru je to nejvyšší dosažená úroveň v historii.
Price to cash flow akcie Lufthansa představuje přes 1,63 bodů. Price to sales je 0,2 bodu. Price to free cash flow dosahuje více jak 15 bodů a price to earnings je 5,12 bodů. Prismatem výčtu multiplů nejsou dle mého valuace akcie Lufthansa nějak závratně vysoké.
Hrubá marže je za poslední kvartál záporných -1,12 %. Provozní marže dosahuje -18,59 %. Čistá marže je skoro -10 %.
Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) je 0,7 bodů a ukazatel běžné likvidity (current ratio) činí 0,74 bodů. Poměry jsou již v hodnotách, které jsou považovány za fragilní. Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E je na fragilních 1,45 bodech.
V hotovosti společnost Lufthansa drží 1,27 miliardy eur. V krátkodobých investicích je lehce přes 7 miliard eur. V cash on hand proto celkově drží 8,27 miliardy eur. Celkový kapitál meziročně vzrostl o 27 % na 9,57 miliardy eur.
Technická analýza akcie Lufthansa
Jak jsem psal v úvodu, kurz akcie Lufthansa je v podstatě na 35letých kurzových minimech. Úroveň 5,6 eur trh však za zmíněnou dobu otestoval nesčetněkrát a za předešlých 30 let se pokaždé povedl odraz. Někdy dokonce následovaly růsty o stovky procent, v méně četných případech jenom o desítky procent.
Z technického hlediska mohou proto investoři a spekulanti sledovat na trhu potenciální příležitost, která se již několikrát opakovala. Někdy to trvá mnoho let, jindy pouhých několik měsíců. Záleží na síle odrazu kurzu. Upozorňuji ale, že předchozí vývoj není nikdy zárukou vývoje budoucího.
Název společnosti | Symbol | Tržní kapitalizace (v mld. USD) | Zavírací cena předchozího dne | Den | Měs. | Půl roku | 1 rok | 5 let |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lufthansa | LHA | 7,57 | 6,31 | 1,24 % | 2,80 % | -0,56 % | -22,25 % | -46,74 % |
Když však nakupujete ryze na základě techniky trhu, třeba na silném supportu, nakupujete titul na základě jeho ceny. Nezajímá vás potom byznys společnosti, což je třeba si uvědomovat. Tím neříkám, že nelze obojí spojit. Technická analýza je pro časování trhu solidní, avšak sama o sobě dle mého názoru není dokonalá metoda.
Co se týká nynějšího kurzu akcie Lufthansa, máme za sebou střídmější odraz od sledované podpory. Od roku 2020 jsme těch odrazů od úrovně 5,6 eur zaznamenali hned několik. Mnoho desítek procent taková pozice posléze skutečně přinesla. Když dá obchodník stop-loss hned pod support (s určitou rezervou), risk reward ratio je jednoznačně ve prospěch spekulanta. Opět ale opakuji, že podobný přístup není bez rizika a to, jak se cena akcie vyvíjela v minulosti, nám nezaručuje podobné pohyby i v budoucnu.
Akcie Lufthansa: Slovo závěrem
Dle grafu vidím, že se dá snadno svézt na jednotlivých růstových vlnách. A to s potenciláně silným supportem, který by za jistých okolností mohl zaručit, aby cena neklesla mnohem hlouběji. Proto mohou být pro mnohé spekulanty Lufthansa akcie tolik lákavé, jelikož poměr rizika a potenciálního výnosu je zde jednoznačně v jejich prospěch. Vždy je také ale třeba dodržovat vaši investiční strategii, protože i přes příznivý poměr risku a rizika je třeba stále počítat i s variantou, že cena akcie bude pokračovat v poklesu.
Fundamentálně akcie Lufthansa totiž dle mého názoru nejsou žádné terno, ačkoliv dle jednotlivých valuačních ukazatelů víme, že se neobchodují za nesmyslně vysoké ceny. Celý letecký sektor zaznamenal dost nepříjemné zásahy a zkrátka potrvá klidně léta, než se z toho vzpamatuje.
Použité zdroje:
Editorial credit: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com
Investing: Lufthansa CEO optimistic about financial health of ITA Airways (08.07.2024); www.investing.com/news/economy-news/lufthansa-ceo-optimistic-about-financial-health-of-ita-airways-3509170
Investing: Lufthansa CEO says airline to mull raising stake in Italy’s ITA Airways – report (08.07.2024); www.investing.com/news/stock-market-news/lufthansa-ceo-says-airline-to-mull-raising-stake-in-italys-ita-airways–report-3508246
Investing: Lufthansa gets EU nod for $350 million stake in Italy’s ITA (08.07.2024); www.investing.com/news/stock-market-news/lufthansa-wins-conditional-eu-nod-for-350million-ita-deal-3506791
Investing: Lufthansa to raise fares by up to 72 euros as environmental costs increase (08.07.2024); www.investing.com/news/stock-market-news/lufthansa-increases-ticket-prices-to-cover-environmental-requirements-3495159
Yahoo: EU opens investigation into German state aid for Lufthansa (08.07.2024); www.finance.yahoo.com/news/eu-opens-investigation-german-state-122632397.html
Yahoo: Aircraft delivery delays having ‘brutal’ impact on Lufthansa, says CEO (08.07.2024); www.finance.yahoo.com/news/aircraft-delivery-delays-having-brutal-090410703.html
Yahoo: Lufthansa CEO calls Boeing aircraft delays ‘extremely annoying’ following its recent safety crisis—but he’s banking on things getting better (08.07.2024); www.finance.yahoo.com/news/lufthansa-ceo-calls-boeing-aircraft-152916120.html
Chcete snadno, rychle a profesionálně obchodovat s akciemi? Pak obchodujte s akciemi prostřednictvím LYNX. Jako renomovaný online broker vám umožníme obchodovat s akciemi přímo na domácích burzách. Více informací o online brokerovi LYNX najdete na: LYNX: Akciový broker