A právě na akcie rychlého občerstvení se podíváme dnes. V předchozích analýzách jsme se zabývali technologickými akciemi jako FAANG (Facebook, Amazon, Apple, Netflix, Google) a akciemi Tesla a Boeing.
Nyní se podíváme více na fast food sektor a podrobněji se zaměříme zejména na akcie McDonald’s. Rozebereme si výsledky společnosti i cenový graf za pomocí fundamentální a technické analýzy.
Jak se dařilo řetězcům rychlého občerstvení v době pandemie?
Období pandemie bylo pro sektor rychlého občerstvení náročné. I přesto ale mnoho společností dokázalo na výzvu lockdownů a nutných opatření rychle zareagovat. Velmi k tomu dopomohla digitalizace a výdejní okénka, které mnoho z těchto restaurací mělo už před pandemií.
Například Taco Bell obsloužil za 3. čtvrtletí minulého roku o 30 000 aut více, než za stejné období rok předešlý. A rychlost obsloužení se snížila o 17 vteřin. Výdejní okénko pro automobily bylo i důležitým faktorem pro KFC, které za uplynulý rok zaznamenalo nárůst až o 60 % prodeje touto formou.
Pokud se zajímate o akcie KFC a Taco Bell, je dobré vědět, že tyto společnosti spadají pod Yum! Brands, která se na burze obchoduje pod symbolem YUM. Pod tuto společnost spadají také řetězce jako Pizza Hut a The Habit Burger Grill.
Dle dostupných dat společnosti NPD Group řetězce fast foodů v době pandemie sektoru stravování dominovaly. Od března 2020 až do března 2021 získaly v USA až 82,9 % z celkové návštěvnosti stravovacích zařízení a až 70,2 % tržního podílu.
Nyní se podíváme na vizualizovaná data, kde můžeme pozorovat, jak se příjmově restauracím rychlého občerstvení dařilo. U prvního grafu bohužel chybí data za roky 2015-2017, ale i tak je zde znát slušný rostoucí trend, co se týče příjmů z ekonomické činnosti. Dá se říct, že za celých 20 let příjmy soustavně rostou a vůbec největší byly právě v roce 2019.
Nicméně za rok 2020 lze identifikovat znatelný pokles a to vůbec poprvé od roku 2002, což skutečně můžeme přisuzovat tomu, že lidé neměli během pandemie tolik příležitostí k nákupu rychlého občerstvení. Pravda ovšem je, že i přes tvrdé lockdowny je pokles příjmů relativně malý. Což bych si určitě dovolil přisoudit k rychlé digitalizaci tohoto odvětví.
Co se ovšem týká tržní valuace daného odvětví, to má za sebou solidní pokles a dle prognózy bude trvat několik let, než se čísla vrátí na své původní hodnoty. Musíme myslet na to, že i přes nemalou snahu digitalizovat, se i tak rychlé občerstvení neobešlo bez významnějších problémů. Spousta malých živností jednoduše musela skončit, protože, co se týče digitalizace, nemohla velkých řetězcům v žádném případě konkurovat.
Například akcie McDonald’s ale během pandemie po počátečním propadu zaznamenala růst, který vyvrcholil v květnu 2021, kdy se cena akcie dostala na své historické maximum. A právě na tuto společnost proslavenou svými hamburgery, se podíváme blíže.
Čím se McDonald’s zabývá?
McDonald’s Corporation je společnost provozující jeden z největších a vůbec nejznámějších světových řetězců rychlého občerstvení. Řetězec byl založen ve 40. letech minulého století bratry McDonaldovými, kteří svoje podnikání začali v Kalifornii. Nicméně byznys začal nejvíce vzkvétat až v 50. letech, kdy od původních vlastníků značku odkoupil Ray Kroc. Řečený podnikatel byl, co se týče obchodního modelu rychlého občerstvení průkopníkem, což bylo posléze i okopírováno ze strany konkurence.
Mimochodem, Kroc je české příjmení, neboť Ray byl potomkem českých imigrantů, kteří do Spojených států přišli na přelomu 19. a 20. století. Největší rozmach McDonald’s přišel v druhé polovině 50. let, kdy nejznámějších artiklem společnosti byl hamburger. V podstatě každý, kdo vidí logo řetězce, si hned představí hamburger a hranolky. Já třeba cheeseburger, ale konotace mohou být různé. Někteří mají s touto společností spoejný i nezdravý životní styl a různé civilizační choroby.
Jak bylo již řečeno, ve své době byl tento obchodní model něco zcela nového a dnes mu říkáme franšíza. Podstatnou část restaurací podnikající pod logem McDonald’s společnost vůbec nevlastní, ale pouze skrze franšízing poskytuje obchodní značku, marketing, stroje a další potřebné vybavení.
Na tom je postavená velká část příjmů společnosti. V současné době existuje více než 38 000 restaurací ve více než 100 zemích světa. Zajímavostí také je, že ačkoliv se jedná o franšízu, McDonald’s vlastní pozemky, na kterých jsou restaurace v rámci franšízy provozovány.
Majitel franšízy dále kontroluje kvalitu a standard produktu, který fastfoody pod jejich logem zákazníkům prodávají. Uvedené je pro McDonald’s nesmírně důležité, protože zákazníci vidí pouze logo a nezajímá je, kdo restauraci fakticky vlastní. Když si zajdou na hamburger v Praze, nebo v Brně, měl by chutnat přesně tak, jak jsou zvyklí, nezávisle na místě.
McDonald’s a růst tržeb během pandemie
Společnost oznámila, že jim ve Spojených státech za první kvartál letošního roku vzrostly tržby o 13,6 %. Navíc v absolutní hodnotě roste počet uživatelů jejich mobilní aplikace, takže vysoké prodeje jsou zapříčiněny objednávkami skrze mobilní aplikaci.
Dle šéfa McDonald’s Joe Erlingera podstatná část objednávek šla i skrze tzv. Drive-Thru, což je forma prodeje z výdejního okénka. Erlinger ještě tvrdí, že pokud se v dohledné době povede uvést do provozu i jejich provozní jídelny, mají tak našlápnuto na velmi příznivou budoucnost.
Kromě uvedeného řetězci pomohla i rychlá akceschopnost, protože jakmile pandemie začala, odstranila ze svého menu i méně populární produkty (např. saláty). Tím se otevřel prostor pro mnohem více profitabilní sortiment. McDonald’s CEO Chris Kempczinski v podstatě říká to samé, co Joe Erlinger. Úspěch Mcdonald’s spočíval v rychlé reakci na danou situaci, v existenci Drive-Thru prodejů, v digitalizaci a v dobrém marketingu.
Mcdonald’s zvyšuje mzdy svým zaměstnancům
Další zajímavou informací je fakt, že řetězec má v plánu zvedat svým zaměstnancům hodinovou mzdu v průměru o 10 %, což není málo. Do roku 2024 by si měl takový zaměstnanec vydělat na 15 USD/hod. Nicméně se zpráva samozřejmě týká pouze provozů, které patří přímo Mcdonald’s.
Tudíž ostatní zaměstnanci pracující pouze pod franšízanty nic navíc nedostanou. Minimálně nemají nic jisté. A proč vlastně navyšují mzdy? Společnost má v plánu najmout na deset ticíc nových zaměstnanců, které musela během lockdownů propustit. Vzhledem k tomu, že se postupně situace uvolňuje, bude potřeba během krátké doby nabrat hodně lidí.
Chcete mít přehled o dění na světových burzách?
Vše, co potřebujete vědět do dalšího týdne, se dozvíte v LYNX Týdenním přehledu. Obdržíte jej každou neděli v 10:30.
Fundamentální analýza akcie McDonald’s (MCD)
Na úvod mohu uvést, že řetězci se i navzdory pandemii celkem dařilo. Logicky došlo k zhoršení příjmů a rentability ekonomické činnosti, ale není to taková hrůza, jak by se mohlo na první pohled zdát. Ještě před rokem jsem zastával názor, že celé restaurační odvětví dostane zásah, ze kterého se roky bude vzpamatovávat, včetně fast foodů.
Nicméně jsem si pak časem začal uvědomovat, že skrze moderní technologie a obyčejnému výdejnímu oknu je možné podnikání zachránit. Pokud tedy některé restaurace zcela skončily, měly pravděpodobně problémy již před pandemií.
Účetní období Q1 2021
Jak je zvykem, začneme nejprve ekonomickými daty za první kvartál. Celkové příjmy činí 5,12 miliard USD, což implikuje mezikvartálně pokles o cca 3,6 %, což není nic hrozného. Předešlý kvartál byl též ztrátový, ale třetí kvartál za rok 2020 zaznamenal naopak zlepšení o 44 %. Což bylo holt dáno tím, že druhý kvartál byl mimořádně slabý. Každopádně operační výnosy za první kvartál roku 2021 dělaly přes 2 miliardy USD, což je na oplátku mezikvartálně zlepšení o necelých 5 %.
EBITDA zakotvila na 2,54 miliardách USD, takže nárůst o 3,5 %. Společnost dosáhla čistého zisku na 1,54 miliard USD, takže mezikvartálně růst dosahuje 11,6 %. Volné cash flow vzrostlo o 14,75 % na 1,76 miliard USD. Když přejdeme k důležitým ekonomickým ukazatelm, EPS je na 2,05 bodech. Ukazatel P/E dělá 32,59 bodů.
Účetní období FY 2020
Nyní se dostáváme k hospodářským výsledkům za minulý rok, kdy celkové tržby meziročně klesly o 10 % na 19,21 miliard USD. Operační výnosy dělaly 7,16 miliard USD, což je o 19,33 % méně než v roce 2019. EBITDA klesla o více jak 15 % na 8,91 miliard USD a čistý zisk se snížil o 21,49 % na 4,73 miliard USD. Společnost vygenerovala volné cash flow 4,62 miliardách USD. Tedy oproti minulému roku méně 19,27 %.
EPS máme na 6,31 bodech, což implikuje zhoršení o téměř 20 %. Ukazatel P/E ukazuje 34 bodů, což je o dost vyšší číslo než konzervativní rozmezí 15-19 bodů.
Technická analýza akcie McDonald’s (MCD)
Pro technickou analýzu si zvolíme týdenní graf, kde můžeme sledovat relativně pěkný uptrend, který ovšem dostal nepěknou ránu díky pandemii Covid 19. V každém případě se mi struktura trhu na první pohled líbí, protože zde máme celou řadu solidních S/R pásem, které trh v případě poklesu může zachránit. Zkrátka tu nejsou žádná hluchá místa.
Nicméně akcie McDonald’s jsou zřetelně běh na dlouhou trať. Za posledních několik let vzrostla hodnota titulu o více jak 100 %, což je třeba v kontrastu s technologickým sektorem vážně málo.
To nemusí být nutně nevýhodou, protože zdravý a pozvolný růst může být naopak plus. Já mám osobně takové trhy rád a myslím si, že právě největším problémem retailových investorů spočívá v tom, že vyhledávají tituly, které extrémně expandují a přehlíží tak příležitosti kdekoliv jinde. Prostě typická psychologie davu, která není vůbec racionální. Abych se však vrátil ke grafu, znehodnocení během covidového dropu činilo cca 43 %, což byl tehdy takový standard.
Dno se vytvořilo 18. března na ceně 124,23 USD, kde došlo k velmi slušné reakci, která cenu relativně rychle vrátila nad S/R pásmo 170 USD. Následující expanze byla rychlá a už v září roku 2020 byly všechny ztráty smazány a trg vygeneroval i nové all time high. Nicméně se pak progres na trhu zastavil. Trh mnoho týdnů stagnoval, ale naštěstí vydrželo S/R pásmo 205 USD, od kterého se cena začátkem března pěkně odrazila.
Z následného price action je zřejmé, že cena akcie McDonald’s se vzpamatovala a povedlo se prorazit i na nové historické maximum. Pak nastal throwback k předešlému vrcholu, na který cena akcie viditelně reaguje, čímž se z předešlé rezistence stává support. Pokud uvidíme odraz, level se definitivně jako support potvrdí.
Leč na indikátoru RSI máme medvědí divergenci, což není samozřejmě dobré. Avšak tento prodejní signál má nižší váhu, protože oba vrcholy křivky nejsou v překoupené oblasti (70+). Tudíž je nemalá šance, že se signál vůbec neuplatní. Akcie McDonald’s mají rozhodně dost prostoru pro další expanzi. Ůplně stačí, aby pozitivní setrvačnost vydržela.
Závěrem
Z fundamentálního pohledu nemám s titulem žádný problém, protože si řetězec dokázal pěkně poradit i v tolik nepříznivém období. Až se vše bude pomalu vracet do normálu, vrátí se i vyšší ekonomická rentabilita.
Co se týče technické stránky věci, akcie McDonald’s nejsou žádná hyper rostoucí akcie, což ovšem nepovažuji vůbec za negativum. Cenové pohyby mají naopak mnohem větší logiku a člověk má tak mnohem lepší kontrolu nad investicí.
Obchodování akcií prostřednictvím LYNX
Obchodujte za příznivé poplatky s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou akcie, ETF, futures, opce, CFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Prostřednictvím LYNX získáte přístup k profesionálním obchodním platformám.
Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.
Chcete snadno, rychle a profesionálně obchodovat s akciemi? Pak obchodujte s akciemi prostřednictvím LYNX. Jako renomovaný online broker vám umožníme obchodovat s akciemi přímo na domácích burzách. Více informací o online brokerovi LYNX najdete na: LYNX: Akciový broker