Poznejte aktuální novinky o společnosti McDonald’s, rozbor grafu a hospodářských výsledků. Pokud hledáte brokera pro obchodování akcií, klikněte zde.
- Akcie Mcdonald’s: Dividednový výnos 2,51 %
- Jak vidí akcie McDonald’s analytické společnosti?
- Jsou akcie McDonald’s stále kvalitním dividendovým titulem?
- Ceny produktů McDonald’s vzrostly enormním tempem
- Spory s franšízanty ohledně cen
- McDonald’s přišel o brand Big Mac
- Fundamentální analýza akcie Mcdonald’s
- Technická analýza akcie Mcdonald’s
- Závěrem: Akcie McDonald’s jsou aristokrat s kulhavou nohou
Akcie Mcdonald’s: Dividednový výnos 2,51 %
McDonald’s vyplatí dividendu ve výši 1,67 dolaru za akcii. Record date byl stanoven na 3. června, k výplatě dividendy dojde 17. června. Anualizovaý výnos tak dosáhne 6,68 dolaru za akcii, což je relativně 2,51 %.
McDonald’s zvýšil svou dividendu v průměru o 7,3 % ročně za poslední tři roky a zvyšuje ji každý rok již posledních 48 let. Díky čemuž se akcie McDonald’s řadí k tzv. dividendovým aristokratům. McDonald’s má výplatní poměr 50,3 %, což znamená, že jeho dividenda je dostatečně kryta zisky. Analytici očekávají, že McDonald’s příští rok vydělá 13,18 dolaru na akcii. To implikuje, že společnost by měla být schopna i nadále pokrývat svou roční dividendu ve výši 6,68 dolaru s očekávaným budoucím výplatním poměrem 50,7 %.
Mezi dividendové aristokraty patří společnosti, které vyplácí a zároveň navyšují dividendu alespoň 25 let. Díky tomuto pravidlu se daným označením pyšní jen několik akciových společností (například Coca-Cola nebo PepsiCo).
Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie?
Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter BreakoutTrader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií.
Jak vidí akcie McDonald’s analytické společnosti?
- Royal Bank of Canada snížila svůj cenový cíl pro akcie McDonald’s z 340 dolarů na 335 dolarů. Ve své výzkumné zprávě ze 6. února stanovila pro společnost hodnocení „outperform“.
- Erste Group Bank potvrdila hodnocení „držet“ pro akcie McDonald’s ve své zprávě z 3. dubna.
- Truist Financial snížila svůj cenový cíl pro akcie McDonald’s z 337 dolarů na 320 dolarů a ve své analytické zprávě z 2. května stanovila pro společnost hodnocení „koupit“.
- JPMorgan Chase & Co. snížila svůj cenový cíl pro akcie McDonald’s z 300 dolarů na 290 dolarů a ve zprávě z 1. května stanovila pro společnost hodnocení „overweight“.
- Wedbush snížila svůj cenový cíl pro akcie McDonald’s z 330 dolarů na 300 dolarů a ve zprávě z 26. dubna stanovila pro společnost hodnocení „outperform“.
Jsou akcie McDonald’s stále kvalitním dividendovým titulem?
Domnívám se, že růst dividend je dlouhodobě silnou volbou na trhu mezi investory, protože hledají strategie pro růst svých příjmů v průběhu času. Právě proto se dle mého investoři obracejí na dividendové aristokraty. Dle údajů z Bloomberg přinesly dividendoví aristokraté mezi únorem 2005 a prosincem 2023 až 12,5% výnos v obdobích klesajících úrokových sazeb a 11,5 % v obdobích rostoucích úrokových sazeb.
Myslím si, že mnoho investorů preferuje dlouhodobý potenciál akcií se stabilním růstem dividend, což potvrzuje i investiční přístup Warrena Buffetta. Ten má svůj základ v Graham-Doddovské práci. Jak jistě víte, Benjamin Graham byl mentorem Warrena Buffetta.
Jako příklad se uvádí jeho investice do Coca-Coly. V srpnu 1994 dokončila Buffettova Berkshire Hathaway nákup 400 milionů akcií této společnosti v hodnotě 1,3 miliardy dolarů. Berkshire původně obdržela hotovostní dividendu ve výši 75 milionů dolarů od Coca-Coly v roce 1994, což ovšem vzrostlo až na 704 milionů dolarů v roce 2022. To ukazuje pozoruhodný růstový potenciál investic do akcií s výplatou dividend v dlouhodobém horizontu.
V případě reinvestic těchto dividend se poté investor těší ze složeného úročení, který zjednodušeně funguje jako sněhová koule, na kterou se opakovaně nabalují nové vrstvy sněhu. Uvedenou metaforu používal i sám Buffett a proto je to s ním často spojováno.
V dnešní době podle mě pořád platí, že jsou tituly bez dividend oblíbené. Dřív tomu tak ovšem dle mého nebylo. Vlastně nyní záleží na typu investora. Například, technologické společnosti se obvykle řadí mezi tzv. růstové akcie, u kterých se často počítá s velkými reinvesticemi z důvodu výzkumu a vývoje nových technologií. To se však investorovi v mnoha případech může vrátit v podobě většího kapitálového výnosu díky růstu byznysu nebo zpětným odkupům akcií.
Jde o situaci, kdy veřejně obchodovaná společnost odkoupí od investorů zpět své vlastní akcie. Tento krok musí být schválen akcionáři na valné hromadě. Zpětné odkupy akcií se dají srovnat s vyplácením dividend. Společnost totiž stáhne z trhu podstatný objem akcií, díky čemuž investorovi více vzroste kapitálový zisk, jelikož zisk na akcii se zvyšuje s každou zpětně odkoupenou akcií.
Akcie McDonald’s dle mého názoru patří na seznam nejlepších dividendových akcií. Pokud se zajímáte o další zajímavé dividendové tituly, doporučujeme náš článek Nejlepší světové dividendové akcie v roce 2024. Jak jsme si řekli již výše, aktuální čtvrtletní dividenda společnosti činí 1,67 dolarů na akcii a výnos z dividendy tedy činí 2,5 %. Společnost má hlavně 48letou historii konzistentního růstu dividend.
Byznys McDonald’s především zůstává stabilní díky svému obchodnímu modelu franšíz a globálnímu rozšíření. Po celém světě je přibližně 41 800 restaurací McDonald’s ve 75 zemích a 95 % těchto restaurací je franšízováno. Přesto McDonald’s akcie klesly od začátku roku znatelně, protože investoři se dle mého zřejmě obávají nižších marží a zpomalení růstu. Samotná společnost očekává, že její provozní zisková marže zůstane v roce 2024 stabilní a předpovídá jednociferný růst tržeb.
Faktem zůstává, že McDonald’s je jedním z největších provozovatelů rychlého občerstvení na světě a jednou z nejznámějších akcií v tomto sektoru. Společnost aktuálně čelí výzvám kvůli snižujícím se výdajům domácností. Disponibilní příjmy domácností stále klesají, takže přecházejí na domácí stravování. McDonald’s se ovšem snaží zabývat větší cenovou dostupností jejich produktů.
Ceny produktů McDonald’s vzrostly enormním tempem
McDonald’s čelí silné kritice od zákazníků kvůli zvyšování cen. Od otevření první pobočky McDonald’s ve 40. letech 20. století si zákazníci po celé Americe a později i po celém světě užívali ikonické burgery dle mého názoru za relativně dostupné ceny. Nicméně, za poslední desetiletí došlo k historickým nárůstům cen jejich produktů, v některých případech o více než 200 %.
Za poslední zhruba dva roky se hodně začal zdůrazňovat dopad inflace na byznys McDonald’s. Data ukazují, že pět z nejpopulárnějších produktových položek McDonald’s zaznamenalo během několika let ohromující nárůst o 141,4 %. Například na konci roku 2019 stála jedna střední porce hranolků 1,79 dolaru a do poloviny roku 2024 cena vzrostla na 4,19 dolaru, což je nárůst o 134,1 %.
Některé populární položky zaznamenaly ještě více ohromující nárůst přesahující 200 %. Patří sem například McChicken, jehož cena vzrostla z 1,29 dolaru na 3,89 USD (201,6 %), a klasický cheeseburger, jehož cena vzrostla z 1,00 dolaru na 3,15 dolaru (215 %). Ikonické menu Big Mac vzrostlo z 3,99 dolaru na konci roku 2019 na 7,49 dolaru do poloviny roku 2024, což odráží nárůst ceny o 87,7 %.
Studie provedená FinanceBuzz rovněž zjistila, že řetězec rychlého občerstvení zvyšoval ceny svých menu o závratné částky. Studie zjistila, že společnost McDonald’s byla jednou ze 13 sítí restaurací v Americe, které zvýšily ceny o alespoň 60 % mezi lety 2014 a 2024. To je téměř dvojnásobek tempa inflace, které činí 31 %.
Joe Erlinger (prezident McDonald’s USA) zdůrazňuje, že nárůsty nejsou prý tak drastické, jak se tvrdí a že průměrný nárůst cen položek menu činí pouze 40 %.
“Američané po celé zemi musí činit těžká rozhodnutí, kde utratit své těžce vydělané peníze. Zatímco jsme tvrdě pracovali na tom, abychom našim zákazníkům dali dobrý důvod navštěvovat naše restaurace, je jasné, že my, spolu s našimi franšízanty, musíme zůstat maximálně zaměření na hodnotu a dostupnost.”
Joe Erlinger, prezident McDonald’s USA
Generální ředitel McDonald’s Chris Kempczinski se rovněž vyjádřil k tvrzením o zvyšování cen a řekl, že inflace byla příčinou nárůstů. Přiznal, že stravování v řetězci rychlého občerstvení je nyní v podstatě luxusem. Erlinger přisuzuje zvyšování cen rostoucím nákladům na provoz podnikání. Dle jeho slov inflační tlaky zasáhly všechny sektory ekonomiky, včetně jejich byznysu.
Spotřebitelé v Kalifornii byli varováni, aby se připravili na další zvyšování cen, protože guvernér Kalifornie Gavin Newsom podepsal nový zákon o zvýšení minimální mzdy pro pracovníky rychlého občerstvení na 20 dolarů za hodinu. Zvýšení minimální mzdy se očekává po celé zemi, což je v tomto odvětví tahounem růstu cen. Tak dle mého funguje inflační spirála v praxi.
Další graf perfektně vizualizuje, jak jsou spotřebitelé ve Spojených státech drceni rostoucími cenami a zároveň z toho plyne důležité ponaučení. Všechno to „rozdávání“ peněz v době pandemie se dle mého názoru posléze rychle vrátilo v podobě rostoucích nákladů, což následně zase tyto úspory doslova vysálo. To znamená, že nic není zadarmo. Jsem toho názoru, že pokud vám stát něco dá, s časovým odstupem si to vezme dvakrát. A to buď ve formě inflace nebo vyššího zdanění (případně obojího).
Spory s franšízanty ohledně cen
Nezávislá skupina franšízantů (Národní asociace vlastníků) McDonald’s se vyjádřila k nadcházející propagaci tzv. hodnotového menu (value menu) společnosti. To má podporovat dostupnost jejich produktů pro spotřebitele. Cílem této kampaně je získání těch, pro které se staly produkty McDonald’s cenově nedostupné.
Franšízanti s tím ovšem nejsou tolik spokojeni a požadují příspěvky od samotné společnosti. A to z důvodu udržitelnosti pro provozovatele restaurace. Ti tvrdí, že obchodní model McDonald’s je podnik s drobným ziskem s maržemi 10-15 %. Tudíž zde není dostatek zisku, aby bylo možné poskytovat až 30% slevu. Takový model je podle nich neudržitelný bez finančního přispění ze strany franšízy.
McDonald’s value meal je menu za 5 dolarů a objeví se na nabídkových tabulích od 25. června a zákazníci si ho budou moci vychutnat po dobu zhruba jednoho měsíce. Bude zahrnovat McChicken nebo McDouble, čtyři kusy kuřecích nugetek, hranolky a nápoj. Kombinace těchto produktů v menu je pak podstatně levnější než nákup těchto položek jednotlivě.
K této kampani se přidala i Coca-Cola. Chce celé této snaze marketingově pomoci, aby se to obchodnímu partnerovi a jeho franšízantům vyplatilo.
Společnost McDonald’s dříve uvedla, že peněžní toky pro franšízanty v USA vzrostly od roku 2018 v průměru o téměř 50 %. I při zohlednění inflace byl v tomto ohledu rok 2023 jedním z největších v historii společnosti.
Kromě propagace menu za 5 dolarů chce skupina franšízantů pokračovaní v inovacích menu. Vytváření dostupných možností s nižšími náklady na potraviny, aby byly pro majitele snáze k prodeji. Skupina také navrhla převzít dva nejlepší nápoje z řetězce CosMc’s a přinést je do hlavních poboček jako způsob, jak nadchnout zákazníky.
McDonald’s přišel o brand Big Mac
Soudní dvůr EU rozhodl, že McDonald’s ztratil ochrannou známku „Big Mac“. A to konkrétně pro kuřecí produkty. U hovězích produktů známka Big Mac zůstává. Jde tak o výsledek dlouhodobého sporu s irským rivalem Supermac’s.
Supermac’s tvrdil, že McDonald’s použil ochrannou známku k zabránění expanze Supermac’s v EU. Regulační orgán EU zjistil, že společnost nebyla schopna prokázat takzvané skutečné používání ochranné známky „Big Mac“, která byla pro McDonald’s registrována v roce 1996.
Soudní dvůr EU tak částečně potvrdil toto rozhodnutí a zrušil právo McDonald’s používat ochrannou známku pro prodej kuřecí verze svého burgeru „Big Mac“, avšak umožnil zachovat ochranu pro tradiční recept s hovězím masem.
Pat McDonagh (CEO Supermac’s) prohlásil, že jde o významné rozhodnutí, které přistupuje k používání ochranných známek velkými nadnárodními společnostmi zdravým rozumem. Dle něj výsledek představuje významné vítězství pro malé podniky po celém světě.
Fundamentální analýza akcie Mcdonald’s
Kvartální výsledky
Celkové výnosy společnosti za poslední kvartál čítají 6,17 miliardy dolarů, což představuje 4,6 % meziroční růst. Provozní výnosy si na meziroční bázi polepšily o 1,21 % na 2,71 miliardy dolarů. Provozní náklady jsou 699 milionů dolarů a náklady na prodané produkty jsou ve výši 2,76 miliardy dolarů.
Čistý zisk byznysu meziročně vzrostl o 7 % na 1,93 miliardy dolarů. EPS je 2,66 dolarů za akcii. EBITDA vzrostla o 1,6 % na 3,22 miliardy dolarů. Volné cash flow pokořilo další rekord, dosáhlo 11,25 miliardy dolarů.
Price to cash flow akcie McDonald’s je 19,41 bodů. Price to free cash flow k poslednímu kvartálu činilo 25,5 bodů. Price to earnings akcie McDonald’s je za poslední kvartál 21,76 bodů. Price to sales dosahuje 7,22 bodů. Historicky nejde o vysoké multiply.
Hrubá marže je za poslední kvartál 55 %. Provozní marže dosahuje 44 %. Čistá marže je 31 %. Historicky jde o lepší výsledky. Rentabilita na investovaný kapitál (ROIC) je 19,6 %. Earnings yield je ve výši 4,6 %, což jsou od roku 2015 nejlepší čísla. Můžeme proto konstatovat, že ukazatele profitability jsou v ideálních úrovních.
Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) dosahuje 0,82 bodů a běžná likvidita (current ratio) představuje 0,83 bodů. Jakmile jsou oba ukazatele pod 1 bodem, indikuje to fragilitu.
Celkový kapitál je u McDonald’s pořád záporný, momentálně -4,83 miliardy dolarů. Záporný kapitál je za situace, kdy závazky jsou vyšší jak aktiva společnosti. Což je v případě McDonald’s od roku 2016. Proto taky akcie McDonald’s u striktně hodnotových investorů pozbyly za posledních 10 let na oblibě.
V hotovosti firma ke konci kvartálu držela 838 milionů dolarů. Vzhledem k tomu, že celkový dluh představuje 50,88 miliard dolarů, čistý dluh je přes 50 miliard dolarů a pořád narůstá.
Technická analýza akcie Mcdonald’s
Jak jsem psal v úvodu, akcie McDonald’s ztratily od historického maxima po lokální minimum přes 17 %. To znamená, že všechny kurzové zisky z konce minulého roku byly smazány. A jak se sami můžete přesvědčit, prodejní tlak byl hodně agresivní. Akcie McDonald’s nejsou technicky vyloženě tragické, ale od druhé poloviny roku 2022 se nikam titul neposunul.
Název společnosti | Symbol | Tržní kapitalizace (v mld. USD) | Zavírací cena předchozího dne | Den | Týd. | Měs. | Půl roku | 1 rok | 5 let |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
McDonald’s | MCD | 214,02 | 301,53 | -0,96 % | 1,58 % | -2,09 % | 8,60 % | 10,94 % | 53,15 % |
Podstatná část investorů si zřejmě řekne, že je to nezajímá, když mají svou dividendu jistou. Nicméně dividendový výnos 2,5 % je dle mého názoru hrozně málo oproti tomu, když si koupíte 10letý státní dluhopis s nynějším výnosem 4,5 %. A navíc bez rizika. Trh si uvedené podle mě uvědomuje, a proto titul takto oceňuje.
Když se však ještě vrátíme k technické analýze, všimněte si relativně nedávné pozitivní reakce v blízkosti S/R pásma okolo 243 dolarů. Svíce v podobě kladiva nám říká, že agresivní kupci jsou stále v blízkosti podpory přítomni. Leč reakční nakupující nedokázali trh zase vytáhnout zpátky nahoru.
Je proto velmi pravděpodobné, že se cena akcie McDonald’s vrátí do těsné blízkosti zmíněného supportu, kde lze poté očekávat, že se zopakuje odraz jako v říjnu 2023. V případě neúspěchu support ubránit, se pokles může výrazně prohloubit.
Závěrem: Akcie McDonald’s jsou aristokrat s kulhavou nohou
Přestože akcie McDonald’s patří mezi dividendové aristokraty, je u tohoto titulu několik vykřičníků. A tím nemyslím jenom aktuální problémy s masivním růstem nákladů. Dlouhodobě se společnost potácí s řadou nevyřešených problémů. Nicméně nemůžeme titulu upřít, že desítky let vyplácí slušnou dividendu, a to samé platí pro kapitálové výnosy.
Leč mezi dividendovými aristokraty se najdou tituly, které jsou striktně z hodnotového hlediska lepší. Typickým příkladem je třeba Coca-Cola nebo PepsiCo. Ostatně, Warren Buffet se zbavil akcií McDonald’s už před 25 lety. Buffett toho posléze dle jeho slov litoval, ale jen kvůli tomu, že se jednoduše netrefili. Faktem je, že se posléze v jeho portfoliu titul již nikdy neobjevil.
Spousta lidí si zřejmě také neuvědomuje, že McDonald’s není jenom fast food. Jde o spojení franšízy rychlého občerstvení s nemovitostním trhem. Někteří dokonce tvrdí, že byznys společnosti je primárně o nemovitostech. Proto si musí každý obchodník uvědomit, že investuje vlastně i do nemovitostí.
Když bych to měl shrnout, akcie McDonald’s jsou desítky let považovány za stabilní titul s kontinuálně rostoucí dividendou. Když se chcete vyhnout dluhopisovému trhu, je to podle mého osobního názoru přirozeně jistá alternativa pro téměř jistý pravidelný výnos. Vždy ale zhodnoťte na veškerá rizika a mějte na paměti, že předchozí vývoj není zárukou vývoje budoucího.
Použité zdroje:
Editorial credit: Casper1774 Studio / Shutterstock.com
CNBC: McDonald’s exec says average menu item costs 40% more than in 2019 (10.06.2024); www.cnbc.com/2024/05/29/mcdonalds-cost-increases.html
CNBC: McDonald’s franchisee group says $5 value meal can’t last without company investment (10.06.2024); www.cnbc.com/2024/05/21/mcdonalds-franchisee-group-value-meal.html
Marketbeat: McDonald’s Co. Plans Quarterly Dividend of $1.67 (10.06.2024); www.cnbc.com/2024/05/21/mcdonalds-franchisee-group-value-meal.html
Seekingalpha: McDonald’s $5 Meal Deal promotion may be the precursor to more permanent value offerings (10.06.2024); www.seekingalpha.com/news/4110821-mcdonalds-5-meal-deal-promotion-may-be-the-precursor-to-more-permanent-value-offerings?
Yahoo Finance: Is McDonald’s Corporation A Good Consumer Dividend Aristocrat Stock To Buy? (10.06.2024); www.finance.yahoo.com/news/mcdonald-corporation-nyse-mcd-good-185758842.html
Federal Reserve Bank of San Francisco: Pandemic Savings Are Gone: What’s Next for U.S. Consumers? (10.06.2024); www.frbsf.org/research-and-insights/blog/sf-fed-blog/2024/05/03/pandemic-savings-are-gone-whats-next-for-us-consumers/
Federal Reserve Bank of San Francisco: 10 popular McDonald’s menu items that cost up to 168% more now than a decade ago (10.06.2024); www.businessinsider.com/mcdonalds-doubled-prices-for-popular-menu-items-since-2014-study-2024-4
Chcete snadno, rychle a profesionálně obchodovat s akciemi? Pak obchodujte s akciemi prostřednictvím LYNX. Jako renomovaný online broker vám umožníme obchodovat s akciemi přímo na domácích burzách. Více informací o online brokerovi LYNX najdete na: LYNX: Akciový broker