Poznejte aktuální novinky o společnosti, hospodářské výsledky a rozbor grafu. Pokud hledáte brokera pro obchodování akcií, klikněte zde.
- Špatné makro zprávy mají negativní dopad na trhy
- Fed a pokles akciového trhu
- Akcie Rivian mírně překonaly odhady tržeb
- Volkswagen plánuje do společnosti Rivian investovat až 5 miliard dolarů
- Dobré zprávy pro dlouhodobé držitele akcie Rivian?
- Akcie Rivian vs. akcie Tesla
- Fundamentální analýza akcie Rivian (RIVN)
- Technická analýza akcie Rivian (RIVN)
- Závěrem: Akcie Rivian jsou spíše pro kontrariány
Špatné makro zprávy mají negativní dopad na trhy
Prvně se podíváme na současný kontext, protože se začátkem srpna akciové trhy vyloženě otřásaly, což bylo způsobeno soutokem mnoha klíčových událostí. Mnoho akcií, včetně titulu Rivian, se pohnulo směrem dolů. Co konkrétně za tím stálo?
Fed na poslední zasedání v podstatě avizoval, že v září klesnou úrokové sazby. Japonská centrální banka také „nečekaně“ zvýšila základní úrokovou sazbu, čímž došlo k „narušení“ jenového carry trade. A hlavně, data z trhu práce naznačují zrychlující se zhoršení situace.
Vlastně jsme se po letech dočkali toho, co jsme tu dlouho neměli. Špatné makroekonomické zprávy jsou zase špatnými zprávami pro trhy. Jak to fungovalo doposud?
Když se zveřejnila špatná data, trhy dle mého měly mnohem více tendenci na to reagovat kurzovým růstem, jelikož přece špatná data jsou argumentem, aby centrální banka ponechala úrokové sazby na nízkých úrovních, nebo je snížila.
Chcete mít přehled o dění na světových burzách?
Vše, co potřebujete vědět do dalšího týdne, se dozvíte v LYNX Týdenním přehledu. Obdržíte jej každou neděli v 10:30.
Proto jsem byl „příjemně“ překvapen, že se trh začíná chovat mnohem více racionálně a dle učebnic než v předešlých letech, kdy se v podstatě akorát sledovalo, co udělá Fed. Co se však konkrétně trhům nelíbilo?
Jak jsem psal výše, data z trhu práce byla velmi neuspokojivá. Non farm payrolls, což měří přírůstek pracovních míst (mimo zemědělský a vládní sektor) v ekonomice, zaznamenal velmi slabý růst. Konsenzus činil 175 000 pracovních míst. Místo toho za červenec ekonomika přidala pouze 114 000 pracovních míst.
Hlavní je ovšem trend. Když se podíváte na graf výše, sledujeme několikaměsíční sestupnou tendenci. Když jsou navíc odhady analytiků zcela mimo realitu, může to být známkou, že se na trhu práce něco dynamicky zhoršuje.
Podle mě nejvíce trhy vyděsilo, když celková míra nezaměstnanosti vzrostla z 4,1 % na 4,3 %, ačkoliv tržní konsenzus nepočítal se změnou stavu. Na první pohled se růst o 0,2% bodu může zdát jako zanedbatelný, ale je třeba si uvědomit, že číslo představuje statisíce lidí bez práce během jednoho měsíce.
Když se ještě zaměříme na přiložený graf, lze u křivky reprezentující míru nezaměstnanosti skutečně sledovat, jak nabírá růstovou setrvačnost. Připomínám, že jakmile se výnosová křivka napřímí (spread je kladný), historicky růst nezaměstnanosti nabere ještě větší sílu.
Výnosovou křivku lze zjednodušeně vizualizovat pomocí spreadů dlouhodobých a krátkodobých výnosů. Když je spread (rozdíl) záporný, křivka je tzv. převrácená. Pokud je spread zase kladný, výnosová křivka se napřimuje, což byl historicky signál, který avizoval ekonomickou recesi.
Fed a pokles akciového trhu
Možná si kladete otázku, proč by měly akciové trhy reagovat negativně na možný brzký pokles v úrokových sazbách. Ono totiž vždy záleží na tom, z jakého důvodu centrální banka začne uvolňovat měnovou politiku.
Když se podíváme na historii, tak víme, že jakmile Fed začal snižovat úrokové sazby, většinou šly akciové trhy dolů, jelikož záleží na okolnostech, proč jdou s úrokovými sazbami dolů. Předseda Fed Jerome Powell ty podmínky pro pokles sazeb sám zmiňoval. Respektive zmínil, že jsou připraveni jednat, když se situace v reálné ekonomice zhorší.
Když však začnou snižovat sazby, protože rychle křehne trh práce, je to dle mého názoru špatný důvod. Jak to poznáme? Když Fed svolá mimořádné zasedání, kde odhlasují první uvolnění, velmi špatný signál je dle mého na světě. Jelikož je všem jasné, že se děje něco špatného a emoce na trzích udělají své. Jak z toho ven?
Zní to jako klišé, ale pro každého retailového investora je podstatné diverzifikovat. Diverzifikace obvykle funguje jako určitý automatický stabilizační mechanismus. Když začnou problémy, budete mít situaci více pod kontrolou. Když nemáte kontrolu, začnou pracovat emoce proti vám.
Akcie Rivian mírně překonaly odhady tržeb
Společnost Rivian Automotive mírně překonala očekávání Wall Street ohledně tržeb za druhé čtvrtletí. Zejména díky tomu, že výrobce pokračuje ve snižování nákladů svého podnikání.
- Očištěný (upravený) zisk: Ztráta dosahuje 1,13 dolaru, odhadovaná ztráta představovala 1,21 dolaru.
- Příjmy z prodeje automobilů: 1,16 miliardy dolarů, místo odhadovaných 1,14 miliardy dolarů.
Čistá ztráta společnosti (GAAP) se během druhého čtvrtletí rozšířila na 1,46 miliardy dolarů, což pro akcie Rivian představuje ztrátu 1,46 dolar na akcii. V předchozím roce se jednalo o 1,2 miliardy dolarů, respektive ztrátu 1,27 dolaru na akcii. Očištěný zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací (EBITDA) byl zhruba na stejné úrovni jako před rokem, se ztrátou 860 milionů dolarů.
Společnost Rivian potvrdila svůj výhled pro rok 2024, který zahrnuje celkovou výrobu 57 000 jednotek. Ztrátu předpokládá ve výši 2,7 miliardy dolarů v očištěné EBITDA a 1,2 miliardy dolarů na kapitálových výdajích. Společnost také uvedla, že zůstává na cestě k dosažení kladného zisku ve čtvrtém čtvrtletí.
Za první pololetí roku 2024 společnost Rivian vyrobila asi 23 600 vozidel. Ve druhém čtvrtletí se jednalo o 9 162 vozidel. Došlo totiž k odstávce v závodě společnosti za účelem přestavby a snížení nákladů. Firma uvedla, že většina vozidel prodaných během druhého čtvrtletí pocházela z inventáře před snížením výrobních nákladů. To znamená, že většina příjmů nebyla vlastně realizovaná ještě před samotným snížením nákladů.
Společnost Rivian se nedávno investorům holedbala ohledně jejich úsilí snižovat náklady a zlepšit efektivitu výroby. Dále lepším využitím interních technologií a softwaru, což má být jejich receptem pro úspěch v dohledné době. CEO Rivian RJ Scaringe však v červnu uvedl, že lepší účinnost ve výrobě by měla vést k 20% snížení nákladů.
Nicméně poptávka po elektrických vozech zažívá velký útlum, takže samotné zefektivnění byznysu dle mého názoru nestačí. Společnost také musela pálit více své hotovosti, aby měla z čeho zaplatit výdaje. Ty za první polovinu roku činily 537 milionů USD, včetně 283 milionů USD během druhého čtvrtletí.
Společnost Rivian ukončila druhé čtvrtletí s celkovou likviditou 9,18 miliardy dolarů. Z toho představuje 7,87 miliardy dolarů v hotovosti, peněžních ekvivalentech a krátkodobých investicích.
Volkswagen plánuje do společnosti Rivian investovat až 5 miliard dolarů
Německý automobilový gigant Volkswagen oznámil, že investuje až 5 miliard dolarů do výrobce elektromobilů Rivian. Dohoda vytvoří společný podnik, který umožní Volkswagenu a Rivian sdílet technologie.
Tato spolupráce přichází v době, kdy se zintenzivňuje konkurence mezi výrobci EV a západní země se chystají uvalit cla na čínský dovoz. Dle dohody Volkswagen zpočátku investuje 1 miliardu dolarů do výroby elektrických nákladních vozidel a SUV, přičemž další 4 miliardy dolarů budou do společnosti zainvestovány do roku 2026.
Volkswagen je (stejně jako další velké společnosti v automobilovém průmyslu) pod tlakem ze strany konkurentů, jako jsou Tesla a čínská firma BYD. Také se snaží přejít z vozidel poháněných fosilními palivy na elektrická. Partnerství poskytne Volkswagenu okamžitý přístup k softwaru společnosti Rivian, což německému výrobci automobilů umožní jeho využití ve svých vozech.
Dobré zprávy pro dlouhodobé držitele akcie Rivian?
Investoři si možná plně neuvědomují, co Rivian dokázal během své krátké existence. Založit automobilku od základů uprostřed kompletní přeměny odvětví z motorů se spalováním na elektromobily je dle mého náročný úkol. Jistou zajímavostí je, že jenom v minulých desetiletích zkrachovalo až 99 automobilek, přičemž toto číslo reprezentuje jen ty společnosti, které začínaly na písmeno A.
Dobrou zprávou pro dlouhodobé investory do Rivianu je, že společnost má podle mého názoru reálnou šanci na úspěch. Druhé čtvrtletí ukazuje, jak velký pokrok společnost udělala ve svém provozu a snižování nákladů.
Došlo k několika technickým vylepšením v provozu společnosti. Jedním z nejvíce přehlížených vylepšení byla aktualizace vozidel R1 na druhou generaci. Zatímco přidání prémiových úprav a nových barevných variant by mohlo podpořit poptávku, velkým vítězstvím byly zisky v efektivitě a snížení nákladů.
Konkrétně druhá generace těla R1 byla přepracována odstraněním 65 dílů a snížením o téměř 1 500 spojů. Kromě vylepšení karoserie společnost zlepšila výrobní čas celého závodu, čímž zvýšila rychlost výroby vozidel o 30 %. Navíc druhá generace R1 obsahuje nový interní pohonný agregát Ascent Tri, který zlepšuje výkon a snižuje výrobní náklady přibližně o 32 %. Pohonný agregát Enduro Dual Performance tyto náklady ještě dále snižuje.
Dalším příkladem je přední příčka bateriového bloku R1, která byla zlevněna díky použití vysokotlakého odlévání. Tato změna umožňuje snížení nákladů o 47 %. Rivian přešel ze 17 elektrických řídicích jednotek (ECU) na sedm, což odstranilo 1,6 míle délky kabeláže a výrazně snížilo náklady na ECU.
Výše zmíněná zlepšení v kombinaci s komerčními náklady a příznivými komoditními trendy, by mohly přinést snížení materiálových nákladů o 20 %. Jde o srovnání vozidel vyrobených v prvním čtvrtletí 2024 s novými vozidly, která vyjedou z linky teprve v posledním čtvrtletí roku.
Celkově Rivian díky kombinaci mnoha zlepšených procesů pro snížení nákladů a zlepšení efektivity, zvýšil peněžní toky z provozních činností o 41 % ve srovnání s prvním čtvrtletím 2024. Taková společnost může dle mého přitahovat investice. Důkazem je již zmíněný závazek Volkswagenu, který přislíbil investici až do výše 5 miliard dolarů.
Díky podobným investicím existuje schopnost společnosti Rivian vytvářet vlastní software. Firma vyvíjí drtivou většinu svého softwaru, který byl navíc navržen tak, aby byl škálovatelný a použitelný v různých hardwarových konfiguracích.
V zásadě by platforma Rivian pro vertikálně integrovaný software mohla potenciálně být využita i jinými automobilkami, které investují do Rivianu. Software by také mohl být poskytován například díky licenčním dohodám, které by společnosti generovaly příjmy v dlouhodobém horizontu.
Nejdůležitější věci, kterou by podle mého osobního názoru měli investoři sledovat, je schopnost snižovat náklady, udržovat dodávky vozidel na úrovni předpovědí a dosáhnout kladného hrubého zisku během čtvrtého čtvrtletí. Dle společnosti již nyní Rivian zlepšil svou ztrátu na jedno vozidlo, která se z pohledu ztráty 38 700 dolarů na vozidlo během prvního čtvrtletí snížila na 32 700 dolarů na vozidlo během druhého čtvrtletí.
Akcie Rivian vs. akcie Tesla
Tesla je hlavně známá pro své modely Roadster, Model S, Model E a nyní i Cybertruck. Vyrábí a prodává ale i solární energetické systémy a produkty pro ukládání energie. Společnost také provozuje síť Supercharger stanic. Na druhé straně, Rivian je znám svým modelem R1S (středně velké elektrické SUV) a lehkým pick-upem R1T.
- Tesla: Akcie Tesla klesly o 20 % od začátku roku a jsou o 18 % níže oproti minulému roku.
- Rivian: Akcie Rivian klesly o 37 % od začátku roku a jsou o 34 % níže oproti minulému roku.
Porovnání obou společností není úplně jednoduché, protože už jenom dle velikosti byznysu jsou tituly dost odlišné. Hlavně Rivian není ziskový, takže lze akorát tak porovnávat price to sales (P/S) obou společností. To znamená, že nemůžeme porovnávat základní cenový ukazatel price to earnings, když není byznys Rivianu rentabilní.
- Akcie Tesla: S P/E poměrem nad 50 body je Tesla obchodována na nižším konci svého typického rozpětí, které se pohybovalo mezi 39 a 83 body od května 2022. Forwardový P/E poměr 68 bodů naznačuje, že analytici očekávají pokles zisku společnosti.
To je v souladu s očekáváním nižších prodejů elektromobilů obecně. Zároveň však odhad evidentně nepočítá s poklesem ceny. Pokud P/E zůstává vyšší, očekávání ohledně budoucího vývoje je spíše pozitivní. Leč vzhledem k dalším faktorům, které jsou vysvětleny níže, se zdá, že býčí pohled je taky na místě.
S P/S poměrem 6,8 bodů je Tesla obchodována za významnou prémii ve srovnání s Rivianem, což je dle mého fundamentálně oprávněné. Na základě P/S je Tesla na spodní hranici svého rozpětí, které se pohybuje od května 2022 mezi 4,8 a 13 body.
Jak jsme si řekli výše, Tesla není pouze výrobcem elektromobilů. Prodává také solární systémy a energetická úložiště, kde však byznys ze strany investorů dostává jen malou pozornost. Výsledky Tesly však za druhé čtvrtletí ukázaly rekordní položení energetických úložišť o kapacitě 9,4 GWh. Navíc se tržby z výroby a skladování energie zdvojnásobily z 1,5 miliardy dolarů před rokem na 3 miliardy dolarů v posledním čtvrtletí.
Obrat z prodeje automobilů přirozeně markantně převyšuje tento segment, protože jde o primární byznys podniku. Nicméně, kvůli poklesu poptávky po elektromobilech lze spatřovat v tomto segmentu jistou kompenzaci. Růst v segmentu generování a skladování energie je podle mého názoru dostatečným důvodem k optimismu ohledně akcie Tesly v dlouhodobém horizontu.
Tesla totiž nedávno získala masivní multimiliardovou zakázku na energetické úložiště v Kalifornii. Tesla dodá produkt Megapack s kapacitou více než 15 GWh společnosti Intersect Power. To samozřejmě podporuje růst segmentu energetických úložišť.
- Akcie Rivian (P/S): S P/S poměrem 2,9 bodů se hodnocení analytiků akcie Rivian stabilně snižovalo od vrcholu, který byl přibližně 9,5 bodů z března 2023.
Akcie Rivian klesly poté, co společnost nesplnila odhady zisku za druhé čtvrtletí. Čisté ztráty Rivianu se během nedávného čtvrtletí zvýšily na 1,5 miliardy dolarů, což představuje přibližně 32 000 až 32 700 dolarů na vozidlo. Nicméně vedení společnosti po následném earnings callu uvedlo, že ztráta byla o přibližně 6 000 dolarů na vozidlo nižší.
Ve svém dopise investorům vedení Rivianu uvedlo, že očekává „skromný hrubý zisk“ ve čtvrtém čtvrtletí. Společnost také zopakovala svůj celoroční výhled na výrobu 57 000 elektromobilů, což je mírný pokles oproti loňskému výsledku 57 232 vozidel.
Zatímco výhled pro hrubý zisk ke konci roku je dobrou zprávou, Rivian je stále daleko od ziskovosti podle obecně uznávaných účetních zásad (GAAP). Koncem června finanční ředitelka Claire McDonough uvedla, že levnější druhá generace elektromobilů Rivianu konečně pomůže firmě dosáhnout ziskovosti. Tato vyjádření učinila po přestavbě továrny a redesignu vozidel, které mají za cíl snížit náklady na materiály těchto vozidel o 45 %.
I když společnost uvedla na trh tyto druhé generace elektromobilů, je příliš brzy říci, jak úspěšné budou a zda se tato očekávání naplní. V dlouhodobém horizontu však McDonough uvedla, že společnost očekává hrubou marži 25 % s očištěnou ziskovou marží v horních desítkách procent.
Z těchto důvodů není zatím jisté, jestli vozidla Rivianu budou schopna obstát proti Tesle. Tesla Cybertruck se ve druhém čtvrtletí stal nejprodávanějším elektrickým nákladním vozidlem v USA, čímž porazil pick-up Rivian R1T.
Fundamentální analýza akcie Rivian (RIVN)
Kvartální výsledky
Společnost Rivian meziročně zaznamenala mírný růst obratu o 3,3 % na 1,16 miliardy dolarů. Prismatem 12měsíčního klouzavého průměru se tudíž slušně drží rostoucí momentum. Z pohledu jednotlivých kvartálů ale sledujeme stagnaci. Provozní výnos meziročně klesl o 7 % a výsledek činí záporných 1,38 miliardy dolarů. Provozní náklady jsou ve výši 853 milionů dolarů a náklady na prodané zboží představují 1,68 miliardy dolarů. Zde zatím nesledují nějaké zlepšení.
EBITDA je 1,1 miliardy dolarů, meziročně zhoršení o 3,67 %. Čistá ztráta meziročně vzrostla na 1,46 miliardy dolarů. Ztráta na akcii akcie Rivian tedy činí 1,46 dolarů na akcii.
U valuačních poměrů má smysl zmínit akorát price to sales akcie Rivian, které dosahuje 2,78 bodů. Jedná se o jeden z nejnižších poměrů za sledovaná období.
Ukazatele ziskovosti jsou všechny záporné, dokonce i hrubá marže. Tudíž nemá smysl si je uvádět.
Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) a běžné likvidity (current ratio) jsou 4,01 a 5,25 bodů, což jsou opravdu velmi robustní úrovně. Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E dosahuje 0,86 bodu. Dle ukazatele likvidity a solventnosti je byznys Rivian odolný.
V hotovosti Rivian drží 5,71 miliard dolarů a v krátkodobých investicích 2,1 miliardy dolarů. Dohromady tudíž činí likvidita 7,87 miliardy dolarů.
Celkový dluh představuje 5,88 miliardy dolarů, čistý dluh je -1,99 miliardy dolarů. To znamená, že přebytek likvidity dosahuje skoro 2 miliardy dolarů.
Technická analýza akcie Rivian (RIVN)
Jak bylo zmíněno v úvodu, akcie Rivian dokázaly během několika měsíců posílit o více jak 120 %. Což je fenomenální úspěch a podle mě tomu primárně pomohlo zahájení spolupráce se společností Volkswagen.
Nicméně od poloviny července ztratil kurz růstovou setrvačnost. Trh začal oslabovat v blízkosti rezistenčního pásma, které se nachází kolem 19,4 dolarů. Díky aktuálnímu poklesu se kurz Rivian akcie přiblížil k supportu nacházejícím se na zhruba 12 dolarech.
Název společnosti | Symbol | Tržní kapitalizace (v mld. USD) | Zavírací cena předchozího dne | Den | Týd. | Měs. | Půl roku | 1 rok | 5 let |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rivian | RIVN | 14,24 | 13,75 | 2,25 % | 7,66 % | 21,21 % | 27,70 % | -39,42 % | — |
Dokud se kurz vyvíjí mezi zmíněnými hladinami, výhled pro další vývoj je neutrální. Jestli však dojde k průlomu supportu, lze se obávat dalšího otestování minima z dubna letošního roku.
Když se ale podaří kupcům překonat rezistenci kolem 19,4 dolarů, výrazně se tím dle mého zlepší pravděpodobnost pro atakování mnohem vyšších cenových úrovní. Pamatujte ovšem, že technika trhu je akorát taková berlička. Nikoliv něco, na čemž samotném se dají vyvozovat velké závěry nebo odhady pro budoucí vývoj.
Závěrem: Akcie Rivian jsou spíše pro kontrariány
Můj osobní pohled na akcie Rivian je, že to není úplně titul pro každého. Domnívám se, že mnoho investorů na Rivian sází jako na „druhou Teslu“. Když chcete na trzích zůstat dlouho, podobné hypotézy pro inteligentní investování vskutku nestačí.
Ačkoliv musím uznat, že z kontrariánského hlediska je titul zajímavý. Ona všeobecná deprese kolem průmyslu elektromobilů mě ostatně motivovala vstoupit na čínský trh s elektromobily. Avšak držím tuto alokaci ve střídmé výši a počítám s tím, že jde o dost spekulativní pozice.
Podobně jde určitě přemýšlet nad společností Rivian. Elektromobilita má podle mě své místo jisté a je pořád těžce protěžovaná, tudíž se domnívám, že dlouhodobě má smysl mít něco takového v portfoliu.
Použité zdroje:
Editorial credit: Tada Images / Shutterstock.com
Reuters: Sharp slowdown in US job growth boosts unemployment rate to 4.3% (12.08.2024); www.reuters.com/markets/us/us-job-growth-misses-expectations-july-unemployment-rate-rises-43-2024-08-02/
CNBC: Fed recap: Chair Powell explains why the central bank isn’t ready yet to cut rates (12.08.2024); www.cnbc.com/2024/06/12/fed-meeting-today-live-updates-on-june-fed-rate-decision.html
CNBC: Rivian tops Wall Street’s second-quarter expectations amid cost cuts (12.08.2024); www.cnbc.com/2024/08/06/rivian-tops-second-quarter-earnings-expectations-following-cost-cuts.html
BBC: VW to invest up to $5bn in Tesla rival Rivian (12.08.2024); www.bbc.com/news/articles/c1ddmxmz1lpo
Yahoo: Excellent News for Long-Term Rivian Investors (12.08.2024); www.finance.yahoo.com/news/excellent-news-long-term-rivian-094200785.html
Yahoo: TSLA vs. RIVN: Which EV Stock Is the Better Buy? (12.08.2024); www.finance.yahoo.com/news/tsla-vs-rivn-ev-stock-065840807.html
Seekingalpha: Rivian Automotive guides for modest gross profit in Q4 (12.08.2024); www.seekingalpha.com/news/4135303-rivian-automotive-guides-for-modest-gross-profit-in-q4
Seekingalpha: Rivian Automotive guides for modest gross profit in Q4 (12.08.2024); www.seekingalpha.com/news/4129571-rivian-automotive-and-volkswagen-land-regulatory-approval-in-germany-for-joint-venture
Chcete snadno, rychle a profesionálně obchodovat s akciemi? Pak obchodujte s akciemi prostřednictvím LYNX. Jako renomovaný online broker vám umožníme obchodovat s akciemi přímo na domácích burzách. Více informací o online brokerovi LYNX najdete na: LYNX: Akciový broker