Mezi další zajímavé novinky patří například koupě Europcar a potenciální výstavba továrny na výrobu baterií do elektroaut v České republice.
Jak je tedy zvykem, rozebereme si akcie Volkswagen na základě tzv. vnitřní hodnoty (fundamentální analýza) a následně si provedeme i základní technickou analýzu cenového grafu. Na samotný závěr si titul ve stručnosti zhodnotíme.
Postaví Volkswagen v ČR továrnu na baterie?
Český ministr průmyslu Karel Havlíček oznámil, že existuje potenciální možnost výstavby jedné nebo dvou továren pro výrobu baterií na území České republiky. Česká vláda za tímto účelem připravila investiční pobídku v hodnotě několika miliard korun. Pobídky slouží k tomu, aby byli potenciální investoři motivováni investovat na daném území. Stát tím chce přilákat větší objem investic a zároveň dosáhnout multiplikačního efektu, co se týče zaměstnanosti.
Pod pojmem investiční pobídka můžeme chápat přímou (dotace) a nepřímou podporu. Ale spíše se jedná o nepřímou formu, kdy investor získá určité výhody (daňové úlevy, nižší nájemné, zvýhodněná cena pozemků, odpuštění cla). Někdy se ovšem jedná o kombinaci přímé a nepřímé podpory. Jinak výroba baterií skutečně spadá do odvětví, které český stát skrze IP podporuje – zpracovatelský průmysl. Tudíž se tato zpráva nijak nevymyká.
V každém případě má automobilka Volkswagen v plánu vybudovat až šest továren, kde se mají vyrábět baterie do elektro aut. Mezi zvažovanými zeměmi je právě i Česká republika a zcela určitě kvůli tomu vedení společnosti komunikovalo s Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO). Není proto žádná náhoda, že s investiční pobídkou přišli zrovna nyní.
Je dokonce jisté, že Volkswagen si o lepší podmínky dopředu řekl. Stejně by na ně měli zřejmě nárok, ale třeba ne v takové výši. Dle dostupných zdrojů probíhají mezi koncernem a MPO „velká vyjednávání“, ale zatím není vůbec rozhodnuto.
Volkswagen kupuje Europcar
Volkswagen vyjednává obchod s hedgeovým fondem, který vlastní francouzskou půjčovnu automobilů Europcar. Europcar má dlouhou historii sahající až do 40. let minulého století a specializuje se na dlouhodobější pronájem osobních automobilů a užitkových vozů. Koncern nabízí 0,5 USD na akcii, což znamená transakci o objemu cca 3 miliard USD (2,5 miliardy EUR). Není to ovšem první nabídka, ta dřívější byla odmítnuta.
Zajímavostí je, že VW již Europcar dříve vlastnil, ale v roce 2006 ji prodal za 3,3 miliardy EUR. Pokud se transakce uskuteční, koncern na tom z investičního hlediska v podstatě vydělá. Proč ale koncern vlastně usiluje o koupi? Europcar vlastní na 3 500 poboček ve více jak 140 zemí a má obrovský vozový park čítající 350 tisíc aut. Volkswagen zde tudíž vidí velké odbytiště pro svoji výrobu, především pro elektrická auta, která jsou ke koupi drahá.
Asi je zde tedy předpoklad, že bude velká poptávka po možnostech pronájmů osobních automobilů na elektrický pohon. Většina lidí si skutečně nové elektrické vozy nebude moci dovolit a koncern to moc dobře ví. Proto má jejich krok určitě logiku.
EU navrhla zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory
Ve veřejném prostoru dost rezonuje relativně nový návrh Evropské komise, který kalkuluje se zákazem prodeje automobilů se spalovacími motory, který by měl platit od roku 2035. Zákaz se má týkat úplně všech aut produkujících CO2. Z čehož vyplývá, že se návrh týká i hybridních automobilů. Plánem je, aby veškerý vozový park byl do roku 2050 zcela bezemisní. Pokud si někdo bude chtít koupit auto se spalovacím motorem, jediná možnost bude ojeté vozidlo.
Ať si o tomhle návrhu myslíme cokoliv, velké nadnárodní koncerny včetně VW se již nechaly slyšet, že plánují kolem roku 2035 úplné ukončení prodeje klasických vozů na evropském trhu. Volkswagen oznámil, že již v roce 2030 má být polovina všech jejich prodaných vozů na elektrický pohon, čehož chtějí dosáhnout rozsáhlými investicemi.
Až 50 % má jít na vývoj technologií, které souvisejí s budoucí výrobou elektrických aut. Nemají samozřejmě ani jinou možnost. Je pak otázkou, jak moc bude evropský automobilní průmysl konkurenceschopný například vůči čínským producentům.
Registrace nových automobilů v EU stoupá
Registrace nových komerčních vozidel v EU za červen stoupla o více jak 12 %, v absolutních číslech o 185 tisíc kusů. V květnu to bylo dokonce 51 %. Zajímavé je, že poptávku táhly především centrální země EU. Ze západních zemí data ukazují, že kladný přírůstek nastal pouze v Itálii (5,3 %) a Německu (28,5 %). Meziročně pak registrace vozidel vzrostla o 36,9 %, v absolutních číslech 1 milion vozů. Jak vyplývá z přiloženého grafu, oproti roku 2020 se situace znatelně zlepšila.
Čím se společnost Volkswagen zabývá?
Volkswagen AG nebo jen VW je německá automobilka sídlící ve Wolfsburgu. Je členem skupiny Volkswagen Group. Když název přeložíme do češtiny, znamená lidový vůz. Založení společnosti se totiž datuje do 30. let minulého století, kdy vládnoucí strana (NSDAP) prosazovala široce dostupné automobily pro občany říše. Tedy levný, úsporný a dostatečně velký na to, aby se do něj vešla celá rodina. Tímto úkolem byl pověřen Ferdinand Porsche. Jde o otce slavného konstruktéra Ferryho Porsche, jehož automobilka nese ve svém názvu jeho jméno.
Během války se výroba přeorientovala na zbrojní výrobu. V roce 1945 byla obnovena výroba osobních aut s původními projekty, ale pod britským vedením. Hned po válce byla automobilka schopna produkovat 1 000 automobilů měsíčně. Roku 1950 zahájil Volkswagen výrobu užitkového modelu Transporter. Dnes jde vlastně o již legendární vůz. Model se vyrábí dodnes, ale samozřejmě v moderní podobě. V 50. letech 20. století zahájil Volkswagen expanzi do celého světa.
Koncern zažil několik krizí. Poslední nejvýznamnější byla aféra „dieselgate“ z roku 2015. Zjistilo se, že automobilky včetně koncernu Volkswagen ve velkém falšovaly měření emisí, aby jejich vozy nepřekročily emisní limity. Týkalo se to především USA, ale ukázalo se, že koncern manipuloval s měřením i u evropských modelů. Akcie Volkswagen tehdy zažily tvrdý pád a navíc hrozily enormní pokuty, které mohly koncern lidově řečeno zlikvidovat.
Chcete mít přehled o dění na světových burzách?
Vše, co potřebujete vědět do dalšího týdne, se dozvíte v LYNX Týdenním přehledu. Obdržíte jej každou neděli v 10:30.
Fundamentální analýza akcie Volkswagen
Než se podíváme na čísla ohledně hospodaření, je dobré si říct, že za držbu akcie Volkswagen je vyplácena dividenda. Naposledy se vyplácelo 4,86 EUR na akcii. Vzhledem k aktuální ceně akcií jde asi o 1,7% výnos. Což skutečně není žádná závratná částka. Rozhodující ovšem je, jaká byla nákupní cena. Pokud jakýkoliv investor akcie nakoupil minulý rok, výnos byl kolem 3 %, což už není tak špatné.
Účetní období Q2 2021
Koncern Volkswagen má za posledních několik kvartálů stabilní výnosy v rozmezí 60 – 70 miliard EUR. Za druhý kvartál činil obrat 37,29 miliard EUR. Mezikvartálně zlepšení o cca 8 %. Provozní výnos zaznamenal růst o necelá 2 %, z 5,97 miliard EUR na 6,08 miliard EUR. Jinak mezi posledním kvartálem minulého roku a prvním kvartálem letošního roku došlo k výraznému poklesu o více jak 28 %.
EBITDA je na 13 miliardách EUR, takže mezikvartálně nárůst o 3,36 %. Koncern mezikvartálně navýšil čistý zisk o téměř 50 % na 4,86 miliard EUR. Z grafu je každopádně patrné, že zisky mezi jednotlivými kvartály dost kolísají. Volné cash flow šlo nahoru o 9,5 % na 5,69 miliard EUR. Co se týče důležitých ukazatelů, EPS je na 9,69 bodech, které vzrostlo o 50 %.
Poměrový ukazatel P/E dělá 7,87 bodů. Tohle číslo je naprosto ideální a v dnešní době něco nevídaného. Pokud čtete moje analýzy pravidelně, určitě víte, že většina titulů má hodnotu P/E mnohem vyšší. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je 15,27 %, což je oproti předešlým kvartálům též slušný pokrok.
Účetní období FY 2020
Nyní se dostáváme k výsledkům za celý rok. Celkové výnosy zaznamenaly za rok 2020 meziroční pokles o cca 12 %. Z 252,6 miliard EUR na 223 miliard EUR. Provozní výnosy se v relativních číslech zhoršily o 43,5 % na 10,38 miliard EUR. EBITDA klesla o 15,5 % na 36,11 miliard EUR. Zatímco volné cash flow markantně stouplo, o 604 % na 7,16 miliard EUR. Předchozí roky byly dokonce hluboko v záporu. Což byly dozvuky z aféry dieselgate, kterou jsme si před chvíli zmínili.
EPS dosahuje 16,62 bodů, což znamená pokles o 37,5 % Poměrový ukazatel P/E je za rok 2020 10,23 bodů, takže jsme pořád v konzervativním rozmezí. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) dosáhla 7,56 %, což je dost málo. Minulá léta byla firma schopna dosáhnout alespoň čísel nad 10 %. Dovolil bych si tvrdit, že tohle je jeden z důvodů, proč jsou akcie Volkswagen tak „levné“.
Technická analýza akcie Volkswagen
Pro technickou analýzu si tentokrát zvolíme týdenní graf, ze kterého můžeme vypozorovat, že titul měl poslední rok a půl velmi dynamický vývoj. Od low z roku 2020 vzrostla cena akcie Volkswagen o téměř 260 %, díky čemuž jsme se dostali na cenové úrovně, kde byl trh naposledy v roce 2008. Expanze z prvního kvartálu letošního roku vypadá až na to zakončení docela solidně. Bohužel knot z konce března znamená více jak 20% ztrátu.
Trh tím dal jaksi najevo, že úrovně nad 300 EUR jsou příliš tvrdý oříšek. I přesto si většinu dřívějších zhodnocení titul zachoval. Od té doby se trh dle Price Action nikam technicky neposunul, pouze konsoliduje v rozmezí 250 – 310 EUR. Nicméně podoba konsolidační struktury zatím vypadá dobře, protože má podobu velkého býčího praporku. Tomu nasvědčují i postupně klesající objemy. Uvedený pattern lze interpretovat tak, že se trh chystá v dohledné době prorazit nahoru.
Z indikátoru RSI vyplývá, že trh se během toho prvního kvartálu extrémně přepálil. Málokdy se na týdenním RSI vidí hodnoty dosahující téměř 90 bodů. Po takové jízdě není tedy divu, že trh po mnoho týdnů konsoliduje. Za negativum lze považovat nedávný průlom trendové diagonály křivkou indikátoru. Ještě je ovšem šance, že se křivka vrátí zpátky.
Závěrem
Z fundamentálního hlediska jsou čísla dost smíšená. Poměrový ukazatel P/E nám zřetelně říká, že titul je relativně levný, ale zas na druhou stranu je ROE dost nízké. Volkswagen navíc dostal silný zásah díky aféře dieselgate, z čehož se dostával několik let. Až v roce 2018 bylo dosaženo stejného zisku jako v první polovině minulého desetiletí. První polovina minulého roku nebyla též zrovna dobrá a díky pandemii zisky klesly zpátky na úrovně z roku 2016. Poslední tři kvartály nám ale říkají, že se situace zlepšuje.
Z technické analýzy akcie Volkswagen můžeme vyvodit, že investoři na přelomu 2020/2021 koncernu začali zase věřit. Pro budoucí vývoj je rozhodně důležité, kam kurz z konsolidačního útvaru prorazí. Prostoru pro expanzi je stále dostatek.
Obchodujte s akciemi Volkswagen prostřednictvím LYNX
Obchodujte za příznivé poplatky s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou akcie, ETF, futures, opce, CFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Prostřednictvím LYNX získáte přístup k profesionálním obchodním platformám.
Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.
Chcete snadno, rychle a profesionálně obchodovat s akciemi? Pak obchodujte s akciemi prostřednictvím LYNX. Jako renomovaný online broker vám umožníme obchodovat s akciemi přímo na domácích burzách. Více informací o online brokerovi LYNX najdete na: LYNX: Akciový broker