Boeing akcie v poklesu. Letadla Boeing však v Číně po 4 letech opět vzlétla

Autor: Jaroslav Jarolím

V tomto článku:

Boeing
ISIN: US0970231058
|
Symbol: BA --- %

---
USD
---% (1D)
Týd. ---
Měs. ---
1 rok ---
Přejít na Boeing Akcie

Boeing akcie patřily až do roku 2019 k těm nejsilnějším titulům. Což se poté změnilo díky problémům jejich nejnovějších strojů 737 MAX. Boeing je však zpátky na čínském nebi a také obdržel zakázky od amerického letectva a armády. Jak jsou ale na tom akcie Boeing nyní? Na to se podíváme v rámci fundamentální analýzy. Následně si také zpracujeme stručnou technickou analýzu cenového grafu.

A abychom měli i makroekonomický kontext, krátce si okomentujeme nová data o nezaměstnanosti a povíme si i důležité implikace.

Letadla Boeing jsou po čtyřech letech zpátky na obloze nad Čínou

Stroje Boeing 737 MAX musely na dlouhou dobu z oblohy a to po celém světě. Kvůli dvěma haváriím, jejichž příčinou byly kritické technické nedostatky. Pár let proto společnost Boeing musela úzce spolupracovat s leteckými regulačními orgány. Odstraňovat technické závady a reagovat na jejich další podněty, aby se dřívější fatální havárie již neopakovaly.

Proto je velkou zprávou, že řada Boeingů 737 MAX mohou po čtyřech letech oficiálně vzlétnout na čínskou oblohu. Představitelé společnosti Boeing se minulý měsíc setkali s čínským úřadem pro letectví, aby přezkoumali kritéria výcviku pilotů pro svá trysková letadla řady MAX. Jelikož se rychle blíží získání všech schválení nezbytných k obnovení letů v Číně. Čínský trh je obrovský a tím pádem pro Boeing klíčový.

Čínské aerolinky nelétaly s řadou 737 MAX v komerčních letech od doby dvou fatálních nehod v letech 2018 a 2019.

Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie?

Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter Breakout Trader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Boeing počítá se schválením 737 MAX 10 až příští rok

Boeing nepředpokládá, že získá schválení pro své 737 Max 10 a 737 MAX 7 dříve než v létě příštího roku.Informace vychází z dopisu Federálního úřadu pro letectví (FAD). To zesiluje obavy kvůli nastavenému harmonogramu dodávek letecké společnosti.

Boeing momentálně čeká na prosinec, kdy se má letecký úřad rozhodnout. Boeing 737 MAX 10 je větší varianta letounů 737 MAX, které jsou v provozu. Zatímco 737 MAX 7 jsou naopak menší varianty dopravních letounů této řady. A aby firma novým technickým kritériím vyhověla, stálo by to hodně času a financí.

Mezi technické požadavky například patří nové varovné systémy v kokpitu letadla. Nové požadavky na varovné systémy v kokpitu jsou součástí legislativy týkající se reformy certifikace. Ta byla schválena v roce 2020. Tedy poté, co došlo ke dvěma haváriím letounů 737 Max, při kterých zahynulo 346 lidí. A to vedlo k úplnému uzemnění letadel této řady.

Boeing obdržel objednávku od armády za $63 milionů

Boeing obdržel objednávku na poskytnutí dvou dalších víceúčelových vrtulníků CH-47F Block II Chinook americké armádě. Nejnovější kontrakt (Lot 2) byl udělen jako součást úsilí americké armády pokračovat v modernizaci své flotily těžkých vrtulníků CH-47. A očekává se, že modernizace budou dokončeny do 3. listopadu 2024. Podle oznámení amerického ministerstva obrany má objednávka odhadovanou hodnotu 63 milionů dolarů.

Kontrakt Lot 1 byl udělen Boeingu v roce 2021. Tento kontrakt za 136 milionů USD zahrnoval dodávku čtyř vrtulníků CH-47F Block II americké armádě. Čili nejnovější kontrakt Lot 2 zvyšuje celkový počet vrtulníků objednaných americkou armádou na šest. Vrtulníky Block II mají zesílený trup, přepracované palivové nádrže a vylepšené hnací ústrojí.

Stroje Chinook neslouží pouze v armádě Spojených států, ale i v dalších 19 zemích. Jde samozřejmě o různé varianty určené pro export do spojeneckých států v rámci NATO.

Boeing obdržel objednávku od letectva za $188 milionů

Společnost Boeing získala nedefinovaný smluvní kontrakt v celkové hodnotě 188 milionů USD. Jedná se o modifikaci pro F-15 Japan Super Interceptor Program. Má jít o zajištění nového hardwaru pro výcvik v rámci zbraňových systémů a jednorázového inženýrství pro japonskou protivzdušnou obranu (PVO). Předpokládaný konec všech činností je stanoven na 31. prosinec 2028.

Kanadská dopravce WestJet si objednal 42 strojů 737 MAX 10

Kanadská aerolinie WestJet oznámila, že objednává 42 strojů Boeing 737 MAX 10. Součástí objednávky je i právo na nákup dodatečných 22 strojů. Díky palivové účinnosti a spolehlivosti umožní 737-10 kanadskému přepravci podniknout ambiciózní expanzi sítě a splnit své dlouhodobé cíle udržitelnosti.

„Letadlo 737-10 je pro nás gamechanger, protože má jeden z nejnižších nákladů na sedadlo mezi letadly střední třídy. To podpoří naši tržní pozici a cenovou dostupnost pro Kanaďany.“

Alexis von Hoensbroech, generální ředitel WestJet Group

Svou nižší spotřebou paliva a sníženými emisemi bude 737-10 zlepšovat ekologickou stopu celé jejich flotily.

Od zahájení své činnosti WestJet rozšířil svou flotilu Boeingů na více než 100 letadel. A to včetně 737-8 a 787 Dreamliner. Když zahrneme 737-10 má WestJet více než 60 objednávek na řadu Boeingů 737 MAX.

Nezaměstnanost na minimech, růst sazeb pokračuje

V minulém týdnu byla zveřejněna data o nezaměstnanosti za září. Ta ukázala, že nezaměstnanost opětovně klesla na více jak 50leté minimum – 3,5 %. Trh práce je ve Spojených státech tudíž pořád velmi napjatý. Federální rezervní systém má proto pořád volné ruce, co se týče jejich restriktivní měnové politiky.

Nezaměstnanost v USA
Nezaměstnanost v USA. Zdroj: tradingeconomics.com (11.10. 2022)

Stručně řečeno, domnívám se že chtějí, aby nezaměstnanost šla nahoru. Jelikož tím dosáhnou nižší inflace. Alespoň dle keynesiánské ekonomické doktríny. Která je v dnešní době pořád vskutku dominantní. Mimochodem, doporučuji si Keynesovu publikaci Obecná teorie zaměstnanost, úroku a peněz přečíst. Mnohem lépe pak pochopíte, proč centrální banky uskutečňují kroky, které se zdají být nesrozumitelné.

Fed Watch
Fed Watch. Zdroj: cmegroup.com (11.10. 2022)

Každopádně nás do konce roku asi čekají další dva velké ,„hiky“ v úrokových sazbách. Alespoň tak vypadá současné tržní očekávání dle Fed Watch. A to minimálně ve výší 0,75 procentního bodu. Což je další silný tlak na finanční trh.

Následující graf vizualizuje vývoj základní úrokové sazby. U každého vrcholu růstového cyklu úrokových sazeb máme uvedený údaj ohledně tehdejší nezaměstnanosti. Na první pohled můžete vidět, že na většině vrcholů byla nezaměstnanost znatelně vyšší než je nyní. Tím chci říct, že Fed má ještě hodně volného prostoru pro restrikce.

Nezaměstnanost na vrcholech cyklů růstu sazeb
Nezaměstnanost na vrcholech cyklů růstu sazeb. Zdroj: BofA (11.10.2022)

Boeing akcie: Fundamentální analýza

Výsledky za druhý kvartál

Akcie Boeing dle kvartálního reportu meziročně zaznamenaly mírný pokles obratu o necelé 2 % na 16,7 miliardy USD. Zatímco mezikvartálně jde o růst o 19,3 %. Provozní výnos je 700 milionů USD. To je meziročně pokles o 14 %. Avšak mezikvartálně mírný pokles o 35 %. Čistý zisk meziročně zaznamenal pokles o 67 % na 193 milionů USD. Paradoxně se ale jedná o jeden z těch lepších výsledků za předešlých několik let. EBITDA meziročně klesla o více jak 12 % na 1,25 miliardy USD.

Kvartální výsledky Boeing
Kvartální výsledky. Zdroj: yahoo.com (11. 10. 2022)

Hrubá marže je za druhý kvartál 12,66 %. Provozní marže je 4,5 %. Když je provozní marže kladná, je to pro Boeing úspěch. Čistá marže dělá něco přes 1 %. A většinou je v záporných číslech.

Zisk na akcii (EPS) je 0,32 bodů. Ukazatel P/E nepočítáme, protože za předešlých 12 měsíců není firma zisková. Rentabilita na investovaný kapitál (ROIC) je -13,66 %.

Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) je za druhý kvartál 0,31 bodu a ukazatel běžné likvidity (current ratio) je též 1,25 bodů. První ukazatel by se měl nejlépe pohybovat kolem 1 bodu. Zatímco ten druhý kolem 1,5 bodu, protože zahrnuje větší množství likvidních aktiv. Každopádně likvidní pozice firmy je dle mého horší.

V hotovosti Boeing drží přes 10 miliard USD. Zatímco v krátkodobých investicích 1,36 miliardy USD. Typickou krátkodobou investicí jsou dluhopisy se splatností do jednoho roku.

Celková aktiva společnosti Boeing představují 135,5 miliardy USD. Ty za předešlá čtvrtletí soustavně klesají. Celkové závazky dosahují více jak 150 miliard USD. Vlastní kapitál je proto záporný, -14,8 miliardy USD. Což lze vnímat jako nemalý problém, protože firma to musí dorovnávat dalším dluhem.

Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E proto taky nepočítáme. Poměr dluhu vůči celkovým aktivům je 0,42 bodu. Celkový dluh představuje 57,2 miliardy USD. Čistý dluh je proto nepřekvapivě dost vysoký, 45,75 miliard USD. Čistý dluh vyjadřuje, kolik závazků firmě zbyde, když se ho okamžitě pokusí splatit likvidními položkami.

Boeing akcie: Technická analýza

Akcie Boeing mají své historické maximum na ceně 460 USD, které se datuje do března 2019. Následně došlo k další havárii a úplnému uzemnění strojů společnosti. A to poslalo kurz akcie Boeing velmi tvrdě dolů. Následně začala pandemie. A v březnu 2020 se kurz propadl až pod 100 USD.

Trh poté jistou dobu rostl, ale kolem S/R levelu 285 USD se trend zase obrátil. Od té doby de facto jenom klesáme a o většinu předešlých zisků býci přišli. Avšak kurz našel na S/R levelu 120 USD spolehlivý support. Máme za sebou čerstvě druhé otestování a zatím je obrana úrovně úspěšná.

Loading ...
Název společnosti Symbol Tržní kapitalizace (v mld. USD) Zavírací cena předchozího dne Den Týd. Půl roku 1 rok 5 let
Boeing BA 111,90 179,11 -1,72 % -3,59 % -10,65 % -15,93 % -50,45 %
Týdenní graf akcie Boeing
Týdenní graf akcie Boeing od konce roku 2017 do října 2022. Zdroj: Lynx Basic (11. 10. 2022)

Trh ale potřebuje mnohem víc. Je nutné se brzy odrazit a pokusit se prolomit S/R level, který se nachází kolem 175 USD. To je úroveň, kde se kurzový postup zastavil po posledním odrazu od S/R levelu 120 USD. Pokud býci nebudou iniciativní, kurz může aktuální podporu prolomit. A to může podle mého názoru Boeing akcie dostat zpátky pod 100 USD.

Boeing akcie: Závěr

Akcie Boeing čelily za posledních pár let obrovským problémům zejména díky haváriím. Další obrovskou ránou byla pandemie, která začala na začátku roku 2020. To se přirozeně velmi negativně podepsalo na celém hospodářství firmy.

Boeing je dle mého zavedená firma s dlouhodobými vazbami. A vlastně i s jistým odbytištěm jako jsou třeba armády zemí NATO. Společnost na tom není v současnosti nejlíp, ale teprve nyní se bude ukazovat, jak se se vším vypořádá.

Obchodujte akcie Boeing prostřednictvím LYNX

Obchodujte za příznivé poplatky s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou akcieETFfuturesopceCFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Prostřednictvím LYNX získáte přístup k profesionálním obchodním platformám.

Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.

Přečtěte si také:

Další použité zdroje:

Boeing Company. Earnings Release [online]. Vydáno 26. 7. 2022 [cit. 11. 10. 2022]. Dostupné zde.

LYNX: Online broker pro globální obchodování

Chcete snadno, rychle a profesionálně obchodovat s akciemi? Pak obchodujte s akciemi prostřednictvím LYNX. Jako renomovaný online broker vám umožníme obchodovat s akciemi přímo na domácích burzách. Více informací o online brokerovi LYNX najdete na: LYNX: Akciový broker