Nio akcie může čekat zajímavý rok. Čínská vláda mění svou politiku v automobilovém průmyslu. Na jednu stranu se více otevírá zahraničním investorům, ale zároveň snížila subvence na elektrická auta. Zdá se, že Čína již nechce elektromobilní průmysl tolik podporovat jako dříve.
Také stále existuje hrozba spočívající v delistování čínských titulů z amerických burz. Nelze ignorovat tažení čínské vlády na některé technologické společnosti jako je třeba Alibaba. V rámci fundamentální analýzy si ukážeme hospodářskou situaci podniku. Též se zaměříme na aktuální cenový graf a identifikujeme důležité cenové úrovně, které nám pomohou určit další možný vývoj ceny akcie Nio.
Hrozí delistování čínských akcií z amerických burz?
V mainstreamových médií jako je CNBC se zmiňují o možné hrozbě spočívající v delistování čínských titulů, což je potenciálně rizikem i pro Nio akcie. Z čerstvých informací vyplývá, že Spojené státy začínají na čínské společnosti čím dál více zaklekávat. Jako argument se uvádí, že jde o národní bezpečnost. Čínské společnosti prý příliš spolupracují s čínskými státními orgány a hlavně čínskou armádou. Mimo jiné se v jednom z finančních pořadů CNBC Jim Cramer vyslovil, že by nikomu nemohl doporučit investici právě do čínských akcií. Jako hlavní argument uvedl, že čínský režim je nepřátelský vůči úspěšným bohatým lidem v zemi a zároveň tvrdí, že čínský prezident nemá rád kapitalismus.
Čína též tvrdě zaklekává na čínské technologické firmy, což ještě více dle mého umocňuje špatný sentiment u čínských titulů. Čínská vláda si tím samozřejmě sama podřezává větev – dávalo by logiku, aby naopak tamní podniky podpořila. Nicméně nově nastavená regulační pravidla v USA byla asi pro Čínu neakceptovatelná. Domnívám se, že mnohé čínské firmy chtěly novým amerických regulatorním požadavkům vyhovět, ale čínské vládní zájmy by tak mohly být v ohrožení.
Na druhou stranu ale zastávám názor, že přehnaný pesimismus také není zcela na místě. Kdyby došlo k delistování čínských titulů z amerických burz, ty firmy přece nezmizí ze světa. Ačkoliv to dle mého může čínským akciím významně uškodit, protože americký trh je vůbec nejlikvidnější na světě. Daný pesimismus mi však připomíná slova Johna Maynarda Keynese z jeho nejslavnější práce Obecná teorie zaměstnanosti, úroku a peněz.
Keynes v kapitole na očekávání konstatuje, že investiční publikum má tendenci se příliš nechat ovlivňit zprávami, které reálně nemají až takovou váhu. Proto je rozumné jít proti proudu – což například udělal Charlie Munger, který zdvojnásobil svůj podíl ve společnosti Alibaba. Mnozí tuto obrácenou psychologii skutečně aplikují. Dokonce i Deutsche Bank považuje čínský trh za atraktivní. Nio akcie považuje za atraktivní nákupní příležitost. Nio totiž uvede na trh tři nové modely elektromobilů a zvyšuje svou výrobní kapacitu.
Chcete mít přehled o dění na světových burzách?
Vše, co potřebujete vědět do dalšího týdne, se dozvíte v LYNX Týdenním přehledu. Obdržíte jej každou neděli v 10:30.
Čínský automobilový průmysl se více otevírá zahraničním investorům
Čína už před lety oznámila, že zcela zruší limity výše podílu zahraničních investorů v tamních firmách v automobilovém průmyslu, což se tenhle rok stává realitou. Díky tomu mohou zahraniční investoři plně vlastnit výrobce aut v Číně. Původně mohli zahraniční firmy vlastnit v Číně automobilový podnik maximálně z poloviny. Druhou polovinu musel mít čínský partner. Spojeným státům se popsaná politika nelíbila, protože v praxi to znamená, že americké firmy musely s těmi čínskými sdílet i své technologie. Čínský technologický sektor z toho dle mého samozřejmě těžil.
Čínská vládní plánovací komise oznámila, že s okamžitou platností od 1. ledna 2022 mohou zahraniční investoři mít naprostou kontrolu nad čínskými výrobci osobních automobilů. Domnívám se, že se z čínské strany samozřejmě jedná o rozumný krok, který přinese do země nové zahraniční investice. A tím by mohlo dojít k další podpoře automobilového průmyslu, který v Číně zažívá naprostý boom.
Čína od nového roku snížila dotace na elektromobily o 30 %
Čína také rozhodla, že pro rok 2022 sníží dotace na elektromobily o 30 % a od roku 2023 budou ukončeny nadobro. Uvedené rozhodnutí bylo nečekané, protože státní dotace přitáhly do země snad všechny značky vyrábějící elektromobily. Na čínském trhu roční objem čítá 25 až 28 milionů nových vozů. Země se stala největším trhem pro řečený druh vozů. V roce 2022 by jich zde mělo být prodáno kolem pěti milionů.
Abych byl upřímný, snížení dotací na elektromobily mě osobně až tak nepřekvapilo, protože dotace do elektromobility jsou pro státní kasy hrozně nákladné. Navíc je odbyt v tamním odvětví už natolik silný, že podpora není tolik třeba. Myslím si, že jednotlivé státy začnou postupně tyto subvence ukončovat, protože na to prostě nebudou mít peníze. Čína s tím akorát přišla jako první, ale zastávám názor, že není určitě poslední.
Poptávka po vozech značky Nio je silná
Poptávka po čínských vozech stabilně stoupá. Čínské značky Nio, XPeng a Li Auto hlásí rekordní rok 2021. Automobilky mají růst dodávek v trojciferných číslech. A to i přes problémy spočívající v nedostatečné nabídce elektronických komponentů, především kvůli nedostatku čipů. Společnost XPeng ohlásila z řečené trojky vůbec největší meziroční růst o 263 %. Absolutně jim tak prodeje vzrostly na více jak 98 000 vozů. Společnosti Li Auto reportovala meziroční růst o 177 % na 90 500 vozů. Zatímco automobilka Nio uvádí meziroční růst o 109 % na 91 500 vozů. V relativních číslech je to sice nejnižší výkon, ale s celkovým počtem vozů je na tom víceméně stejně.
Dle přiloženého grafu lze konstatovat, že poptávka soustavně roste. Občas ale dochází u jednotlivých automobilek z měsíce na měsíc k několika propadům. Jinak je ale trend růstový. Alespoň v roce 2021. Dále víme, že Nio dodalo jenom za prosinec skoro 10 500 vozů, což je meziroční nárůst o zhruba 50 %. Za celý čtvrtý kvartál bylo dodáno na 25 000 vozů a meziročně si Nio polepšilo o více jak 44 %. To je pro firmu rekord.
Nio taktéž uvádí na trh svůj nový elektrický vůz vyšší střední třídy v provedení sedan, který nese název ET5. Automobilka také připravuje prodej prémiového chytrého sedanu ET7, který by měl jít na trh již v březnu.
Fundamentální analýza Nio akcie (NIO)
Obrat činil po poslední čtyři kvartály více jak 1 miliardu USD. Starší kvartální výsledky zaznamenaly výnosy pod miliardu USD. Za poslední (třetí) kvartál bylo dosaženo výnosů o 1,52 miliardy USD. Mezikvartálně došlo ke zlepšení o skoro 16 %. Hospodářský výsledek je ale ztrátový. Ztráta dosahuje 442 milionů USD. I předešlá čtvrtletí byla ztrátová. Nio je holt mladá automobilka a potrvá než začne generovat zisk.
Hrubá marže je nad 20 % a můžeme u ní sledovat vzestupný trend. Ještě začátkem roku 2020 byla hrubá marže záporná. Provozní a zisková marže je přirozeně ztrátová a proto nemá smysl si je uvádět.
Co se týče cash flow, data za jednotlivé kvartály nejsou dostupná. Nicméně za celý rok 2020 bylo volné cash flow kladné, 119,27 milionů USD. Takový výsledek je určitě dobrý, protože kladné peněžní toky jsou z dlouhodobého hlediska důležité. Asi ale nikoho nepřekvapí, že kladného cash flow bylo především dosaženo prodejem akcií za více jak 5 miliard USD. Uvidíme, jak na tom bude právě rok 2021.
Zisk na akcii (EPS), ukazatel P/E a další ukazatele rentability neuvádíme, protože firma je ztrátová.
Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) je 1,98 bodů. Jak si opakovaně říkáme, cokoliv nad 1 bodem je přijatelné. Potom je podnik schopen se vyrovnat se svými závazky okamžitě, aniž by prodával cokoliv ze svého majetku. Nelze ovšem říct, že čím vyšší poměr, tím lépe. Hotovost nenese žádný výnos a likvidní aktiva spíše nízký. Co se týká ukazatele běžné likvidity (current ratio), ten je na 2,04 bodech. Druhý uvedený ukazatel by se měl pohybovat až kolem 2 bodů. Což je dáno rozdílem v ukazatelích. Pohotová likvidita kalkuluje pouze s velmi likvidními aktivy. Mezi ty patří i krátkodobé investice. Zatímco ukazatel běžné likvidity počítá se všemi aktivy v rozvaze daného podniku. V důsledku toho je logické, že poměr musí být na vyšších úrovních. Oba dva poměry jsou tudíž v pořádku.
Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E je 0,69 bodů, což je dle mého v pořádku. V minulém roce ukazatel však zaznamenal mnoho výkyvů. Jednou dosahoval dokonce přes 25 bodů. Nicméně na základě posledních fiskálních let je ukazatel spíše nízký. Dlouhodobý dluh vůči celkovému kapitálu je 0,17 bodů. Cokoliv pod 0,5 bodů se považuje za přijatelné.
Technická analýza Nio akcie (NIO)
Hned na úvod si uvedeme, že výkonnost Niko akcie byla za rok 2021 zhruba -37 %. Čili celý rok 2021 byl převážně klesající. Leč od druhé poloviny roku 2019 se akcie zhodnotily o více jak 5 000 %. To jsou obrovská zhodnocení a rpto dle mého názoru není vůbec divu, že rok 2021 skončil pro trh takhle. Celý minulý rok se v cenovém grafu rýsuje zajímavá struktura, která má podobu klesajícího klínu. A řečený klesající klín je býčího charakteru. Tudíž se domnívám, že bychom se měli dočkat spíše průrazu směrem nahoru.
Je důležité si ještě identifikovat důležité levely. Máme před sebou hned tři rezistence, nejbližší je kolem 38 USD. Druhá v řadě se nachází kolem 46 USD a poslední je kolem 56 USD. Kurz již několik týdnů konsoliduje support, který se nachází kolem 29 USD. Zmíněný level drží pěkně, takže je vysoká šance, že přijde odraz. V opačném scénáři je další support až kolem 20 USD. Druhá opora je tudíž hodně daleko, v relativních číslech by propad implikoval zhruba 30% ztrátu.
V případě, že nakupující převezmou iniciativu, první překážka je již řečených 38 USD. Zároveň se zde nachází horní hrana zakresleného klesajícího klínu. Pokud se povede průlom, může cenový růst vyvrcholit v něco mnohem dynamičtějšího. Je třeba zdůraznit, že v rámci sledovaného útvaru není zase tolik prostoru – maximálně na několik týdnů, takže se domnívám, že do konce prvního kvartálu musí přijít rozuzlení.
Co se týká týdenního RSI, víceméně se trh drží nad 40 body. To je rozhodně pozitivní signál, že se hodnoty nepropadly hlouběji. Zároveň je důležité, že hromada prostoru pro potenciální cenový růst akcie Nio.
Závěrem
Z fundamentálního hlediska je složité Nio akcie hodnotit, protože nemáme moc dat. To je dáno také tím, že společnost je na trhu vážně krátce. Čili je to především o očekávání ohledně budoucí poptávky a rostoucích výnosech. Poptávka se dá relativně úspěšně odhadnout třeba na dva roky dopředu, ale pak už je to docela problém. Čím delší časová perioda, tím větší odchylka od reálného vývoje. Tím chci říct, že vám nikdo s určitostí nepoví, jak na tom za více jak dva roky tento průmysl skutečně bude.
Co se týče technické analýzy, velkou naději lze asi vkládat do zmíněného býčího útvaru, co se v cenovém grafu tvoří celý rok. Nicméně je hrozně důležité, aby kurz neprolomil aktuální support 29 USD. Jednak by pak řečený útvar přestal platit a trh by se pak také již neměl o co dlouho opřít. Další nejbližší podpora se totiž nachází až kolem 20 USD.
Obchodování s akciemi Nio prostřednictvím LYNX
Obchodujte za příznivé poplatky s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou akcie, ETF, futures, opce, CFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Prostřednictvím LYNX získáte přístup k profesionálním obchodním platformám.
Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.
Další použité zdroje:
Editorial credit: Robert Way / Shutterstock.com
NIO Inc. Reports Unaudited Third Quarter 2021 Financial Results [online]. Vydáno 09.11.2021 [cit. 11.01.2021]. Dostupné na: https://ir.nio.com/financials/quarterly-results/
Máte Máte zájem o investiční účet u Interactive Brokers? Pak spojte výhody obchodování u IB s výhodami investičního účtu prostřednictvím LYNX. Porovnejte naše služby a využijte podpory v českém jazyce. Zjistěte více na: Interactive Brokers