Akcie Boeing (BA) díky předešlému vývoji prožívají další vcelku dramatické období. Díky geopolitickým událostem je Boeing v ohrožení kvůli přerušeným dodávkám surovin z Ruska. A aby toho nebylo málo, v Čínské lidové republice měl nehodu dopravní letoun jejich výroby, což zase rozvířilo debaty kolem provozuschopnosti jimi vyrobených letadel. Nesmíme ale zapomínat na to, že Boeing patří i mezi zbrojní tituly a nedávno se povedlo získat zakázku na cvičné systémy pro protiponorkový a protilodní boj.
Neměli bychom ani opomenout, že Federální rezervní banka (Fed) zcela změnila kurz. Jejich měnová politika je nově restriktivní, což si zaslouží naši pozornost. Pak bude standardně následovat fundamentální analýza. Nebude chybět ani aktuální technická analýza cenového grafu akcie Boeing, kde si ukážeme důležité oblasti pro další vývoj.
Fed započal restriktivní měnovou politiku
Prvně se krátce zaměříme na novou měnovou politiku Federální rezervní banky (Fed). Už od poloviny minulého roku avizovali, že změní kurz. Zpočátku to bylo pouze mírné naznačování, což postupem času gradovalo. Proč takto postupují? Dle mého asi chtěli, aby se trh dostatečně připravil. Je třeba si uvědomit, že jejich podpůrná (expanzivní) měnová politika v podobě téměř nulových úrokových sazeb a kvantitativního uvolňování běžela skoro dva roky v kuse. Změna tedy nešla provést ze dne na den. Trhy se potřebovaly připravit a Fed jim tu možnost poskytl.
Myslím si, že investoři tudíž dlouho dopředu věděli, že přijde cyklus zvyšovaní úrokových sazeb. Když se řekne, že půjdou sazby nahoru, obvykle se to dělá v cyklech. Jednorázová zvýšení, nebo snížení postrádá logiku. To byl podle mého názoru jeden z důvodů, proč trhy po mnoho týdnů klesaly. A jakmile přišel týden, ve kterém Federální výbor pro volný trh (FOMC) schválil první zvýšení základní úrokové sazby, trhy začaly růst. Proč? Tomuto fenoménu se říká fait accompli – hotová věc. Domnívám se, že jakmile schválili zvýšení sazeb, bylo to 100% potvrzení, že Fed započal restriktivní měnovou politiku. A tržní účastníci milují, když mají v něčem důležitém jistotu – i když je to vlastně negativní zpráva. To jsou paradoxy burzovní psychologie.
Diagram (tzv. dot plot) znázorňuje, kde jednotliví členové FOMC vidí ke konci roku základní úrokové sazby. Je to ovšem pouze projevený názor, není to nijak závazné. Z něj vyplývá, že nás s největší pravděpodobností čeká ještě dalších šest „hiků“ (každé zasedání) – zhruba až na 2 % (1,75 – 2 %). To souhlasí, protože standardně se zvyšují sazby o 0,25 procentního bodu. Zvýšení sazeb se nemá dělat o velké skoky, protože to přirozeně utlumuje i reálnou ekonomiku.
Nicméně předseda Fed Jerome Powell před pár dny veřejně proklamoval, že když bude třeba, sazby půjdou nahoru rychleji. Tím dal Powell signál, že případná akcelerace inflace je donutí tvrději zasáhnout. Co se týče kvantitativní utahování (QT), Fed nyní drží v rozvaze aktiva za 9 bilionů USD – toho se chtějí zbavit. Pro mne osobně je kvantitativní utahování asi ještě důležitější než úrokové sazby, protože v rychlém tempu může z trhů ještě razantněji vytahovat likviditu. Podrobnosti se máme dozvědět na budoucím zasedání FOMC, které je začátkem května.
Bude mít pád letadla vliv na cenu akcie Boeing?
V Čínské lidové republice havaroval letoun společnosti Boeing. Na palubě letadla bylo 132 pasažérů. Mě osobně přijde, že uvedená zpráva byla do jisté míry upozaděna kvůli konfliktu na východě – pro novináře to nebylo asi zásadní téma. To byl dle mého názoru i jeden z důvodů, proč investoři a spekulanti na zprávu nereagovali panickými výprodeji. Zkrátka informace dle mého moc nerezonovala.
Druhým důvodem může být fakt, že se jedná o jiný typ letounu. Ta předešlá neštěstí se týkala letounů 737 MAX, u kterých se zjistilo, že jsou to sériově závadné výrobky. Tentokrát havaroval Boeing 737-800 čínských aerolinií. Uvedený typ letounu nemá stejné systémy jako 737 MAX, které byly primární příčinou dřívějších havárií. Proto nemá čerstvý pád letadla na první pohled žádnou souvislost s technickými problémy, kvůli kterým byly 737 MAX uzemněny.
Boeing přestal v Rusku nakupovat titan
Spojené státy a Velká Británie uvalily v rámci sankcí na ruskou ropu embargo. Nicméně Rusko neprodukuje pouze ropu. Na území Ruska jsou bohatá naleziště všech důležitých surovin jako je titan. Boeing na svou výrobu titan potřebuje a z Ruska dováží třetinu všech zásob. To je problém, protože firma se připojila k některým jiným firmám, které se rozhodly z ruského trhu odejít.
Jakmile se Boeing rozhodl pro ukončení nákupů titanu v Rusku, musí dle mého najít náhradu. A aby našel náhradu, musí nabídnout větší částku. To pro Boeing znamená ekonomické ztráty, protože dojde ke snížení marží. Navíc se jedná o další tlak na růst tržních cen titanu. Dotkne se to proto i koncových zákazníků. Hlavní konkurent Airbus ale i nadále titan v Rusku nakupuje. Nelze ale vyloučit, že se z trhu později nestáhnou. Musíme ovšem vzít v potaz, že Francie (stejně jako Německo) zaujímají k sankcím vůči Rusku smířlivější postoj. Jednoduše proto, že jejich ekonomiky jsou na ruských surovinách (hlavně plyn) závislé.
Chcete mít přehled o dění na světových burzách?
Vše, co potřebujete vědět do dalšího týdne, se dozvíte v LYNX Týdenním přehledu. Obdržíte jej každou neděli v 10:30.
Boeing získává nové armádní zakázky
Boeing získal armádní zakázku v hodnotě 54 milionů USD. Firma má dodat hardware pro výcvikové systémy, které se týkají vojenských letounů Boeing P-8 Poseidon. Konkrétně dodají provozní letový trenažér, trenažér taktiky zbraní, virtuální trenažér údržby, podpory údržby a několik dalších. Zakázka bude dokončena do roku 2025.
Boeing P-8 Poseidon je námořní průzkumný letoun, který se používá v rámci protiponorkových a protilodních vojenských operací. Letoun má ve výzbroji 7 států, včetně Jižní Koreje, Nového Zélandu a Británie. V roce 2021 Boeing získal kontrakty na dodávky Poseidonů pro Spojené státy a Austrálii o hodnotě 1,6 miliardy USD. V nynějším roce Boeing dostal kontrakt za 757 milionů USD pro dodání těchto letadel pro německou armádu.
Boeing plánuje navýšení produkce na dvojnásobek
Společnost Boeing asi počítá s pozitivním výhledem a proto plánuje zvýšení produkce svých dopravních letounů řady 737. Ke konci následujícího roku produkce měla činit 47 letounů této řady za měsíc, což je oproti současnosti zhruba dvojnásobek. Boeing navíc po tříletém uzemnění svých letounů 737 MAX poslal několik těchto strojů do Čínské lidové republiky. Čínský trh je samozřejmě pro firmu nesmírně důležitý, takže po tříletém zákazu je to obrovský posun vpřed. Zatím ale dodané stroje nebudou určeny pro komerční lety – prvně dojde k jejich úplné přípravě přímo v Číně, aby technické parametry těchto letadel splňovaly čínské požadavky.
Fundamentální analýza akcie Boeing (BA)
Kvartální výsledky
Události z předešlých tří let (havárie, covid) se bohužel na hospodářství Boeingu pořád negativně podepisují. Celkový obrat je za poslední kvartál roku 2021 14,79 miliardy USD, což je víceméně stejné jako před rokem. Podnik zaznamenal stejně tak ztrátu o 4,14 miliardách USD. Před tím rokem to bylo ještě horší, tehdy dosahovala ztráta až 8,42 miliardy USD. Hrubá marže je nízkých 6,39 %. Provozní marže je v záporných číslech, -4,87 %. Zisková marže je -28 %.
Provozní ztráta dosahuje 720 milionů USD. Za minulý rok je to nejhorší kvartální výsledek, ale v kontrastu s rokem 2020 je to vlastně úspěch. EBITDA je taktéž v záporu, -186 milionů USD. Volné cash flow je překvapivě po mnoha čtvrtletích kladné, 494 milionů USD. Zisk na akcii (EPS) -7 bodů. Ukazatele P/E a rentability (ROE, ROIC) nemá smysl uvádět, když je hospodářství firmy ztrátové.
Ukazatele likvidity nás už ovšem musí zajímat. Když je firma ztrátová, musí mít alespoň likviditu a dostatek vlastního kapitálu. Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) je skoro 0,36 bodů. To je dle mého málo, hodnota se má pohybovat okolo 1 bodu. Ukazatel běžné likvidity (current ratio) je 1,33 bodů. To je blízko přijatelné úrovně. My teď víme, že Boeing nedrží mnoho likvidních aktiv. Pohotová likvidita kalkuluje jenom s aktivy, které lze okamžitě převést na likviditu. Běžná likvidita bere v potaz i aktiva, která lze „přetavit“ za delší dobu, ale nejpozději do jednoho roku. Když podnik musí ihned splatit hodně závazků, může mít problém.
Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu (D/E) je -4 body. Firma má zkrátka záporný vlastní kapitál, což musí kompenzovat cizími zdroji. Asi nemusím říkat, že to není dobře. Poměr dlouhodobého dluhu vůči celkovému kapitálu je 0,4 bodů. Vlastní kapitál je tedy -14,85 miliardy USD. Celkový dluh je ve výši 59,64 miliardy USD. Pokud máte akcie Boeing v hledáčku, doporučuji sledovat právě vývoj vlastního kapitálu a dluhu. Vlastní kapitál se musí dostat ze záporných čísel.
Roční výsledky
Obrat za rok 2021 dosahoval 62,29 miliardy USD, meziročně zlepšení o 7 %. Pořád je to ale dost málo oproti létům před rokem 2019. Boeing zaznamenal ztrátu 4,2 miliardy USD. V roce 2020 ztráta dosahovala téměř 12 miliard USD. Rok 2019 „jenom“ 636 milionů USD. Z toho je možné konstatovat, že došlo ke zlepšení. V roce 2022 bude pro Boeing úspěch, když se dostane tzv. na nulu. Hrubá marže je 10,41 %. Provozní marže je 0,1 %. Zisková marže je -6,75 %.
Provozní výnosy jsou za celý rok 2021 63 milionů USD. Za rok 2020 činila provozní ztráta 6,27 miliardy USD a za rok 2019 1,94 miliardy USD. Určitě bych to považoval za zlepšení. EBITDA z -4 miliard USD vzrostla na 2,21 miliardy USD. Volné cash flow je záporné, -4,4 miliardy USD. Zisk na akcii (EPS) je -7,15 bodů.
Technická analýza akcie Boeing (BA)
Technická stránka trhu se od analýzy z podzimu vůbec nezměnila. Pořád platí, že máme tržní vrchol na cca 280 USD. Od té doby trh jenom pozvolna klesá. Cena akcie Boeing narazila na S/R level 164 USD, kde máme lokální tržní dno staré asi dva týdny. Reakce kurzu je z pohledu týdenního grafu dle mého prozatím příznivá, ale pořád chybí pozitivní setrvačnost. Celý akciový trh ale nabírá v posledních dnech dynamiku.
Jestli trh nabere dostatečnou dynamiku, mohou se akcie Boeing v dohledné době pokusit o průlom S/R levelu 230 USD. Jedná se o nejbližší vskutku relevantní rezistenci, kterou je nutné překonat. Ještě je možné počítat s reakcí v blízkosti tržního vrcholu z minulého roku. Nejtvrdší oříšek představuje až S/R level 308 USD, ale zatím to ještě není aktuální.
Závěrem
Na základě hospodářských výsledků je na tom Boeing mnohem lépe než minulý rok. Je tady znatelný posun k lepšímu, ale pořád jsou zde velké problémy. Ty se dle mého názoru určitě nepovede vyřešit hned. Může nějakou dobu trvat, než se hospodářská situace firmy srovná – hlavně dluh a vlastní kapitál. To ale neznamená, že se nemůže akciím dařit, protože zde hraje hlavní roli očekávání.
Každopádně je třeba sledovat kroky Federální rezervní banky. V kontextu několika let jsou skutečně jestřábí. Faktem ale je, že zvýšení základních úrokových sazeb během jednoho roku na 2 % není nic razantního. Zdůrazňuji ale, že inflace může zamíchat kartami a přimět Fed konat. Osobně nyní přikládám největší váhu až květnovému zasedání FOMC, kde se snad dozvíme podrobnosti ohledně zmiňovaného strašáka v podobě kvantitativního utahování.
Obchodování s akciemi Boeing prostřednictvím LYNX
Obchodujte za příznivé poplatky s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou akcie, ETF, futures, opce, CFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Prostřednictvím LYNX získáte přístup k profesionálním obchodním platformám.
Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.
Další použité zdroje:
The Boeing Company. Annual Report & quarterly report [online]. Vydáno 25.02.2021 [cit. 22.03.2022]. Dostupné na: https://investors.boeing.com/investors/financial-reports/default.aspx
Investoři a obchodníci mají s investičním účtem prostřednictvím LYNX přímý přístup na národní a mezinárodní burzy v Evropě, USA a Asii. Obchodujte na 150 trzích, ve 33 zemích a v 24 měnách. Zjistěte více na Přehled produktů & burz.
--- ---
--- (---%)Displaying the --- graf
Displaying today's chart