Spotify oznámil svůj plán stát se veřejně obchodovanou společností. Akcie Spotify se budou obchodovat na burze NYSE pod tickerem SPOT.
IPO Spotify má být velmi netradiční. Společnost totiž neplánuje vydat nové akcie, ale namísto toho volí přímý úpis bez bank jako prostředníka.
Toto IPO tak může vstoupit do historie jako první, které obchází drahé banky při úpisech. Více informací k této neobvyklosti se dočtete dále v článku.
Co je Spotify?
Spotify je lídrem v poskytování online streamingových hudebních služeb po celém světě. Od konce roku 2017 má 71 milionů platících uživatelů a více než 159 milionů aktivních posluchačů. Ne všichni aktivní posluchači jsou totiž platící.
Firma aplikuje model, který nabízí uživatelům vybrat si mezi dvěma verzemi: verze Free a verze Premium. Premium verze je placená služba, která na rozdíl Free verze neobsahuje reklamy, uživatelé mohou libovolně přeskakovat a vyhledávat skladby bez jakéhokoliv omezení, a navíc mohou hudbu poslouchat i offline.
Free verze je zdarma, ale je značně omezená. Nedovoluje posluchačům přeskakovat či vyhledávat a navíc každou chvíli poslech hudby přerušují reklamy, které nabádají ke předplacení verze Premium.
Hudbu lze procházet nebo vyhledávat podle parametrů, jako je interpret, album, žánr, seznam skladeb nebo štítek. Uživatelé mohou vytvářet, upravovat a sdílet playlisty na sociálních médiích, sledovat playlisty ostatních, přehrávat si rádia podle zvolených parametrů apod.
Službu je možné poslouchat na mobilním telefonu, tabletu, nebo stolním počítači. Firma vytvořila vlastní streamingovou aplikaci, která umožňuje stáhnout skladby do mezipaměti a přehrát si je i offline. Spotify poskytuje přístup k více než 30 milionům skladeb prakticky všech žánrů.
Jak si Spotify vede finančně?
Služba Spotify je k dispozici v 61 zemích světa. Její největší konkurent je Apple Music, který má aktuálně zhruba 36 milionů předplatitelů, tedy zhruba polovinu toho, co tvoří platící uživatelé Spotify.
Společnost Spotify v roce 2015 reportovala tržby ve výši 2,37 miliardy dolarů, v roce 2016 to byly již 3,6 miliardy dolarů a v roce 2017 činily tržby 4,99 miliardy dolarů. Provozní ztráta v loňském roce činila 461,3 milionů dolarů a v roce 2016 byla 425,9 milionu dolarů.
V roce 2017 firma řešila dluhové vypořádání se společností Tencent skrze odkup konvertibilních dluhopisů. Tencent je čínská internetová společnost, která by ráda získala větší vliv v hudebním průmyslu. Během několika transakcí Spotify prodal Tencentu více než 15 milionů svých akcí na pokrytí dluhu ve výši 1,5 miliardy dolarů.
Nyní Spotify tvrdí, že žádný velký dluh už nemá.
Jaký je obchodní model Spotify?
Společnost Spotify funguje na základě Freemium business modelu, což znamená, že základní služby jsou bezplatné (Free), zatímco další funkce jsou nabízeny prostřednictvím placených odběrů (Premium). Společnost Spotify dosahuje svých výnosů prodejem prémiové služby pro streamování bez rušivých reklam a s dalšími výhodami.
Na svém webu vysvětluje svůj obchodní model a údaje o výnosech. Spotify získává svůj obsah od významných nahrávacích společností a od nezávislých umělců a za to platí autorské poplatky. Údajně vyplácí 70 % svých celkových příjmů držitelům práv.
Kritici ale tvrdí, že společnost čelí významným výzvám pro svůj obchodní model, mimo jiné právě díky riziku kolísavých a nepředvídatelných licenčních trafifů, které platí hudebním vydavatelům, labelům či skladatelům.
Kritika se hrne často i z druhé strany přímo od hudebních producentů, kteří tvrdí, že mají ze služby pouze malý zisk.
Proč může být IPO Spotify historickým milníkem?
Jak bylo naznačeno v úvodu, IPO Spotify nebude úplně tradiční. Nepůjde o první veřejnou nabídku akcií, ale o přímý výpis akcií.
Rozdíl oproti tradičnímu IPO je v tom, že společnost nevydává nové akcie a nesnaží se získat peníze prostřednictvím procesu zveřejňování, ale spíše umožňuje stávajícím akcionářům prodat své akcie veřejnosti.
To pomáhá snížit procesní náklady. Jedná se zejména o velmi tučné poplatky bankám, které se pohybují při obdobném IPO v řádu sta milionů. Vynecháním bank z IPO se dá hovořit o revoluci na Wall Street, jelikož pokud by se z tohoto stal trend, banky by přišly o jednu ze svých nejvýnosnějších činností.
Ve výsledku se společnost stane veřejně obchodovanou úplně stejně, jako by tomu bylo v klasickém IPO. Pro investory to znamená, že nejprve se akcie prodají od aktuálních akcionářů institucionálním investorům, kteří akcie poté nabídnou dále k obchodování na trhu všem investorům.
Tímto procesem se mimo jiné zabraňuje také tomu, aby společnost řešila zabavování akcií nebo jejich likvidaci, což jsou dvě oblasti, které mohou frustrovat investory držící akcie start-upů, které připravují IPO.
Už jen z tohoto procesního důvodu bude velmi zajímavé sledovat IPO Spotify.
Kdy se proběhne IPO Spotify?
Podle posledních zpráv se akcie Spotify začnou obchodovat na NYSE ihned po Velikonocích. První den obchodování se očekává 3. dubna 2018.
Jaká bude počáteční cena akcie Spotify?
Přesná cena doposud není známá.
Spotify uvedlo, že se její akcie prodávaly v loňském roce v soukromých transakcích za cenu od 37,50 USD do 125 USD. V tomto roce dosahovaly ceny až 132 USD za kus. Tyto ceny naznačují rozsah ocenění od 6,3 mld. USD na více než 23 mld. USD. Vyšší hodnota by učinila ze Spotify jeden z největších debutů technologických firem od roku 2012.
Je potřeba podotknout, že soukromí investoři mají tendenci ocenit firmy zpravidla vždy víc než trhy veřejné.
Vzhledem k tomu, že tento úpis probíhá jiným modelem, než je standartní první veřejná nabídka, nedojde k procesu vytváření knih a k tvorbě ceny, kterou by upisovatelé stanovili jako počáteční.
Společnost Spotify pověřila investiční banku Morgan Stanley, aby byla k dispozici pro konzultaci cen s příslušným market makerem, který má kótovat ceny jejích kmenových akcií.
„Na základě informací poskytnutých NYSE bude počáteční cena našich kmenových akcií určena nákupními a prodejními příkazy vybranými burzou od makléřů. Cena se bude tvořit přímo na NYSE podle aktuální nabídky a poptávky,“ uvedlo vedení společnosti.
Čeká nás velmi zajímavé IPO.
Chcete mít přehled o dění na světových burzách?
Vše, co potřebujete vědět do dalšího týdne, se dozvíte v LYNX Týdenním přehledu. Obdržíte jej každou neděli v 10:30.
Obchodování akcií prostřednictvím LYNX
Obchodujte za příznivé poplatky s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou akcie, ETF, futures, opce, CFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Prostřednictvím LYNX získáte přístup k profesionálním obchodním platformám.
Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.
Chtěli byste obchodovat na burze? Otevřete si účet prostřednictvím online brokera LYNX. Obchodujte akcie, opce, futures nebo investujte do ETF. A to vše v rámci jednoho investičního účtu. Zjistěte více na: Online broker LYNX