Úpis akcií Xiaomi by se mohl stát největší primární nabídkou akcií na světě od roku 2014, kdy na newyorskou burzu vstoupil čínský gigant Alibaba (BABA).
Kdy by mělo IPO Xiaomi vstoupit na burzu a jaká jsou rizika investice do IPO Xiaomi?
V článku vám představíme firmu Xiaomi, zanalyzujeme její konkurenty, nastíníme rizika spojené s Xiaomi a také se dozvíte, na co hodlá firma použít nově získaný balík +/-$10 miliard.
Co je Xiaomi a co dělá?
Xiaomi je čínská společnost, která vyrábí smartphony, aplikace a drobnou spotřební elektroniku. Xiaomi začala v roce 2010 prodávat smartphony a brzy se stala populární pro své vysoce kvalitní přístroje, nabízené ovšem za nižší ceny, než nabízela konkurence (Apple, Samsung, Nokia atd.)
Firma raketově vzrostla, aby se stala jedním z největších hráčů v oboru chytrých telefonů nejen v Číně ale celosvětově. Mezinárodní expanze rozšířila Xiaomi do celého světa.
V roce 2016, uprostřed tvrdé konkurence ostatních čínských low-cost výrobců, musela trochu zabojovat, ale nakonec se její výrobky začaly rozšiřovat do nových oblastí a aktuálně je Xiaomi čtvrtým největším výrobcem smartphonů na světě.
Společnost nabízí celou sérii produktů a v portfoliu jsou kromě smartphonů i inteligentní televizory, reproduktory, Wi-Fi směrovače a drobná elektronika včetně čističek vzduchu či osvětlení.
Xiaomi vsází na komplexní přístup, v němž se smartphone stane centrem připojeného ekosystému, pomocí kterého bude možné ovládat všechna napojená zařízení. Díky této strategii si Xiaomi vysloužilo přízvisko “Apple Číny”.
Chytré telefony společnosti Xiaomi pracují na operačním systému Google Android (GOOGL), který firma mírně modifikovala a označuje jako MIUI. Tímto krokem se snaží k uživatelům protlačit své vlastní nástavbové služby, včetně streamování hudby a videa.
Kolik a jak Xiaomi vydělává?
Xiaomi vydělává z prodeje svých zařízení a služeb. Ve své žádosti o IPO Xiaomi ukázalo své finanční údaje za několik posledních let. Je z nich patrné, že tržby vzrostly v roce 2017 meziročně o 67 %. V roce 2016 společnost vykázala výnosy 68,5 miliard yuanů a v roce 2017 byl výnos 114,6 miliard yuanů (tj. $18 miliard).
I přesto, že společnost své podnikání diverzifikuje, smartphony stále představují více než 70 % celkových tržeb. V roce 2015 to bylo dokonce více než 80 %.
Mezi lety 2015 a 2017 se začaly dostávat do povědomí i produkty z kategorie IOT (Internet Of Things), jejichž podíl na tržbách vzrostl z necelých 10 % na téměř 20 %.
Firma se snaží neustále hledat a rozšiřovat portfolio příležitostí a internetové služby, ač zatím tvoří necelých 10 % z příjmů, mohou do budoucna hrát významnou roli.
Pokud jde o regionální rozložení příjmů, pak většina tržeb pochází z tamního trhu – z Číny. Téměř ¾ příjmů tvoří právě čínský trh samotný a zbylá jedna čtvrtina je rozdrobena do zbytku světa.
Poměrně velké odbytiště firma našla prozatím v sousední Indii, pomalu ale začíná vstupovat i na západní trhy. Cílem firmy je dostat se na postupně na všechny hlavní trhy světa, především pak do USA.
Konkurence pro Xiaomi
Trh mobilních telefonů je poměrně konkurenční a Xiaomi má vedle sebe tři silné soupeře – Apple, Samsung a Huawei. V roce 2017 prodala firma necelých 92 milionů Smartphonů, což je zveřejněno v její zprávě pro IPO.
Xiaomi je celkově na čtvrtém místě za čínským Huawei, který v roce 2017 měl odbyt velikosti cca 153 milionů telefonů. Na prvním místě je Samsung, který dominuje nad firmou Apple a za minulý rok prodal 317 milionů chytrých telefonů.
Hlavní strategií Xiaomi je cena. Ta je v porovnání s konkurencí podstatně nižší. Průměrná prodejní cena telefonu Xiaomi nepřesahuje 140 USD zatímco průměrná prodejní cena telefonu Samsung je 230 USD.
Apple má vůbec nejvyšší průměrnou cenu za jeden prodaný iPhone a pohybuje se kolem 670 USD.
Zatímco nejvyšší z řady Xiaomi telefonů lze pořídit za cenu kolem 520 USD, za vlajkový model iPhone zaplatíte minimálně dvakrát tolik a u Samsungu jen nepatrně méně než dvakrát tolik.
Srovnávat lze kvality konkrétních modelů samozřejmě není naším cílem, patrně zde určité rozdíly budou, ale z uvedeného je vidět, že Xiaomi skutečně cílí na nizkorozpočtové cílové skupiny a sází na tento krok i při expanzi na cizí trhy.
Je potřeba ale připomenout, že firma do budoucna spoléhá na příliv peněz nikoli z prodeje telefonů jako takových, ale z prodeje nástavbových služeb a aplikací. Počkejme si, co nastane po IPO Xiaomi. Možná budeme ještě překvapeni.
S jakými riziky je u Xiaomi třeba počítat?
Při pohledu na silnou konkurenci a celkově oslabující trend u odbytu smartphonů musí Xiaomi samozřejmě vážit každý krok a počítat s množstvím rizikových faktorů.
Xiaomi má z prodeje výrobků poměrně malé marže – jen kolem 10 % zatímco u Apple či Samsung je to kolem 40 %.
I přestože firma počítá s přílivem kapitálu z prodeje nadstandardních služeb, většinu příjmů zatím představuje prodej samotných telefonů.
Jakýkoliv pokles v odbytu nebo nárůst nákladů spojených s výrobou významně ovlivňuje materiální prosperitu firmy.
Zároveň je třeba podotknout, že mobilní telefony Xiaomi, ač jsou „levné a dobré“, nepřicházejí s žádným jedinečným zlepšovákem, kterým by si společnost dopomohla k lepšímu konkurenčnímu postavení.
Xiaomi svůj byznys model nestaví na nějakém zvláštním a jedinečném intelektuálním bohatství či progresivitě jako je tomu u Apple, a proto je její konkurenční výhoda poměrně snadno ohrozitelná.
Určitým rizikem může být i geopolitická situace Číny.
IPO Xiaomi
Žádost o IPO Xiaomi podalo na začátku května 2018. Podle prohlášení, které se v dokumentech objevily, by firma ráda získala $10 miliard. Tím by se ocenění firmy přiblížilo $100 miliardám a Xiaomi by se stala největším IPO od roku 2014, kdy na burzu vstupovala Alibaba, která skrze IPO získala $25 miliard.
IPO Xiaomi bude zároveň jedním z veřejných úpisů na Hongkongské burze podle nových pravidel, který jsou nyní navržena tak, aby přitahovala technologické firmy. Hongkong se k tomuto kroku uchýlil, aby srovnal krok s NASDAQ a Shenzhenskou burzou.
Xiaomi je poměrně mladá společnost (na trhu je pouhých osm let) a stomiliardová valuace, na kterou cílí, je důkazem rostoucího zájmu o její produktové portfolio.
Pakliže se IPO podaří podle plánu a firma získá plánovaných $10 miliard, stane se třetí největší technologickou společností v Číně.
IPO Xiaomi by se mělo uskutečnit už začátkem června 2018, ale přesnější data zatím nejsou k dispozici. Finanční prostředky, které firma skrze IPO získá, chce rozdělit do několika oblastí.
Velkou část hodlá firma věnovat na další vývoj a výzkum, značná část prostředků má být využita pro expanzi na zahraniční, především na evropské a americké trhy.
V domovské Číně má Xiaomi slušný podíl na trhu a velmi silnou zákaznickou základnu, dokonce i v sousední Indii se obchodu velmi dobře daří. Pokud jde o zahraniční trhy, jsou analytici spíše skeptičtí. Zda se firmě podaří získat si silné postavení, to ukáže až čas.
Podle prohlášení, které je součástí dokumentu k IPO, se Xiaomi zavázala investovat 30 % vybraných prostředků do růstu odbytu v jihovýchodní Asii, v Evropě, v Rusku a ostatních regionech. V současné době uvádí, že nabízí výrobky ve 74 zemích, včetně USA. Tam ale Xiaomi prodává především drobnou elektroniku a příslušenství, smartphony spíše okrajově.
Dalších 30 % z IPO firma vyčlenila na výzkum a vývoj produktů, zbylé prostředky chce investovat do rostoucího zájmu o internet věcí (IOT) a vývoje ekosystému inteligentních produktů.
Akcie Xiaomi
Společnost Xiaomi nezveřejňuje přesné procentní podíly, které drží její hlavní investoři, ale generální ředitel Lei Jun je považován za jednoho z nejvýznamnějších akcionářů. IPO by z něj mohlo učinit nejbohatšího muže Číny, protože údajně ovládá většinový podíl ve firmě.
Lei Jun – generální ředitel společnosti Xiaomi
Navíc je třeba pamatovat na to, že Xiaomi je prvním velkým IPO, které využije volnějšího pravidla v Hongkongu. Tamní burza totiž umožňuje úpis akcií dvou tříd (dual-class stock).
Akcie třídy A a akcie třídy B se mohou lišit, pokud jde o hlasovací práva či výplatu dividend a firmy, které mají duální listing, se v USA mají tendenci obchodovat v dlouhodobém horizontu spíše za nižší ceny.
Dlouhodobý úspěch akcií Xiaomi bude záviset především na tom, zda investoři přijmou společnost nejen jako výrobce levných telefonů, ale jako globální společnost s přesahem do mnoha oblastí IT. Právě o to Xiaomi nyní usiluje.
Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie?
Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter BreakoutTrader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií.
Obchodování akcií prostřednictvím LYNX
Obchodujte za příznivé poplatky s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou akcie, ETF, futures, opce, CFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Prostřednictvím LYNX získáte přístup k profesionálním obchodním platformám.
Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.
Chtěli byste obchodovat na burze? Otevřete si účet prostřednictvím online brokera LYNX. Obchodujte akcie, opce, futures nebo investujte do ETF. A to vše v rámci jednoho investičního účtu. Zjistěte více na: Online broker LYNX