Investování do leteckých společností je velmi populární již několik desetiletí. Společnosti Air France a American Airlines přitahují pozornost investorů a spekulantů. Během pandemie koronaviru se ceny akcií leteckých společností kvůli přísným omezením cestování propadly. V současné době se odvětví potýká s vysokými cenami pohonných hmot, což ztěžuje oživení. V tomto článku se věnujeme nejnovějšímu vývoji. Také se s vámi podělíme o nejlepší letecké akcie.
Investování do akcií leteckých společností
Letecký průmysl je z historického hlediska trhem, do kterého je obtížné investovat. Warren Buffett se dlouhá léta tomuto odvětví vyhýbal (nakonec investoval do čtyř největších amerických leteckých společností). Letecké společnosti podnikají v ošemetné oblasti. Jedná se o kapitálově velmi náročné odvětví a konkurence je silná. Většina leteckých společností je ztrátová a toto odvětví má dlouhou historii bankrotů.
Odvětví letecké dopravy má mnoho charakteristických rysů oligopolu, kdy výrobek nebo službu nabízí pouze několik velkých dodavatelů. Na celém světě je registrováno více než 5 000 leteckých společností, z nichž přibližně 2 300 sídlí ve Spojených státech. Přibližně desítka leteckých společností však zajišťuje přibližně 50 % všech příjmů.
V rámci oligopolní formy trhu je konkurence velmi silná. O podíl na trhu soutěží několik velkých poskytovatelů. Ale rozlišit mezi nimi je velmi obtížné. Letadlo vás dopraví z bodu A do bodu B, takže výsledek je v konečném důsledku u každé letecké společnosti stejný. Poskytovatelé si proto budou neustále konkurovat, aby se odlišili. V leteckém průmyslu se tak děje především na základě ceny, ale také například díky lepším letovým časům a používáním nejnovějších letadel.
Letecký průmysl ve Spojených státech
V USA dominují leteckému průmyslu pouze čtyři velké společnosti. American Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines a United Airlines provozují až 80 % vnitrostátních letů. Mnoho menších leteckých společností se proto v posledních letech sloučilo, aby vůbec přežily. Odvětví se potýká s nedostatkem pilotů a rostoucími náklady. Nedostatek personálu například zvyšuje mzdové náklady, což způsobuje problémy zejména menším leteckým společnostem. Zrušení letů stojí tyto letecké společnosti ještě více peněz. Kromě toho se stále více letišť potýká s nedostatkem gatů na letišti. Většina gatů na velkých letištích je již obsazena “velkou čtyřkou”, což menším leteckým společnostem ztěžuje možnost konkurovat jim.
Velká čtyřka z USA je často ziskovější než ostatní letecké společnosti. Fúze, akvizice a mezinárodní spolupráce přinesly těmto společnostem obrovské úspory. Tyto společnosti provozují mnohem více letů než jejich konkurenti. Provozují také mnoho ziskových dálkových letů. Velký počet vnitrostátních letů je však také zajímavým zdrojem příjmů. Kromě toho jsou americké letecké společnosti v těžkých dobách mnohem rychleji a štědřeji podporovány americkou vládou. Během koronavirové krize dostalo několik amerických leteckých společností miliardovou podporu.
Vysoká cena ropy je pro letectví výzvou
Letecká doprava se ještě ani nevrátila na úroveň z doby před koronavirem a už se v tomto odvětví objevují nové problémy. Cena ropy se kvůli jejímu nedostatku a válce na Ukrajině vyšplhala na nejvyšší úroveň od roku 2014. Náklady na pohonné hmoty obvykle tvoří přibližně 30-40 % provozních nákladů. Letecké společnosti se proto potýkají s vyššími náklady na pohonné hmoty a jsou nuceny je přenášet na zákazníky. Některé společnosti již v reakci na vysokou cenu ropy zvýšily ceny letenek o desítky procent. Vzhledem k tomu, že se lidé po dlouhém lockdownů těší na dovolenou, vyšší ceny zatím nebrání v rezervaci letenek.
Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) očekává, že většina leteckých společností ukončí rok se ztrátou. Je zarážející, že společnosti United Airlines, American Airlines a Delta Air Lines se proti vyšším cenám ropy nijak nepojistily. Delta sice vlastní ropnou rafinerii, ale i tak se bude muset vypořádat s vyššími náklady na pohonné hmoty. Při čtvrtletních údajích v dubnu však velká čtyřka prezentovala pozitivní výhled. Vzhledem k obrovské poptávce očekávají, že letos budou opět ziskové.
Některé evropské společnosti, jako například Air France KLM, se částečně kryly. Francouzsko-nizozemská letecká společnost bude ve druhém čtvrtletí platit maximálně 90 USD za barel. IAG, Cathay Pacific, Lufthansa a Easyjet se také (částečně) zajistily zajišťovacími smlouvami. Přesto se zdá, že ziskovost pro mnoho evropských leteckých společností není v tomto roce dosažitelná.
Letecké akcie jsou vysoce cyklické
Akcie letecké dopravy lze považovat za vysoce cyklický sektor. U cyklických společností pozorujeme prudké výkyvy obratu a zisku, které jsou silně závislé na hospodářském cyklu. Cyklické akcie mohou v obtížných dobách dramaticky klesat, takže zejména načasování je pro ziskovou investici klíčové. Lidé mají tendenci létat více, když se ekonomice daří, a v době poklesu jim na dovolenou zbývá méně peněz. Koronavirus ukázal, jak těžce je toto odvětví zasaženo v době krize.
Zdá se však, že konec pandemie korony je na dohled. Očekává se, že v průběhu roku 2022 se letecký průmysl vrátí k relativně normálnímu letovému řádu. Po dvou letech omezení cestování se mnoho lidí touží podívat někam na dovolenou do cizí země. Navíc se zdá, že letecké společnosti jsou schopny zvýšit ceny letenek, aby kompenzovaly zvýšené ceny ropy.
Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie?
Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter BreakoutTrader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií.
Nejlepší akcie leteckých společností v roce 2024
Název společnosti | ISIN | Symbol | Zavírací cena předchozího dne | Měs. |
---|---|---|---|---|
Air Canada | CA0089118776 | AC | 16,15 | 29,67 % |
JetBlue Airways | US4771431016 | JBLU | 6,39 | -25,96 % |
Ryanair Holdings (ADR) | US7835132033 | RYAAY | 44,75 | -0,90 % |
Spirit Airlines, Inc. | US8485771021 | SAVE | 1,32 | -26,53 % |
United Airlines Holdings Inc | US9100471096 | UAL | 90,38 | 27,12 % |
Southwest Airlines | US8447411088 | LUV | 32,33 | 4,45 % |
Delta Air Lines Inc. | US2473617023 | DAL | 63,24 | 16,04 % |
Deutsche Lufthansa AG | DE0008232125 | LHA | 6,24 | -7,14 % |
American Airlines Group Inc. | US02376R1023 | AAL | 14,29 | 9,47 % |
Akcie American Airlines: Světový lídr mezi leteckými společnostmi
American Airlines (ISIN: US02376R1023 – Symbol: AAL – Měna: USD) je jednou z největších leteckých společností na světě se sídlem ve Fort Worth v Texasu, která vlastní řadu leteckých dceřiných společností, včetně American Airlines, US Airways, American Eagle, Envoy, Piedmont, PSA a American Airlines Cargo. Z hlediska počtu cestujících, velikosti flotily a počtu nalétaných mil je American Airlines dokonce největší mezinárodní leteckou společností.
V roce 2019, před vypuknutím pandemie COVID-19, měla společnost tržby ve výši téměř 46 miliard USD a přepravila více než 215 milionů cestujících. Denně společnost realizovala až 6700 letů. American Airlines létá přibližně do 350 destinací ve více než 50 zemích. Akcie American Airlines jsou součástí indexu S&P 500.
Stejně jako všechny letecké společnosti utrpěla i American Airlines v důsledku COVID-19 vážné ztráty. Obrat American Airlines se v roce 2020 propadl ze 46 miliard USD na 17,3 miliardy USD. Přitom byla zaznamenána hrozivá ztráta na akcii -18,36 USD. V roce 2019 činil zisk na akcii ještě 3,80 USD. Za uplynulý rok 2021 byl vykázán nárůst tržeb o +73 % na 29,9 miliardy USD a ztráta na akcii -8,38 USD. Očekávání analytiků se však zjevně nenaplnila.
Analytici pro rok 2023 očekávají tržby 48,3 miliardy USD
V letošním roce se očekává, že obrat opět dosáhne téměř předkrizové úrovně kolem hodnoty 42,8 miliardy USD (+43 %). Očekávaný zisk je však stále v záporných číslech na úrovni -2,77 USD. Pro nadcházející rok 2023 je konsensus analytiků 48,3 miliardy USD v tržbách (+13 %) a zisk 1,83 USD na akcii.
Co se týče využití kapacity letišť, jsou USA daleko před Evropou. Podle statistik bylo nyní dosaženo přibližně 87 % předkrizové úrovně. Navíc nákladní doprava od začátku pandemie COVID-19 zaznamenala celosvětově silný růst. Pokud se společnosti v příštím roce podaří dosáhnout předkrizové úrovně tržeb i zisku, pak by cena akcie mohla významně vzrůst. Musíme však zdůraznit, že letecký průmysl je velmi specifické odvětví a rizika jsou vysoká. V současné době je velkým problémem zejména riziko rostoucích cen leteckého paliva.
Akcie Ryanair: Irská nízkonákladová letecká společnost s vedoucím postavením na evropském trhu
Akcie se obchodují na několika místech v Evropě, včetně Irska (RYA) a Německa (RY4C). Z hlediska obchodovatelnosti a likvidity je vhodnou alternativou kotace v USA (RYAAY). Ryanair je irská letecká společnost se sídlem v Dublinu. Bývá považována za průkopníka mezi nízkonákladovými leteckými společnostmi v Evropě. Během několika let se stala největší leteckou společností v Evropě. V roce 2019 přepravila 152 milionů cestujících. V těsném závěsu za ní byla Lufthansa, která ve stejném roce přepravila 145 milionů cestujících. Ryanair vlastní mimo jiné také letecké společnosti Lauda, Buzz a Malta Air.
Společnost založil v roce 1984 irský podnikatel Tony Ryan jako regionální leteckou společnost s každodenními lety mezi Irskem a Londýnem. Od roku 1993 stojí v čele společnosti Michael O’Leary, který se plně věnuje nízkonákladovému konceptu s prodeji produktů na palubě letadel. Podobně je tomu také u americké letecké společnosti Southwest Airlines. Společnost neustále zlepšuje svoji logistiku. V souvislosti s deregulací letecké dopravy v EU začala od roku 1997 expanze společnosti.
Návrat k ziskovosti se očekává již v tomto hospodářském roce
Ve finančním roce 2020/21, který skončil v březnu, dosáhla společnost tržeb ve výši 1,6 miliardy EUR, což představuje výrazný pokles o 81 % ve srovnání s předchozím rokem, kdy tržby činily 8,5 miliardy EUR. Začátek prvních výluk v Evropě se však také přesně shodoval se začátkem finančního roku společnosti Ryanair. Proto nejsou zahrnuty tržby z březnového čtvrtletí, kvůli nimž nevypadá bilance ostatních leteckých společností tak černě. Ztráta byla vyčíslena na 1 miliardu EUR.
Analytici očekávají, že v uplynulém roce 2021/22 irská letecká společnost opět dosáhla tržeb ve výši 4,9 miliardy EUR, přičemž ztráta na akcii činila -0,31 EUR. V roce 2022/23, který právě začal, predikují odborníci tržby ve výši 9,6 miliardy EUR a zisk na akcii ve výši 1,12 EUR. Pro nadcházející rok 2023/24 analytici předpovídají tržby ve výši 11,4 miliardy EUR a zisk na akcii 1,41 EUR na akcii.
Není pochyb o tom, že Ryanair trpí dopady pandemie COVID-19 stejně jako kterákoliv jiná letecká společnost. Obecně štíhlá struktura nákladů, výhodná logistika a vysoká flexibilita společnosti Ryanair jí však mohou poskytnout výhody, které v dlouhodobém horizontu upevní její vedoucí konkurenční postavení v Evropě. Ryanair tak může být zajímavou investiční příležitostí pro ty, kteří spekulují na dlouhodobější oživení evropské letecké dopravy.
Akcie Delta Air Lines: Druhá největší letecká společnost na světě
Delta Air Lines (ISIN: US2473617023 – Symbol: DAL – Měna: USD) je americká letecká společnost se sídlem v Atlantě. Po American Airlines se podle počtu letadel jedná o druhou největší leteckou společnost na světě. Nicméně z hlediska tržní hodnoty má Delta Air Lines téměř dvakrát větší hodnotu než American Arilines. Tyto dvě společnosti a United Airlines patří mezi jediné tři tradiční pravidelné letecké společnosti v USA. Společnost Delta Air Lines byla založena v roce 1925 a provoz zahájila o čtyři roky později. Před koronavirovou krizí nabízela přibližně 5 400 letů denně do 525 destinací v 52 zemích. Akcie Delta Air Lines je rovněž součástí indexu S&P 500.
Obrat v roce 2022 by dle analytiků měl být 43,4 miliardy USD
V údajích společnosti Delta se samozřejmě výrazně odráží i koronavirová krize. V předchozím roce se příjmy v roce 2020 propadly ze 47 miliard USD na 17 miliard USD. Zisk na akcii klesl ze 7,32 USD na -10,76 USD. Situace se však opět zlepšuje. V roce 2021 byla při tržbách 29,9 miliardy USD (+76 %) vykázána ztráta na akcii ve výši -4,08 USD. Analytici očekávají, že v současném finančním roce 2022 dosáhnou tržby 43,4 miliardy USD (+45 %) a v nadcházejícím roce 2023 opět 49 miliard USD. Zisk na akcii může být letos opět kladný, a to ve výši +1,47 USD. Podle analytiků by měla společnost v příštím roce opět vykázat zdravý zisk na akcii ve výši 5,44 USD.
Stále však samozřejmě existuje řada nejistot a potenciálních překážek, které by mohly investorům zkomplikovat život. Především vysoké ceny pohonných hmot. Akcie Delta Air Lines tak mohou být zajímavou, ale přesto velmi spekulativní investicí do leteckého sektoru. Investoři by tak měli zvážit veškerá možná rizika a úměrně tomu upravit velikost své případné pozice.
Obchodování s akciemi leteckých společností prostřednictvím LYNX
Ať už jste intradenní obchodník nebo dlouhodobý investor, můžete využít vynikající nabídky společnosti LYNX, protože vám za příznivé poplatky umožníme obchodovat s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou například akcie, ETF, futures, opce, CFD, forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Díky LYNX můžete obchodovat v reálném čase prostřednictvím profesionálních obchodních platforem.
Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.
Další použité zdroje:
BLEKEMOLEN, J. Beste luchtvaartaandelen voor 2022. LYNX [online]. Vydáno 8. 4. 2022 [cit. 24. 5. 2022]. Dostupné na: https://www.lynx.nl/beurs/beurs-koersen/aandelen/beste-aandelen/beste-luchtvaart-aandelen/
Chcete snadno, rychle a profesionálně obchodovat s akciemi? Pak obchodujte s akciemi prostřednictvím LYNX. Jako renomovaný online broker vám umožníme obchodovat s akciemi přímo na domácích burzách. Více informací o online brokerovi LYNX najdete na: LYNX: Akciový broker