Akcie Lufthansa: Společnost odhaluje plány na redukci nákladů do roku 2024

Autor: Jaroslav Jarolím

V tomto článku:

Lufthansa
ISIN: DE0008232125
|
Symbol: LHA --- %

---
EUR
---% (1D)
Týd. ---
Měs. ---
1 rok ---
Přejít na Lufthansa Akcie
Po minulých analýzách na akcie Boeing a Airbus zůstaneme i dnes u letectví a podíváme se na akcie Lufthansa. Tyto německé národní aerolinky byly velmi silně zasaženy pandemií koronaviru a zachránila je až finanční injekce od německé vlády v hodnotě 9,8 miliard EUR.

Před pár dny společnost Lufthansa zveřejnila plány, jak se po pandemii opět postavit na nohy. V článku se podíváme na události, kterým Lufthansa musela v nedávné době čelit a podíváme se na chystané plány do budoucna. Samozřejmě nebude chybet ani fundamentální a technická analýza akcie Lufthansa.

Lufthansa získala finanční injekci od německé vlády

Již pár měsíců po začátku pandemie bylo zřejmé, že je Lufthansa v těžkých problémech, což ukazovaly již výsledky za první kvartál roku 2020. Jenom za první kvartál v roce byla Lufthansa ve ztrátě více jak dvě miliardy EUR. Společnost měla již předtím problémy a pandemie byla pomyslným posledním hřebíčkem do rakve.

Vzhledem k tomu, že se jedná o národního dopravce, pomoc přišla velmi rychle v podobě bailoutu. Lufthansa přitom byla již v roce 1997 privatizována a dle tehdejších zdrojů byl státní podíl zcela odprodán. Řečený bailout znamenal finanční injekci od německé vlády ve výši 9,8 miliard EUR. Šlo tedy o významnou pomoc. Z předešlých analýz z leteckého průmyslu jsme si říkali, že se jednotlivé státy snaží tomuto odvětví pomoci. Je však zřejmé, že tato vládní politika bude mít jednou své konsekvence, ale to je již na jiné, makroekonomické téma.

Za danou pomoc získala německá vláda 20% podíl ve společnosti. Což je bizarní, protože se svého podílu před přibližně 20 lety zbavoval, aby byl nyní zpět. Ovšem dle dostupných informací má vláda v plánu svůj podíl do roku 2023 odprodat. Leč za těch 10 miliard EUR získá podíl v hodnotě pouhých 300 milionů EUR.

Zbytek je vlastně nepodmíněná dotace. Německý ministr financí vyargumentoval bailout tím, že Lufthansa byla po dlouhou dobu stabilní společností bez problémů. Což je ovšem pravda jen částečně, protože finanční výsledky z roku 2019 ukazují, že se hospodářské výsledky začaly znatelně zhoršovat.

V každém případě zasahování ze strany státu asi úplně nekončí, protože německý ministr financí oznámil, že se stát bude možná angažovat ve snaze společnosti Lufthansa navýšit svůj kapitál. Aerolinky o navýšení kapitálu jednají i s velkými bankovními domy jako Deutsche Bank a Bank of America. Nebylo však upřesněno, jak moc by se stát měl v popsaném plánu podílet.

Lufthansa plánuje snížit ztráty

Začátkem roku společnost oznámila, že se jim úspěšně daří redukovat jejich ztráty plynoucí z ekonomických aktivit. Konkrétně se jim povedlo redukovat ztrátu na „pouhý“ jeden milion EUR v intervalu dvou hodin. Lidově řečeno Lufthansa generovala každé dvě hodiny ztrátu čítající jeden milion EUR. V obecné rovině se uvedená informace považovala za úspěch.

Před pár dny šéf Lufthansy Carsten Spohr oznámil, že nejhorší období by Lufthansa měla mít za sebou. Plány Lufthansy počítají se snížením nákladů o 3,5 miliardy EUR do roku 2024 ve srovnání s rokem 2019, včetně snížení nákladů na zaměstnance o 1,8 miliardy EUR.

Flotila letadel by se měla zredukovat o 20 %, přičemž by se měla zvýšit její efektivita. Společnost dle plánů hodlá také odprodat své společnosti poskytující catheringové a finanční služby.

Lufthansa má v plánu navyšovat transatlantické lety do Spojených států, protože se poptávka po těchto letech výrazně zvýšila. Letní lety do New Yorku, Miami a Los Angeles vzrostly o přibližně 300 %. Vedení společnosti si od toho slibuje zlepšení ekonomické situace a hlavně je to dle nich důkazem, že se globální ekonomika postupně vrací do normálních kolejí.

Čím se Lufthansa zabývá?

Jak bylo již řečeno, Lufthansa je německý národní dopravce, který je zároveň vůbec největším v zemi. Navíc se jedná i o jednoho z největších dopravců v globálním měřítku. Flotila společnosti obsahuje několik stovek kusů letadel a obsluhuje přes 200 destinací po celém světě. Sídlo má v Kolíně nad Rýnem a operační základny v dalších německých městech – Frankfurt, Mnichov a Düsseldorf.

Původní Lufthansa vznikla již v polovině 20. let minulého století, takže má firma téměř stoletou historii. Dnešní Lufthansa sice není právním nástupcem původních aerolinií, ale logo a název zůstaly. Společnost byla ve 30. letech průkopníkem, co se týče zcela nových destinací, které byly tehdy považovány za velmi exotické – Brazílie, Čína, Egypt. Nebo třeba přímé lety z Berlína až do New Yorku, což bylo v té době významným technologickým pokrokem.

Po válce Lufthansa po právní stránce zcela zanikla a její majetek byl úplně zlikvidován. V 50. letech vznikl nový dopravce, který zpočátku nesl i jiný název. Za krátký čas po založení došlo dnešní terminologií k rebrandingu na původní společnost. Logo a název bylo tudíž převzato a pokračovalo se s odkazem na původní Lufthansu. Před miléniem založila Lufhansa společně s dalšími dopravci jako je Air Canada, United Airlines a další, alianci Star Alliance. V téže době došlo ke zmiňované privatizaci.

Chcete mít přehled o dění na světových burzách?

Vše, co potřebujete vědět do dalšího týdne, se dozvíte v LYNX Týdenním přehledu. Obdržíte jej každou neděli v 10:30.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Fundamentální analýza akcie Lufthansa (LHA)

Jak už bylo řečeno, již z hospodářských výsledků za rok 2019 bylo znát, že se se ekonomická situace společnosti zhoršuje. Zisk tehdy meziročně klesl téměř o 47 % na 1,36 miliard USD, což je v relativních číslech markantní úbytek. Ovšem s rokem 2020 se to stále nedá srovnávat, což si za chvíli ukážeme.

Účetní období Q1 2021

Začneme s nejnovějšími daty, což jsou hospodářské výsledky za první kvartál letošního roku. Obrat činí něco přes 3 miliardy USD, takže se mezikvartálně vlastně nic nezměnilo. Tady si ještě dovolím zmínit, že ještě Q3 2020 a Q4 2020 jsou, co se týče obratu, také totožné s Q1 2021. Z pohledu celkových příjmů jsou tři kvartály po sobě konstantní. Operační výnosy jsou -1,31 miliardy USD. V relativních číslech se však jedná o mezikvartální zlepšení o téměř 15 %.

EBITDA zakotvila na -632 milionech USD, zlepšení o 20,5 %. Společnost dosáhla ztráty 1,26 miliardy USD, takže mezikvartálně se údaj zlepšil o 7 %. Volné cash flow je -1,16 miliardy USD (redukce o 5,65 %). EPS je na -2,11 bodech. Ukazatele P/E a ROE nepočítáme, protože je společnost ztrátová.

Účetní období FY 2020

Nyní se dostáváme k celkovým hospodářským výsledkům za rok 2020. Obrat činil 15,5 miliard USD, což je meziroční pokles o 62 %. Tady je krásně vidět, jak segment letecké dopravy dostal pořádný výprask. Operační výnosy jsou v záporné hodnotě 7 miliard USD, což je zase zhoršení o monstrózních 781,5 %. EBITDA ukazuje -4,1 miliard USD a celková ztráta dosáhla 7,67 miliard USD. Jde o meziroční zhoršení o 665 %.

Volné cash flow je v záporu 4,19 miliard USD, což implikuje oslabení o cca 936 %. EPS ukazuje -14,26 bodů (-600 %). Ukazatel P/E a ROE logicky zase nepočítáme.

Technická analýza akcie Lufthansa (LHA)

Pro technickou analýzu si i tentokrát zvolíme týdenní graf, kde je zřetelný downtrend, který trvá již od počátku ledna 2018. Což vskutku vysvětluje, proč již ekonomické výsledky za rok 2019 zaznamenaly znatelné zhoršení. Bohužel s jistotou nelze určit jaký byl důvod pro započetí tak silného downtrendu.

Možná je zde spojitost s uzemněním letadel Boeing, které Lufthansa má ve své flotile. Časově by to zhruba odpovídalo. Jinak cenový graf nám říká jednu důležitou věc – že má Lufthansa problémy se v grafu projevilo o dost dříve než v ekonomických výsledcích.

Akcie Lufthansa.
Týdenní graf akcie Lufthansa.

All time high cena 31,26 EUR se konkrétně datuje k 4. lednu 2018. Tehdy započal těžký medvědí trend, který pro akcie Lufthansa znamenal celkovou ztrátu téměř 80 %. Pamatuji si poučku uznávaného ekonoma a vysokoškolského profesora Oldřicha Rejnuše (Vysoké učení technické v Brně – podnikatelská fakulta), že akciový titul, který ztratil více jak 65 %, je mrtvý. Dnes už však tato poučka do značné míry neplatí. Neboť makroekonomické prostředí je naprosto odlišné od toho, co bylo dříve.

Dno propadu se nachází na 6,848 EUR (datuje se k 25. září 2020). Od uvedeného data se akcie Lufthansa snaží střídmě expandovat, díky čemuž se malou část ztrát podařilo zredukovat. Ačkoliv se to nezdá, od řečeného 25. září až po lokální high na 12,96 EUR došlo ke zhodnocení o přibližně 90 %. Určitě můžeme kvitovat, že se býkům podařilo vymanit z klesající struktury, protože byli úspěšní při průrazu klesající trendové linie. Technicky se jednalo o první potřebný krok, aby měl titul vůbec šanci se někam posunout.

Jinak dle price action a vysokým objemům je možné snadno zpozorovat, že kolem S/R levelu 7 EUR docházelo k masivní akumulaci. Jednoznačně se zde ve velkém nakupovalo, z čehož můžeme usuzovat, že cenové rozpětí 9,7 – 7 EUR bude ze strany býků urputně bráněno. Jak bylo uvedeno, trh má lokální high na 12,96 EUR, tedy u S/R levelu 12,7 EUR. Na zmíněné hladině proběhlo jasné zamítnutí a návrat ceny k S/R levelu 9,7 EUR. Tato hladina je bráněná. Zatím je však velmi slabá snaha o odraz směrem vzhůru.

Co se týče indikátoru RSI, i křivka indikátoru držela téměř rok rostoucí trend. Nicméně v blízkosti hraničních 70 bodů došlo k zamítnutí. Aby měly akcie Lufthansa vůbec šanci se dostat z nynější situace, je nutností, aby nakupující předvedli agresivitu. Což se projeví ve chvíli, kdy prorazí hraničních 70 bodů a cena bude pokračovat v expanzi.

Závěrem

Z hlediska technické analýzy má Lufthansa problémy již od počátku roku 2018, což se opožděně projevilo v hospodaření za rok 2019. Pandemie byla proto jenom poslední hřebíček do pomyslné rakve. Co se týče vývoje od března 2020, trhu se povedlo vymanit z popsaného klesajícího trendu. Nadále jsou akcie Lufthansa z technického pohledu pořád dost levné, protože se nacházíme 66 % od all time high.

Z fundamentální perspektivy je očividné, že by Lufthansa bez bailoutu nemusela už existovat. Státní finanční injekce rozhodně společnost zachránila. Z kvartálních výsledků můžeme konstatovat, že se firma snaží ztráty redukovat. Ovšem zůstávají otazníky, za jak dlouho se vrátí ekonomická rentabilita. Jisté ovšem je, že německá vláda nenechá Lufthansu padnout. Už v analýze na Deutsche Bank jsem říkal, že když je jakákoliv společnost tzv. too big to fail, stát ztráty nakonec pokryje a jede se dál.

Obchodování akcií prostřednictvím LYNX

Obchodujte za příznivé poplatky s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou akcieETFfuturesopceCFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Prostřednictvím LYNX získáte přístup k profesionálním obchodním platformám.

Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.

Přečtěte si také:

LYNX – partner Interactive Brokers v ČR

Máte Máte zájem o investiční účet u Interactive Brokers? Pak spojte výhody obchodování u IB s výhodami investičního účtu prostřednictvím LYNX. Porovnejte naše služby a využijte podpory v českém jazyce. Zjistěte více na: Interactive Brokers


LYNX – partner Interactive Brokers v ČR

Máte Máte zájem o investiční účet u Interactive Brokers? Pak spojte výhody obchodování u IB s výhodami investičního účtu prostřednictvím LYNX. Porovnejte naše služby a využijte podpory v českém jazyce. Zjistěte více na: Interactive Brokers