Ve stejný týden jako Lyft vyplnila dokumentaci k IPO i konkurenční firma Uber. Lyft tak tedy vyhrála závod s konkurentem o to, čí akcie se na burze začnou obchodovat jako první.
Co je Lyft a co dělá?
Lyft je dopravní společnost podobná klasické taxislužbě se sídlem v San Francisku (Kalifornie). Vyvíjí, prodává a provozuje mobilní aplikaci pro přepravu osob. Společnost byla založena v červnu 2012 a působí v přibližně v 300 městech USA, včetně New Yorku, San Francisca a Los Angeles. Zajišťuje asi přes 1 milion jízd denně. V roce 2017 Lyft expandoval do Kanady, kde již delší dobu působil jeho největší konkurent Uber.
Čtěte také >> Akcie Uber (UBER) zklamaly svým debutem na NYSE
Ti, kdo se chtějí do služby zapojit, si musí stáhnout mobilní aplikaci Lyft do telefonu, zaregistrovat se, zadat platné telefonní číslo a zadat platný způsob platby. Aplikaci má nainstalovanou jak řidič, tak potenciální cestující a vzájemně se díky aplikaci velmi rychle najdou.
Uživatel si jednoduše objedná vůz, který ho doveze na požadované místo. Je to rychlé, levné a bezpečné. Důležité je si připomenout, že řidiči nejsou profesionální taxikáři, ale obyčejní lidé, které řídí své vozy a chtějí si čas od času přivydělat. Pro tento formát podnikání se vžil název “sdílená ekonomika” a legislativně zatím není úplně přesně vymezen, což leckdy může narážet na problémy.
V minulosti byly pokusy různých vlád a států takovéto formy podnikání omezit či zcela vymýtit, ale samotný fakt, že jak Lyft, tak Uber jsou firmy s miliardovými valuacemi, neustále expandují a nyní obě předvedly své IPO, dokazuje, že je tento model funkční a populární.
Nastoluje se zkrátka nový tend. Koneckonců i Airbnb funguje na podobném principu “spoluspotřebitelství”.
Konkurence pro Lyft?
Hlavní konkurence firmy Lyft je jasná. Je jí firma Uber. Tyto dvě společnosti spolu soupeří již několik let, dominantní postavení má samozřejmě Uber, ale ten je opředen velkou řadou skandálů a polemik.
Obě společnosti budou ze svého burzovního debutu těžit nejen finančně, ale marketingově. Díky svému IPO Lyft možná konečně vykročí ze stínu svého většího bratra.
Zatímco Uber je násobně větší a jeho služeb využívají lidí ve více než 60 zemích světa, Lyft zatím operuje výhradně v Severní Americe. Na druhou stranu ale expanduje třikrát rychleji než Uber, který údajně ovládá až 60 % trhu.
Lyft provede asi jeden milion jízd denně, Uber asi 15 milionů jízd denně. Kapitalizace Lyftu může při IPO dosahovat k 15 miliardám dolarů, Uber se může díky IPO dostat až na 120 miliard dolarů.
Čtěte také >> IPO Airbnb můžeme očekávat zřejmě až v roce 2021
IPO Lyft
Pro firmu Lyft bylo IPO prakticky jedinou nadějí jak o sobě dát více vědět a rozrůst se na globální firmu podobnou své konkurenci. Jak pro firmu Uber tak pro Lyft představuje veřejný úpis konec experimentování s nově vznikajícím trendem sdílené ekonomiky a nový příslib toho, že se obě stanou zralými, stabilními a transparentními společnostmi – což je něco, co oběma společnostem zatím tak nějak chybí.
Obě IPO mají významnější důsledky, pokud jde o určitý posun v chápání toho, jak fungují velké ekonomické subjekty. Jde totiž o vůbec první společnosti, které praktikují disruptivní modely podnikání a vstoupily na burzu.
Jejich byznys forma je typická tím, že nabízejí velké množství flexibilních pracovních míst, která jsou absolutní samozřejmostí a mají tendenci místo fulltime pracovníků najímat nezávislé dodavatele a externí síly. Taková ekonomika je v přímém kontrastu s tradiční formou, kde pracovníci jen zřídka mění pozice a místo toho se zaměřují na celoživotní kariéru. Regulace firem, které operují v takové kolaborativně-konzumní ekonomice, je stále velkým otazníkem.
Pokus vlád omezit či regulovat tyto obchodní společnosti skončily vždy nezdarem. Špatné pochopení odlišné povahy jejich podnikání vlastně ani jinak skončit nemohlo. IPO Lyft a Uber tak výrazně uspíšily legislativní procesy a nakoply úřady k důležitým krokům.
Jak se zdá, tak Lyft tedy předběhl Uber v datu IPO. Akcie se obchodují New York Stock Exchange. Alespoň v něčem tak Uber zastíní.
Podívejte se také >> IPO přehled pro rok 2020
Akcie Lyft
Akcie LYFT (Symbol: LYFT – ISIN: US55087P1049 – měna: USD) se obchodují na burzách NASDAQ, NMS a NYSE. Upisovací cena činila 81 USD, což je více než se předpokládalo. Původní cíl byl rozmezí 62-68 USD. počet upsaných akcií je 30 770 000. Od 29.3.2019 je již možné obchodovat akcie LYFT.
Cena akcií Lyft klesla po IPO o více než 50 USD. Momentálně činí hodnota akcií LYFT cca 27,50 USD.
Graf akcie LYFT na burze NASDAQ. Zdroj: LYNX TWS.
Lyft podle statistik vlastní 39 % trhu s přepravními službami v USA.
Akcie Lyft i akcie Uber je možné u LYNX nakupovat za americké dolary. Je to vůbec poprvé, co se objevila možnost investovat do firem, která stojí na novém modelu podnikání, jež pomalu ale jistě mění staré zaběhnuté zvyky.
Pokud se zajímáte o IPO i jiné aktuální dění na burze, sledujte naše makroekonomické zpravodajství.
Chcete mít přehled o dění na světových burzách?
Vše, co potřebujete vědět do dalšího týdne, se dozvíte v LYNX Týdenním přehledu. Obdržíte jej každou neděli v 10:30.
Obchodování akcií prostřednictvím LYNX
Obchodujte za příznivé poplatky s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou akcie, ETF, futures, opce, CFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Prostřednictvím LYNX získáte přístup k profesionálním obchodním platformám.
Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.
Máte Máte zájem o investiční účet u Interactive Brokers? Pak spojte výhody obchodování u IB s výhodami investičního účtu prostřednictvím LYNX. Porovnejte naše služby a využijte podpory v českém jazyce. Zjistěte více na: Interactive Brokers