Investice do vodíkových akcií tak může být stále zajímavá pro investory, kteří věří v udržitelnou budoucnost. V tomto článku si představíme 4 akcie vodíku. Pokud hledáte brokera pro obchodování s akciemi, klikněte zde.
- Investice do vodíku
- Investice do vodíku: Trh s automobily na vodík v Asii roste
- Akcie vodíku: Je čas investovat?
- Vodíkové akcie: Aktuální přehled a vývoj cen
- Akcie Ballard Power (BLDP)
- Akcie Nel ASA (NEL)
- Akcie PowerCell Sweden (PCELL)
- Investice do vodíku: Akcie Plug Power (PLUG)
- Elektromobily a nevýhody používaných baterií
- Vodík jako “čistší” alternativa?
- Obchodujte vodíkové akcie skrze LYNX
Investice do vodíku
Většina společností v tomto odvětví je stále ve fázi budování a výzkumu, což s sebou nese ztráty kvůli vysokým nákladům. Z dlouhodobého hlediska by se dle některých však tyto náklady snad měly vrátit. Zejména odvětví železniční, nákladní, námořní a průmyslové dopravy mohou v nadcházejících letech nabízet miliardový potenciál pro technologie palivových článků.
Podle společnosti Markets and Markets se očekává, že celosvětový trh s palivovými články vzroste z 2,9 miliardy USD v roce 2022 na 9,1 miliardy USD v roce 2027. Velká část růstu přitom zřejmě bude pocházet z automobilového sektoru. Potenciál pro využití technologií a palivových článků se ale nachází také v oblasti těžké dopravy, lodní dopravy a průmyslu.
Chcete mít přehled o dění na světových burzách?
Vše, co potřebujete vědět do dalšího týdne, se dozvíte v LYNX Týdenním přehledu. Obdržíte jej každou neděli v 10:30.
Investice do vodíku: Trh s automobily na vodík v Asii roste
V Japonsku by se do roku 2025 měl počet tankovacích stanic zvýšit na 320 a do konce tohoto století by mělo být v zemi k dispozici 1000 stanic. Japonská Toyota je také jedním z největších výrobců vodíkových automobilů.
Zajímavý vývoj probíhá také v Jižní Koreji. Tamní vláda chce do roku 2040 1200 vodíkových čerpacích stanic. Na realizaci těchto plánů vláda vynakládá miliardy. Vodík je vedlejším produktem některých velkých jihokorejských průmyslových továren, z nichž lze nyní téměř 2 miliony tun ročně využít pro palivové články. Jihokorejská automobilka Hyundai plánuje do roku 2030 postupně vyrábět až 700 000 vozidel na vodík.
Akcie vodíku: Je čas investovat?
Palivové články jsou pravděpodobně technologií budoucnosti. Vzhledem k tomu, že počet kotovaných společností je dle některých zatím poměrně nízký, existuje jen omezený výběr investičních možností. Vypadá to, že v posledních pár letech poptávka po akciích těchto několika společností vzrostla a cena šla nahoru. Tato dočasná bublina ale u některých společností splaskla v roce 2021. Je třeba mít na paměti, že některé zmiňované společnostimohou být stále malé a růst může být pomalý. Prozatím se tedy stále jedná spíše o spekulativní rizikovější investice.
Vodíkové akcie: Aktuální přehled a vývoj cen
V níže uvedené tabulce najdete seznam 8 akcií vodíku. Níže si představíme 4 z nich.
Název společnosti | Symbol | Měna | Tržní kapitalizace (v mld. USD) | Zavírací cena předchozího dne | Den | Týd. | Půl roku | 1 rok |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bloom Energy | BE | USD | 6,81 | 27,67 | 7,73 % | 24,62 % | 105,87 % | 139,05 % |
FuelCell Energy | FCEL | USD | — | — | — | — | — | — |
PowerCell Sweden | PCELL | EUR | 0,15 | 2,73 | 2,20 % | -5,81 % | 18,62 % | -23,08 % |
Nel Asa | NEL | EUR | 0,32 | 0,19 | 0,00 % | -1,35 % | -61,81 % | -55,13 % |
Ballard Power | BLDP | USD | 0,44 | 1,41 | 3,55 % | -7,59 % | -35,11 % | -55,49 % |
Cummins | CMI | USD | 50,43 | 368,91 | -0,35 % | 0,35 % | 29,82 % | 52,77 % |
Plug Power | PLUG | USD | 1,90 | 2,09 | -0,48 % | -14,75 % | -10,73 % | -38,91 % |
Air Liquide | AI | EUR | 95,23 | 161,04 | 2,26 % | 1,84 % | -0,27 % | 5,39 % |
Akcie Ballard Power (BLDP)
Společnost Ballard Power Systems byla založena v roce 1979 a původně se zabývala vývojem lithiových baterií. V roce 1989 došlo k obratu a společnost se začala zaměřovat na technologii palivových článků PEM. Společnost pochází z Kanady a je kótována na americké i kanadské burze. Společnost Ballard vyrábí palivové články již řadu let, a to především pro nákladní vozidla, autobusy, vlaky, vysokozdvižné vozíky a lodě.
V posledních letech se společnost Ballard Power rozhodla zaměřit také na automobilový průmysl a vyvinula h-tron společně se společností Audi koncernu Volkswagen. Společnost Ballard Power mimochodem spolupracuje také s dceřinou společností Toyoty.
Graf a vývoj ceny akcie BLDP
- Den
- Týden
- Měs.
- 6 M
- YTD
- 1 rok
- 5 let
- Max
Ballard Power je držitelem řady patentů a má své postavení na trhu autobusů a vysokozdvižných vozíků. Společně s novým čínským partnerem Weichai Power, který od srpna 2018 vlastní přibližně 20 % společnosti Ballard Power, chce vyrábět pohony na palivové články a obsluhovat tak asijský trh. Za tímto účelem byl založen společný podnik, v němž společnost Weichai vlastní 51 % a společnost Ballard Power 49 %. Výrobní závod v Šanghaji již byl uveden do provozu a ve střednědobém horizontu přibydou další dva závody v provinciích Hubei a Shangdong.
Pro finanční rok 2025 se očekává nárůst tržeb o +31 % na minimálně 136 milionů USD.
Akcie Nel ASA (NEL)
Technologie palivových článků je podporována také ve Skandinávii. Například v Norsku hraje vodík stále důležitější roli jako pohonný systém v lodním průmyslu. Nel ASA již téměř 100 let vyrábí elektrolyzéry pro štěpení vody na vodík a kyslík a také vodíkové čerpací stanice.
Graf a vývoj ceny akcie NEL
- Den
- Týden
- Měs.
- 6 M
- YTD
- 1 rok
- 5 let
- Max
Společnost s výrobními závody v Norsku, Dánsku a USA má mezi svými zákazníky řetězce čerpacích stanic, dopravní a logistické společnosti a ropné společnosti.
Akcie PowerCell Sweden (PCELL)
Společnost PowerCell Sweden byla založená v roce 2008 a sídlí ve Švédsku. Vznikla vyčleněním ze skupiny Volvo Group. Dodává systémy palivových článků pro odvětví telekomunikací, lodní dopravy, automobilového průmyslu a dodávek energie. Firma spolupracuje s německou Bosch Group. A také s Nel ASA na vodíkových pohonech pro bezemisní nákladní a osobní lodě.
Graf a vývoj ceny akcie Powercell Sweden
- Den
- Týden
- Měs.
- 6 M
- YTD
- 1 rok
- 5 let
- Max
Investice do vodíku: Akcie Plug Power (PLUG)
Americká společnost Plug Power o sobě tvrdí, že je lídrem v oboru vodíkových palivových článků. Společnost Plug Power nasadila již více než 50 000 systémů palivových článků pro průmysl mobility. Kromě toho je firma významným odběratelem kapalného vodíku. Plug Power také vybudoval vodíkovou dálnici po celé Severní Americe.
Graf a vývoj ceny akcie PLUG
- Den
- Týden
- Měs.
- 6 M
- YTD
- 1 rok
- 5 let
- Max
Mezi zákazníky společnosti patří Amazon, BMW, The Southern Company, Carrefour a Walmart. Společnost nyní využívá své znalosti a zkušenosti k rychlé expanzi na další klíčové trhy, včetně silničních vozidel s nulovými emisemi, robotiky a datových center.
Elektromobily a nevýhody používaných baterií
Elektromobily jsou v médiích často oslavovány jako nejlepší řešení ekologických problémů. Překážkou však mohou být baterie, které jsou k tomu potřeba. Klíčovým prvkem pro baterie a akumulátory je totiž kombinace kobaltu a lithia, tzv. oxid lithno-kobaltnatý. Tyto suroviny jsou nejen vzácné, ale také velmi znečišťující.
Dvě třetiny kobaltu prodávaného po celém světě pocházejí z Konga, kde se však Amnesty International setkala s dětskou prací a silným znečištěním životního prostředí. Místní lidé pracují v otřesných podmínkách v nebezpečných dolech. Vzhledem k vysoké poptávce po bateriích vzrostla poptávka po surovinách, jako je nikl, kobalt a lithium. V důsledku toho ceny těchto surovin vzrostly. To mohla být také jedna z příčin, proč se například společnost Tesla rozhodla přejít na levnější baterie z lithia, železa a fosfátu.
Kritici navíc poukazují na nízkou energetickou hustotu. Baterie jsou vhodné zejména pro relativně krátké vzdálenosti. Nabíjení také trvá déle než tankování.
Vodík jako “čistší” alternativa?
Automobil na vodík je ve skutečnosti také elektromobil, ale k pohonu elektromotoru používá vodík. Je důležité zmínit, že vodík není zdrojem energie, ale jejím nosičem, stejně jako baterie. Vodík se však musí nejprve vyrobit z vody a energie. K tomu je třeba, aby se oddělil kyslík a vodík. Při chemické reakci se uvolňuje energie ve formě elektřiny. Tuto energii lze skladovat po neomezenou dobu, a to jak v plynné, tak v kapalné formě. Jedinými zbytkovými produkty jsou vodní pára a teplo.
K jeho výrobě je však zapotřebí také energie. K tomuto účelu se většinou používá zemní plyn. Dá se tedy říci, že ani pohon na vodík není CO2 neutrální. Tento vodík se proto označuje jako “šedý” vodík. Vodík je však udržitelný (zelený vodík) pouze tehdy, pokud se k jeho výrobě používá také udržitelně vyráběná elektřina, například větrná nebo solární energie.
Proces výroby vodíku a jeho použití jako paliva v automobilu je však podle některých odborníků neefektivní, protože se při něm ztrácí velké množství energie. Někteří odborníci se proto domnívají, že “zelený” vodík představuje alternativu pouze pro dopravu na kratší vzdálenosti (např. autobusy). Pro těžkou přepravu na delší vzdálenosti je totiž dojezd baterií nedostatečný. Elektrický pohon se zatím zdá být efektivnější, levnější a dostupnější.
Krátké tankování, větší dojezd a menší baterie
Velkou výhodou vozidel s palivovými články je, že vodík může nahradit vysoce znečišťující fosilní paliva. Snížení emisí CO2 je mimo jiné jedním z hlavních cílů pro zlepšení kvality ovzduší. Vodík má téměř třikrát vyšší energetickou hustotu než benzin. Proto je možné ujet dlouhé vzdálenosti přes 600 km, používat menší baterie a natankovat za tři minuty. Na ujetí vzdálenosti 100 km je zapotřebí přibližně 1 kg vodíku, takže na jedno natankování je potřeba pouze 5-6 kg vodíku jako paliva.
Velkým problémem může být počet čerpacích stanic. V současné době existuje jen velmi málo čerpacích stanic, kde lze natankovat vodík. Kromě toho může být počet vodíkových automobilů také zatím poměrně nízký, takže poptávka po vodíkových čerpacích stanicích nemusí být tak vysoká. K dosažení dalšího průlomu jsou proto zřejmě nezbytné investice vlád nebo jiných zúčastněných stran.
Nevýhody vodíku: Katalyzátory a čerpací stanice
Další nevýhody vodíkové technologie spočívají především ve vysoké ceně katalyzátorů na bázi platiny a palladia. Cena obou surovin v posledních letech prudce vzrostla. Riziko spočívá v tom, že s vyšší poptávkou se ceny těchto relativně vzácných surovin zřejmě dále zvýší.
Obchodujte vodíkové akcie skrze LYNX
Online broker LYNX svým klientům umožňuje nákup a prodej akcií přímo na hlavních světových akciových trzích. Kromě amerických burz NYSE a Nasdaq máte přístup k evropským burzám jako jsou BCPP (Pražská burza cenných Papírů), Xetra, Frankfurtská burza a mnoho dalších. Můžete obchodovat i na burzách v Kanadě, Číně, Austrálii a celkem na 150 burzách ve 33 zemích.
Pro své klienty LYNX zajišťuje pokročilé platformy LYNX+ a TWS (Trader Workstation) s nástroji pro obchodování futures i jiných instrumentů. Upozorňujeme, že investování není bez rizika.
Použité zdroje:
LYNX: Beleggen in waterstof aandelen: wat zijn de beste waterstof aandelen voor 2022? (5. 11. 2024); lynx.nl/beurs/beurs-koersen/aandelen/beste-aandelen/beste-brandstofcel-waterstof-aandelen
LYNX: Die besten Wasserstoff Aktien und Brennstoffzellen Aktien 2024 (5. 11. 2024); www.lynxbroker.de/boerse/boerse-kurse/aktien/die-besten-aktien/die-besten-wasserstoff-und-brennstoffzellen-aktien/
Markets and Markets: Fuel Cell Market (5. 11. 2024); www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/fuel-cell-market-348.html
Insight Partners: Fuel Cell Vehicle Market Report – Size & Forecast (09.08.2023); www.theinsightpartners.com/reports/fuel-cell-vehicle-market